m.öland
01-04-2008, 17:19
Barken på ett ungt träd har tyvärr skalats av på ca 2 cm finns det något jag kan göra för att rädda trädet?
DragonLady
01-04-2008, 17:21
Är det avskalat runt om eller bara en fläck?
m.öland
01-04-2008, 17:23
skadan är 2X2 cm i fyrkant, ej runt om, men stammen är bara 3 cm tjock.
Fågelvägen
01-04-2008, 21:12
Du skrev inte vad det är för sorts träd. Tur i alla fall att barken inte är skadad runt hela stammen!
Jag skulle i ditt ställe bara försiktigt skära bort ev. barkflisor, dvs. löst hängande fransar av bark. Numera brukar man inte lägga på ympvax eller trädbalsam på sårskador, eftersom man då kan stänga in svampsporer och sjukdomsalstrare.
Har du rådjur eller harar i trädgården? Ifall skadan är en gnag- eller fejningsskada så kommer boven kanske igen. Ett kraftigt nät behövs i så fall för att hindra fler skador. Speciellt rådjur fejar gärna hornen på samma unga träd flera gånger.
Hej jag tycker att ge dig någån förslag om du tycker din träd, ta en liten kvist från samma träd och vässa den bak och fram, borra in i barken, den övre ändan av kvisten lite längre upp än den nedre änden, sen lägg på ympvax och sen knyt den så den inte lossnar , och sen ska du skydda träden från rådjuren genom att sätta kycklingsnätt omking stammen.
Obs på den här sätt ska man bygga bron som körara mat och vatten mellan bada sidana .
Lycka till, H:Bassam
Man måste se skadan och trädets tillstånd för att kunna säga vad som kan elelr måste göras för det. Skador runt om stammen, om än så smal, är ofta mycket värre än skador i längsled, det är ett som är generellt. Sedan är skador på träd som har låg tillväxt och dålig vitalitet värre än skador på träd med motsatsen.
Om skadan är ny, dvs inte mer än några dagar gammal, kan man skugga den med svart plastpåse som knyts som en ballong över skadan utana tt nudda den. detta skuggar och förhindrar avdunstning. Men är skadan äldre så har det ingen betydelse.
Bryggympa som Bassam beskriver kan man också göra men det är inte helt trivialt och klarar man det inte gör man mer skada.
Om skadan inte är direkt förödande är det alltid bra att
- öka tillväxten och därmed övervallningen genom att ta bort gräs och luckra jordområdet ovan rötterna
- vattna vid torka
m.öland
02-04-2008, 06:14
tack för era svar. Trädet är ett benved på stam och en bänk har blåst på trädet och gjort skadan. Skadan ser fin ut utan något löst, så jag kan väl binda en påse runt och hoppas på tur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.