Full version: Oliv
eml
Jag har ett olivträd som blommade på försommaren och har nu en hel del klasar med ca 2 mm stora frukter (?). Dessa växer väääääldigt långsamt, kommer de att bli färdiga i år eller funkar det som för apelsiner o.dyl att de blir ätklara först nästa år? Kan oliven bära frukt och blommor samtidigt?
Är oliver goda "direkt från grenen" eller måste de behandlas på något sätt (t.ex läggas in i något)?
JOLE
Oliver mognar under hösten samma år som blommningen. Om oliverna på ditt träd endast är 2 mm stora och inte växer är det inte säkert att du kommer att få några användbara oliver. Av en klase med tio blommor brukar bara en eller ett par oliver växa sig stora. Utöver oliver som växer sig stora brukar det bildas en del "minioliver" som så småningom mognar men fortfarande små som pepparkorn.

Möjligen beror minioliverna på dålig polinering. de flesta olivsorter är inte pålitligt självfertila.

Vissa sorters oliver kan till nöds ätas direkt från grenen men de flesta kräver en behandling för att bli ätbara eftersom de är mycket beska i rått tillstånd. Ett enkelt sätt är att skära en skåra i varje oliv (med en vass kniv) och sedan lägga oliverna i vatten i ca tre dagar. Byt vatten varje dag och förvara burken mörkt. Man kan sedan lägga oliverna i en saltlösning bestående av 100gram salt per liter vatten. I denna lösning bör oliverna liga i ca tre månader. Om oliverna fortfarande smakar beskt låter man dom ligga en månad till. Oliverna är sedan klara att ätas men kan också läggas in med lite olja och kryddor om man så önskar. lycka till med framtida olivskördar.
eml
Stort tack för svaret !!! "Trädet" är bara en knapp meter högt men jag tycker det är väldigt fint så får jag inte oliver gör det inte så mycket (lite kul vore det ju dock smile.gif).

Har du mer tips om skötseln? Ska den ha mycket vatten under sommaren eller få torka till ordentligt emellanåt (den står under tak och jag har hållt den lite åt det torrare hållet hittills)? Näringsmängd och NPK-fördelning? Jag har inte planterat om den ännu utan den står i en ca 3 liters plastkruka med väldigt kompakt sand/lerjord (lite betongartad) så vattnet sjunker ner väääldigt långsamt. Är detta en bra krukstorlek och/eller jordtyp tror du? Jag tog några toppsticklingar för några veckor sedan och hoppas de rotar sig, vad bör jag plantera dem i för jord om/när (hoppas, hoppas) de får rötter?

En fundering oxå: om jag tar en stickling och får den att blomma så småningom, kan då det träd jag har och det nya pollinera varandra bättre eller är det fortfarande samma problem med självfertiliteten (det är ju i viss mån samma planta)?
JOLE
Oliver är mycket lättskötta och kan stå i vanlig torvjord. oliver är nästan lika känsliga för övervattning som citrus så det är rätt att hålla dem åt det torra hållet. På vintern kan man övervintra dem vid 20 grader C så ljust som möjligt men om man vill ha blommor måste oliven stå i ca 10 grader under några månader. Oliven tål en del frost men bäst övervintringstemperatur är 0 till 10 grader.

Hoppas att du yckas med dina sticklingar men de kommer inte att duga som pollenleverantör om det är en självsteril sort.
Du kan plantera om oliven nu i augusti i en lite större kruka om det är väl rotat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon