sfe
[color="#FF0000"]Hej alla glada smiley_small_hug.gif
Vilken trevlig sida jag hittade!
Det är så här att jag är en ung tjej som precis flyttat från lägenhet i stan till ett hus på landet, och ska nu börja ta hand om tomten!Som ni förstår kan jag inte så mycket men jag är ändå intresserad!Nu till problemet:
Min gräsmatta ser bedrövlig ut!
Massor med mossa i den!Vad gör jag för att få en fin gräsmatta?
Finns det någon vänlig själ som kan förklara i alla steg vad jag ska göra, när jag ska göra det och hur jag ska göra!Berätta gärna som om jag var en idiot(det är jag när det gäller gräsmatta!)
Tack så jättemycket på förhand!
MVH Sfe[/color]
Solstorm
Finns många olika sätt, mossrivare, stroller mossa, vattna med järnsulfat.

Det jag tycker är bäst är att kalka NU, vänta några veckor och sedan gödsla. Man kan hålla på att bekämpa mossan i evigheter, den kommer ändå tillbaka. Det bästa är att gödsla så att det växer ordentligt så att gräset konkurrerar ut mossa och ogräs. Man får klippa oftare men det finns inga andra genvägar som håller.

Om du har många träd som skuggar så får du gallra bort en del. Enstaka träd som ger vandrande skuggar ger bättre gräsmatta än ingen skugga alls. Vandrande skugga gör att gräsmattan inte torkar sönder så fort när det blir värmebölja och torrperioder.
fenix
Hej!
Så mkt spännande du har framför dig med ny trädgård.
Ett råd i största allmänhet. Bo in dig och vänta med drastiska projekt i trädgården. Det är bra att vänta ett år och se vad som kommer upp. Hur klimatet är på olika platser i trädgården, var det blåser/är lä mm mm. Tänk dig för innan du tar bort vackra träd. Det tar tid innan träd blir stora.
Vad gäller gräsmatta. Vänj dig vid mossan. Annars är det väl bra att göda för att konkurrera ut mossan. Använd inte mossrivare- det bara sprider mossan ännu mer. Du skriver inte var du bor. (odlingszon?) Min matta är inte heller så fin såhär tidigt på våren men den blir bättre när den kommit igång. Goda råd får man oxå via broschyrer hos de som säljer trädgårdsgrejer...
Lycka till
Lotta22
Enligt trädgårdsmästare Nils Åkerstedt gör man så här:
I juni när gräsmattan tagit fart, så är det dags att toppdressa den.
Det bästa toppdressingmaterialet är grov sand. Den idealiska kornstorleken är 2-8 mm. Det går bra med andra grovlekar också bara det inte är för mycket finkornigt eller grovkornigt i blandningen. Inte över 8 mm.

Sanden läggs ut i små högar som sedan sopas ut över gräsmattan så att det blir ca 1 cm tjockt. Samtidigt kan du passa på att jämna ut gropar i gräsmattan. Det går bra att fylla igen gropar som är 10 cm djupa. Gräset växer snabbt upp genom sanden.

När gräsmattan toppdressas vid den här tiden brukar sanden tränga ner så att den inte syns efter en vecka.
Sanden gör så att rötterna får mer syre och trivs bätttre.

Är gräsmattan mager och gles med mycket ogräs i bör man samtidigt tillföra näring. Den näring som är bra för mikrolivet i jorden och för gräsrötterna är sållad kompostjord, torkad hönsgödsel eller sållad, komposterad naturgödsel.
Undvik att tillföra konstgödsel eftersom de levande organismerna i jorden minskar och den typen av näring lätt lakas ur och hamnar i grundvattnet i stället för att komma gräset till godo.
Lägg på ca 1 cm tjockt av kompostjord eller naturgödsel innan sanden läggs på.
Används torkad hönsgödsel tillförs den mängd som står på förpackningen. Den kan du lägga på såväl före som efter sanden.

tummenupp.gif Om man som du har mossa i gräsmattan är också sand bästa botemedlet.
Men du får räkna med att upprepa ovanstående behandling 2-3 gånger med ett års mellanrum.

(Texten är tagen med författarens godkännande ur "Min Trädgård - vecka för vecka" av Nils Åkerstedt.)

yahoo.gif Här kan man få gratisnummer av en jättebra trädgårdstidning med många bra tips:
www.naturochtradgard.se
sfe
Hej!
Tack för alla svar!Nu har jag fått lite hjälp på traven!Jag bor i Östergötland,vet inte vad det är för odlingszon?3 kanske?
Tack igen!
MariaS
Satt just och skrev hur man sköter en gräsmatta, för vår affärs räkning. Så här står det:
"Kalka inte.
Enda anledningen att kalka en gräsmatta, är om man har försurade vattendrag i sin närhet (Värmland på 1970-talet) Annars fyller inte kalken någon funktion, mer än att lösgöra och utarma marken på svårlösliga näringsämnen.
Mossriv inte.
Om man mossriver, frilägger man kala jordytor som mossan snabbt tar sig in på. Mossan består av en massa små växtdelar som vuxit samman. Om man delar dessa celler, kommer varje bit att bli en ny bit mossa och ganska snart har man främjat mossan istället för gräset.
Gynna rotfilten.
Om man istället ser till att gräset får en bra rotfilt, så kan inte mossan få fäste. För att få en bra rotfilt börjar man med att göda gräset. Återför då det egna gräsklippet. (Mulchning) Varje grässtrå innehåller den näring som gräset behöver. Kan det då förmultna på plats, har ingen näring gått till spillo.
Genom att man använder en så kallad vertikalskärare, så tillför man luft till rotfilten. Rötterna får då bättre möjlighet att ta upp näring och vatten och blir därmed starkare. Ett starkväxande gräs, släpper inte in mossa.
För att underhålla din gräsmatta så tillför du på lerjord, sand i ett tunt skikt. Strö sanden fint över gräsmattan. Har du sandjord, tillför du mullämnen (Toppdress) i ett tunt skikt. Det tunna skiktet ska bestå av max 1 cm. Därefter ger man sin gräsmatta lite extra gödning på våren. Dock senast i juni.
Om du följer dessa råd, har du snart en fin gräsmatta som du kan njuta av istället för att jaga mossa. Men glöm inte att ta bort maskrosor och tistlar. Ogräs som inte hör hemma i en gräsmatta.
Lycka till"
embees
CITAT (MariaS @ 02-04-2008, 10:52) *
Satt just och skrev hur man sköter en gräsmatta, för vår affärs räkning. Så här står det:
"Kalka inte.
Enda anledningen att kalka en gräsmatta, är om man har försurade vattendrag i sin närhet (Värmland på 1970-talet) Annars fyller inte kalken någon funktion, mer än att lösgöra och utarma marken på svårlösliga näringsämnen.
Mossriv inte.
Om man mossriver, frilägger man kala jordytor som mossan snabbt tar sig in på. Mossan består av en massa små växtdelar som vuxit samman. Om man delar dessa celler, kommer varje bit att bli en ny bit mossa och ganska snart har man främjat mossan istället för gräset.
Gynna rotfilten.
Om man istället ser till att gräset får en bra rotfilt, så kan inte mossan få fäste. För att få en bra rotfilt börjar man med att göda gräset. Återför då det egna gräsklippet. (Mulchning) Varje grässtrå innehåller den näring som gräset behöver. Kan det då förmultna på plats, har ingen näring gått till spillo.
Genom att man använder en så kallad vertikalskärare, så tillför man luft till rotfilten. Rötterna får då bättre möjlighet att ta upp näring och vatten och blir därmed starkare. Ett starkväxande gräs, släpper inte in mossa.
För att underhålla din gräsmatta så tillför du på lerjord, sand i ett tunt skikt. Strö sanden fint över gräsmattan. Har du sandjord, tillför du mullämnen (Toppdress) i ett tunt skikt. Det tunna skiktet ska bestå av max 1 cm. Därefter ger man sin gräsmatta lite extra gödning på våren. Dock senast i juni.
Om du följer dessa råd, har du snart en fin gräsmatta som du kan njuta av istället för att jaga mossa. Men glöm inte att ta bort maskrosor och tistlar. Ogräs som inte hör hemma i en gräsmatta.
Lycka till"

thanks.gif Bra MariaS att framhålla att nono.gif INTE mossriva.
Har försökt få mina grannar att förstå det negativa i detta.... no.gif

Resten är också kanonbra.... tummenupp.gif
Eva 33c
Den här tiden på året så växer mossan men inte gräset. Våran gräsmatta ser ut som om den enbart består av mossa just nu. Men jag vet att så småningom kommer gräset att växa igenom och till sommaren syns inte mossan. Sen när gräset lägger av tillväxten på hösten, så syns mossan igen.
Ett år för länge sen, testade vi att ta bort all mossa på en bit av gräsmattan, det synte skillnad första sommaren. Men sen var mossan tillbaka. Så mekaniskt borttagande har mycket kortvarig effekt och är inte värt besväret för mig. Det är nog det där med sand och gödsling som gäller. Eller så kan man gilla läget.
För min del retar jag mig inte längre på mossan. Den är mjuk och skön att gå på, och är grön även när gräset vissnat. Och som sagt, på sommaren växer gräset igenom och döljer mossan. Du väljer själv hur du vill ha det i din trädgård. tummenupp.gif
Solstorm
Mossa är ju jättevackert, ofta vackrare än gräs, men oj så ömtåligt. Promenerar man bara på den så är det okej, men inget för lekande barn som springer omkring. Då blir det mest en lergrop. Detsamma gäller ju gräset så här på våren innan det kommer igång att växa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon