Full version: Klätterhortensia
Karrolina
Hej!

Just det. Kan klätterhortensia klättra på plåtfasad? Har hört att det skulle vara för svårt för den att få fäste? Och den gillar väl inte att klättra på en spaljè?

confused.gif
Karrolina
Ingen som vet?
Bassam
Hej
Jag ska försöka att skicka till dig någonting som jag tror att de kan hjälpa dig:
Klätterhortensian är en lätt växt som trivs både i skuggan och i solen. Den tycker om humusrik jord med ett neutralt pH-värde, och den kräver normal vattning. Denna klättrare gör sig mycket bra på en vägg eller ett staket mot norr. Särskilt under blomstringsperioden kan den lysa upp en mörk plats. Växten kan bli från 8 upp till 15 meter hög, och mellan 2,5 och 5 meter bred. Men du behöver förstås inte låta den bli så stor, under hösten eller tidig vår kan den beskäras ned till acceptabla proportioner.
Dessa växter behöver man bara böja åt rätt håll en gång; mot en spaljé, pergola, trädgårdsgrind, De blommande grenarna kan växa en halv meter bort från väggen eller staketet.
Lycka till, H:Bassam
Karrolina
Tack för svar!

Tolkar det som att den tycker spaljé är Ok men att ingen vet hur det är med plåtfasaden? Kanske ändå är bäst med spaljé så man kan måla om väggen i framtiden...
Ophelia
Mja.....troligtvis kan säkert en del av sugfötterna fastna på en plåtvägg under förutsättning att den inte är alltför blankpolera och slät. Den nyper troligast bäst tag i skarva och fästen. Sedan är klätterhortensian en ganska stabil växt och kan lätt dra sig uppåt och inte "sjunka ihop". Grenarna förvedas och är i mitt tycke ganska dekorativ även efter löven släppt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon