Gunilla T
01-04-2008, 18:46
Någon här som har erfarenhet av att odla pampasgräs?
Jag är väldigt förtjust i olika grässorter och hittade detta underbara gräs - borde klara sig i zon 3. Det är ett stort gräs och jag tänkte plantera det längst bak i en rabatt . Undrar om det har väldigt aggressiva rötter och om det i så fall är bäst att stå som solitär?
Andra erfarenheter av pampasgräs?
Alexander-VG-zon3
01-04-2008, 20:17
jo min är att det ruttnar lätt på vintern av kyla och fukt ,, men hos mig i zon 1-2 klarar det sig bra i grus å sandjord i ett varmt och soligt läge . sätt det skyddat och väldränerat . skydda det om det blir svinkallt
Sprider sig snabbt med rotförgreningar åt alla håll. Rekomenderar att plantera det i rotspärr.
Gunilla T
02-04-2008, 12:09
Tack för svaren flaxss och Maria S!
Nu vet jag det jag behövde veta - mistänkte just att deras rötter kan vara besvärliga - ingen placering i rabatt blir det men ett Pampasgräs skall det bli!
Alexander-VG-zon3
02-04-2008, 20:19
mitt eget sprider sig dock inte så pass mycket att andra tar skada ,, plus är skotten lätta att dra upp . i zon 3 är det också en fördel om den kan sprida sig då ,, om man får ev vinterskador kan ju gräset minska då är det bra att det sprider sig och växer upp på nytt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.