Jag tror att det där skiftar mellan olika arter. Ettåriga växter, som ska gro, växa till, och bilda nytt frö för att sedan dö, på en enda tillväxtsäsong gror mera samtidigt tycker jag. Som de flesta sommarblommor och även grönsaker. De har ju inget att "tjäna på " att gro under en utsträckt period för då hinner de inte fullborda sin livscykel. Perenner och tvååriga växter kan ju bete sig lite annorlunda.
Men en ojämn grodd kan ju ha andra orsaker också. De flesta fröer har väl något slags optimalt läge, där det största antalet gror. Kanske en viss temperatur. Har man sin sådd varmare eller kallare än detta så gror kanske bara en mindre del av fröena. Om förhållandena sen ändras, man kanske har fått lite varmare, så gror några till osv.
Ett exempel. För ett par år sedan sådde jag Clematis chisanensis inne i januari. Efter 2 månader hade 3 frön grott. Då sådde jag resten av påsen, dvs 10 frön. Dessa frön grodde till 100% på 10 dagar! Samma jord, samma fröpåse samma rum. Skillnaden då? Kanske detta: I januari var rummet kallare på nätterna. Ett stort fönster ger en del kallras och solen värmer inte så mycket på dagarna. I mars, då de andra fröerna såddes, är ju nätterna varmare och inte så långa. Ändå inga dramatiska skillnader, rummet är en del av vårt hus och är "rumstempererat". Frösådderna stod en bit in i rummet på ett bord med belysning.
Så det finns mycket som påverkar såresultaten. Och fröer är olika känsliga. Det bidrar till att göra frösådd så spännande.