Jag har glömt bort hur Ann-Marie påKoloni Iris, eller vad hon nu hette som gillrade en tvestjärtfälla som hon hängde upp i ett träd.
Hur gör man? Någon som vet och kan hjälpa mig?
Kicki
Catarina z2
02-04-2008, 07:22
Jag minns inte hur hon gjorde den men var det inte ett bo hon gjorde? För hon tyckte tvestjärtarna tog hand om ohyra (bladlöss?)
muppan
02-04-2008, 08:12
CITAT (Catarina z2 @ 02-04-2008, 08:22)
Jag minns inte hur hon gjorde den men var det inte ett bo hon gjorde? För hon tyckte tvestjärtarna tog hand om ohyra (bladlöss?)
Jo det stämmer att det var ett bo.
Kicki
Kilmister
10-04-2008, 00:00
CITAT (Catarina z2 @ 02-04-2008, 08:22)
Det är synd om mänskligheten var det någon som sade. Verkligen, odla tvestjärtar?? Snälla, låt mig då komma med fotogensprutan, så skall de dj-la krypen få se
Discogiraffen
13-04-2008, 09:02
CITAT (muppan @ 01-04-2008, 18:18)
Jag har glömt bort hur Ann-Marie påKoloni Iris, eller vad hon nu hette som gillrade en tvestjärtfälla som hon hängde upp i ett träd.
Hur gör man? Någon som vet och kan hjälpa mig?
Kicki
Vet inte om det var så här hon gjorde, men jag har läst att man kan skära botten av en pet-flaska, lägga i wellpapp längs kanten och hänga i ett träd med en liten 'bro' till de växter där tvestjärtarna ska få härja.
Sussie F-Flower
13-04-2008, 09:14
Anticimex berättade för mig att tvestjärtar älskar cellulosa!
Fukta med en blomdusch-sprayflaska en tidning av "Aftonbladet/Expressen-kvalite" (ej blank reklam) och lägg ut i trädgården på kvällen, där du har problem. Det ska inte rinna så den blir plaskvåt. Bara lite fuktig.
Nästa morgon kryllar det av kusar fulla tidningen. Bara att bära bort och kasta.
Har aldrig provat själv men jag litar på att dom vet vad dom pratar om.
Lycka till!
Eva i Västerås
14-04-2008, 09:31
Men tvestjärtar är ju bladlusätare. Inte kan man bekämpa såna, hur äckliga dom än är. Det är bara skaka av tidningen och sånt som legat ute över natten, så man inte får med dom in.
ohlson
14-04-2008, 12:00
Har dem i växthuset och de kalasar på div. växter. Vill INTE ha dem kvar.......
Kilmister
17-04-2008, 00:28
CITAT (Eva i Västerås @ 14-04-2008, 10:31)
Men tvestjärtar är ju bladlusätare. Inte kan man bekämpa såna, hur äckliga dom än är. Det är bara skaka av tidningen och sånt som legat ute över natten, så man inte får med dom in.
De äter säkert bladlössen efter att först ha ätit upp växten, annars skulle de ju svälta. Som jag tidigare sagt, skadorna dessa kräk gör motsvarar inte på något sätt den eventuella nyttan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.