Thé
Jag har en smal rabatt invid huset i söderläge, och funderar på om man skulle kunna fylla den med iris. Det jag undrar är förstås hur en irisrabatt ser ut efter blomningen. Någon som har en bild?

Jag funderar även på att varva med en och annan pion, men de har kanske för likartad höjd (ca 90 cm) för att de ska bli fint?

Har någon tips på något litet man kan sätta nere runt irisarna, eller måste de stå fritt?
Bassam
hej
jag tycker att skicka till dig de här två bider för IRIS som blommar,

Lycka till, H: Bassam
Solstorm
Jag har tidig våriris av olika sorter. Tycker att de har vackra blad efter blomningen. Det är ju roligt att ha lite olika blommor som avlöser varandra. Det är lång tid från våriris till pion. Man kanske ska ha något som blommar tiden mellan iris och pion och efter pionerna. Varför inte en klätterros mot väggen?

Antagligen behöver du vattna om det är för nära husväggen.
Blomstertanten
Kanske kan se lite tråkigt ut när allt i rabatten har samma bladform och bladfärg.
Brukar bli snyggast att blanda olika färger och former.
Thé
Tack för svar, jag får väl se vad det blir av det hela smile.gif
renate
Om inte där redan finns en rabatt rekommendera jag att du lägger singel och kullersten,eller plattor intill huset.Det brukar blir torrt och hett intill en södervägg.Sedan kan du göra rabatten i anslutning till grusgången,då får växterna luft och regn.det finns olika irissorter som blommar på olika tider lite senare på våren.En pion tror jag inte trivs intill en södervägg.iris har fina blad hela sommaren,hosta passa bra med iris men inte på en södervägg,tyvärr.Varför inte några nävor?de trivvs i solen,nätnäva och iris passar bra ihop.
[attachment=16193:Iris_och...__Large_.JPG] [attachment=16190:Irisar__Large_.JPG]
[attachment=16191:Vackra_i...__Large_.JPG]
Krolliljan
Jag har varvar både strandiris och trädgårdsiris med dagliljor, kantnepeta och vita purpurklätt.
De står mitt i solen.
På så sätt får jag blommning hela sommaren.
Hittade ingen riktigt bra bild.

[attachment=16197:IMG_0001_18.JPG]

[attachment=16198:IMG_0001_19.JPG]
Thé
Tack för bra tips och fina bilder! Nej, rabatten måste vara precis intill huset, och den är smal som det är. Infarten är så smal att det inte finns plats till så mycket. Vi hade på förslag att inte ha någon rabatt där, men lite växtlighet måste man ju ha! Annars blir det alltför sterilt och tråkigt.

Vilka underbara irisbilder! Och tack för tipsen på kombinationsväxter. Våren får det verkligen att klia i fingrarna w00t.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon