Beran
Hej
Har en stor klängros, vet ej vilken sort, som det skulle vara bra om det gick att klippa ner helt och hållet NU, alltså början av april.
Hade tänkt klippa ner den senare för föryngring, men vi håller på och ska byta fönster och fasad på huset och då är den ivägen för byggjobbaren (maken).

Hur långt ner ska vi klippa ner den, och finns det någon chans att den växer upp igen om vi klipper den redan nu? Bor i Osby, nordöstra Skåne.
//Beran rose.gif
Monaxe
Tror nog att det är i tidigaste laget men måste du så måste du. Se bara till att du lämnar några ögon på stammarna så den har en chans att bryta nytt. Klängrosor klipps ju inte ner på samma sätt som vanliga rosor, är lite osäker faktiskt. Finns säkert nån som kan ge dej ett bättre svar än jag...
Tosan
Det kan nog va lite riskabelt, men som sagt, måste du så måste du. Bara den inte fryser ihjäl sedan så kommer den ju tbx, men den kanske inte hinner blomma i sommar ifall den blommar på fjolårsved.
Du kanske kan skydda den med fiberduk eller vinterväv eller liknande ifall det kommer några köldknäppar.
Kajsa
Jo, du kan klippa ner den helt, den kommer igen, är det en klätterros som blommar på gamla grenar två åriga får du inga blommor i år, men det får man ta, ibland måste jobb göras på huset. Den dör inte av det.
Alexander-VG-zon3
jag klipper tidigt om väder tillåter , även klätter . även om det blir efter neråt -15c så skadas inte mina roser . plus plantskolor har också klippt ner sina rosor .

det är solen och värmen som gör att doms edan skadas av frost INTE ATT MAN BESKÄR DOM . hade du beskärt i vintern hade inget hänt jo för det är för kallt med att bilda skott och den fryser inte .
Beran
Hej igen
Tack för era svar. Jag klipper ner rosen idag, och hoppas och tror på att det funkar. smile.gif
Lätt regn i Osby idag, tyvärr.

//Beran
Alexander-VG-zon3
CITAT (Beran @ 02-04-2008, 10:35) *
Hej igen
Tack för era svar. Jag klipper ner rosen idag, och hoppas och tror på att det funkar. smile.gif
Lätt regn i Osby idag, tyvärr.
//Beran

trevligt med någon i närheten ,, jag själv går för tillfället på skola i Osby . det kommer funka .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon