Carina
Hej!

Jag har aldrig varit mycket för att odla ettåriga sommarblommor, men nu i sommar har jag fått upp ögonen för dem lite.
Utanför mitt nyinköpta hus finns krukor och byttor med diverse sommarblommor. Jag har skött dem så gott jag kan under sommaren. Dvs, vattnat och plockat bort vissna blommor.
Vissa kommer jag inte att odla igen men några har jag kommit att bli väldigt fäst vid. Bla två petunior i härliga färger. De är så vackert ådrade och jag vill gärna ha samma färger nästa år. Därför tänkte jag sluta plocka bort vissnade blommor nu och hoppas att de kan hinna gå i frö innan hösten. Eller är jag för sent ute nu?
Antar att det blir bruna frökapslar som öppnar sig lite när fröna mognar? Ska man vänta tills dess med att plocka in dem eller ska man ta dem lite tidigare?
Hur förvarar jag dem under vintern och när ska jag så dem för att plantorna ska vara klara i tid till nästa säsong? (Har inget växthus).
Annat som kan vara bra att tänka på för en sommarblommenovis?
Ti bee
Hej!
Skörda fröerna när kapslarna visar att de är mogna, lite bruna och aningens öppna, precis som du säger. Låt sedan fröerna ligga och torka i kanske 3 veckor innan du paketerar dem. Förvaring finns olika metoder, själv har jag dem på en hylla i källaren, andra har i kylskåpet. Oftast rekommenderas pappersförvaring framför plastpåsar, "frimärkskuvert" är bra om man har sådana.
Du hinner säkert få en skörd, i alla fall av en del.
Tänk på att själva frökapseln ibland är mkt liten, lobelian t ex är pyttig, men innehåller massor av frön.
Ang sådd så får du nog läsa om de olika sorterna och så enligt deras lika behov. På weibulls.se finns groningsinstruktioner till många fröer, thompsonandmorgan.com har också många, så får du lista ut hur du skall bete dig.
Annat att tänka på? Jag brukar i färgblandningar välja ut de färger jag tycker om och markera dem med t ex en bit garn, så att jag slipper färger jag inte tycker om.
Skriv noga på kuverten, man glömmer fort.
smile.gif smile.gif
ZaraP
Hakar på här...
Skulle vilja samla in frön från mina sommarblommor, Blomman för
Dagen, Lejongap, osv... men hur vet jag att det fungerar? Håller
på att försöka fatta detta med F1...om det står så i katalogen där
jag köpte fröna så går det inte att så vidare...rätt?... men om det
inget står, är det grönt då?

Zara smile.gif rolleyes.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon