Full version: Bärbuskar
meriks
Hejsan!

Vi tänkte nu till våren plantera lite bär på tomten. Vi ska ha en rad med hallon och en rad med krusbär, svart- och röd vinbär. Hur långt isär bör man plantera krusbär, och vinbärsbuskarna? Hur glest ska hallonen sitta? Hur lång mellan raderna bör man ha? Tacksam för tips och idéer.
inglan
Hej!
Satt just och läste om krusbär, de ska sättas med 1.5 m avstånd, samma för vinbär tror jag. Det är vad vi har och man kan gå emellan våra stora gamla buskar och det vill man ju kunna. Hallon är jag också lite intresserad av att skaffa, men kan inget om dem så kan inte ge några råd.

hälsningar Inglan smile.gif
Lena N
Hallon är jättegott. wub.gif

Men de står inte kvar där man ställt dom. Håller man inte efter dom hela tiden ger de sig av flera meter på några år. tongue.gif
meriks
Ja 1,5m låter ju som ett rimligt avstånd, då får jag gå ut och rita lite var jag ska gräva i gräsmattan :-)

Finns det inga hallonsorter som inte sprider sig?
Lena N
Från http://www.hallonplantor.se/

"Krukodling
Finns inte möjlighet att odla på friland, kan hallon som så många andra växter planteras i kärl. Lagom storlek på kärl är 10-12 liter med lufthål i botten. "Jorden" skall vara ljus, luftig torv med kompost av löv, halm, bark, tång och träflis. aska tillsättes ev. men i små mänger. Benmjöl kan tillsättas med 2-3 nävar. Tillsätt även sand och granulerad lera (näckroslera), 2-3 kg. Hallonen är kalkskyende. Glöm inte gödseln. Kogödsel i säck brukar ha dålig kvalitet, så slösa med den. Hönsgödsel är bra, men har högt fosfortal. Klumpen tas ur krukan över vintern,placera den gärna under en vintergrön buske och täck rotklumpen med löv och granris. Vid omplantering; dela med vass spade i fyra delar och sätt tillbaka en del i kärlet."

Jag tänker prova.
Det skulle vara intressant att få ta del av erfarenheterna från någon som provat.
Skogsbrynet
Vi vill inte rekommendera att du sätter i gräsmattan. Risken är att gräset återtar sin plats och plantan dör. Alla hallon sprider sig med rotskott, men kan hållas på plats om du sköter om plantan och inte låter ogräs ta över och använder den vassa spaden och skär av alla rotskott som växer 1/2 m utanför plantan.

Att odla i spann kräver mycket passning under en varm sommar och är bara en nödlösning om man inte har något annat alternativ. Inte så lätt som det låter, vi har använt metoden under många år men för att föröka våra plantor.
meriks
Jag tänkte att jag skulle gräva ur ett dike som är ca 1m brett i gräsmattan och sedan fylla på med lite finare jord där och plantera, det borde väl funka?
Skogsbrynet
Ledsen att behöva invända mot din tanke på att sätta dina hallonplantor i ett dike, även om du lägger på ett nytt jordlager. Det finns risk för att vatten som samlas, förstör dina plantor, hallon föredrar att stå torrt.Börja med att bara skaffa ett fåtal plantor och sköt om dem väl, du behöver inget hallonland i långa rader.
Thé
Kan man kanske sätta dem i ett kärl och gräva ner det i marken för att slippa rotskott? Eller rymmer de genom botten i alla fall?
*Stintan*
Jag har lite svårt att förstå varför man förfasar sig så över hallonskotten som sprids. Mina hallon är planterade i en rad med gräsmatta på båda sidor. Det fungerar alldeles utmärkt. Klipper ju hallonen varje år och skott som eventuellt dyker upp i gräsmattan tar gräsklipparen hand om. Jag tycker inte att det är något stort problem bara man ser till att det finns avstånd så att man kan klippa mellan hallonen och andra buskar.
Lena N
CITAT (Stintan43 @ 04-04-2008, 12:35) *
Jag har lite svårt att förstå varför man förfasar sig så över hallonskotten som sprids.

För mig är problemet att jag vill ha hallonen längs tomtgränsen mot grannen. Intill gräsmattan skulle de inte alls passa in.

I en tidigare trädgård hade jag hallon intill en 70 cm hög mur med ordentlig sockel under jord. På två år hade hallonen tagit sig under muren och upp i grannens gräsmatta därovanför. blush.gif
*Stintan*
Ja förutsättningarna kan ju såklart vara olika. blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon