mino
Vissa av de frön jag har satt i år gror väldigt ojämnt (salvia och snokört tex). Vissa frön började sticka upp för ett par veckor sen, vissa har kommit i dagarna och jag hoppas verkligen att det kommer fler eftersom bara 11 av 50 salviafrön har grott. Är det nån som har nån förklaring till detta, man tycker att alla frön borde gro någorlunda lika under samma betingelser? Kan de triggas av en köldknäpp i kylskåpet kanske??
jackan
Det tar nog olika tid. Jag vet inte ett dugg tongue.gif
Anki V
Jag tror det ligger ”programmerat” i fröna att inte alla ska gro samtidigt.

Vad skulle hända om alla frön grott och så blir det översvämning, torka eller gräshoppsinvasion? Jo, alla småplantor skulle förgås och efterlevnaden för moderplantan blir inte tryggad. Nä, för att plantan ska kunna föröka sig på ett säkert sätt så måste fröna gro olika i tid.

/Anki
Bassam
Hej
Jag tycker att säga om dem samma sort och fick samma möjlighet jord ljus och temperatur och vatten.
Kanske de som inte gro ska inte gro fram tiden om fröar attackerade från ohyra som sover inne i fröar och vakna, när vaknar fröar och äter rötter.
OBS: den här orsaken har företaget som säljer fröar ansvar, så du kan gå till dem och berätta vad som händer med dig.
Lycka till, H: Bassam
"

mino
det låter logiskt att frön gror olika fort av överlevnadsskäl. Men å andra sidan - merparten av de frön man sätter gror ju någorlunda på samma gång?
Eva 33c
Jag tror att det där skiftar mellan olika arter. Ettåriga växter, som ska gro, växa till, och bilda nytt frö för att sedan dö, på en enda tillväxtsäsong gror mera samtidigt tycker jag. Som de flesta sommarblommor och även grönsaker. De har ju inget att "tjäna på " att gro under en utsträckt period för då hinner de inte fullborda sin livscykel. Perenner och tvååriga växter kan ju bete sig lite annorlunda.
Men en ojämn grodd kan ju ha andra orsaker också. De flesta fröer har väl något slags optimalt läge, där det största antalet gror. Kanske en viss temperatur. Har man sin sådd varmare eller kallare än detta så gror kanske bara en mindre del av fröena. Om förhållandena sen ändras, man kanske har fått lite varmare, så gror några till osv.

Ett exempel. För ett par år sedan sådde jag Clematis chisanensis inne i januari. Efter 2 månader hade 3 frön grott. Då sådde jag resten av påsen, dvs 10 frön. Dessa frön grodde till 100% på 10 dagar! Samma jord, samma fröpåse samma rum. Skillnaden då? Kanske detta: I januari var rummet kallare på nätterna. Ett stort fönster ger en del kallras och solen värmer inte så mycket på dagarna. I mars, då de andra fröerna såddes, är ju nätterna varmare och inte så långa. Ändå inga dramatiska skillnader, rummet är en del av vårt hus och är "rumstempererat". Frösådderna stod en bit in i rummet på ett bord med belysning.
Så det finns mycket som påverkar såresultaten. Och fröer är olika känsliga. Det bidrar till att göra frösådd så spännande. smile.gif
Bassam
Hej
Jag tycker att säga ni har rätt men det betyder inte att finns inte fröar som kanske sjukdom skada, den här sjukdom som jag skriva om vanliga, så många företagar som säljer fröar gör olika saker föratt fröar blir fri från sjudom.
Lycka till, H:Bassam
Anki V
Jag tror du också har rätt Bassam.
Grobarheten på frön växlar från sådd till sådd säkert ibland beroende på ”sjukdom” hos fröna, andra gånger för att fröna kanske skördats vid fel tillfälle eller för att vi ger dem fel förutsättningar.

Jag har t.ex sått akleja flera olika sorter och/eller från olika leverantörer. En del gror som sjutton andra gror lite mindre och en del gror inte alls.

I fjol sådde jag Penstemon digitalis från Jelitto och hade nära 100% groning. I år har jag sått samma penstemon från en annan leverantör och två frön grodde.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon