Jag är grön (fniss) i växtvärlden och behöver lite tips och råd om hur jag ska placera mina små växter. Fönstret i sovrummet är mot nordväst och jag har _alltid_ fönstret öppet i en liten glipa. Jag undrar alltså vilken/vilka av mina växter som klarar av lite kyla. Jag har förnärvarande gullranka, pilea, murgröna, hjärtan på tråd, benjaminfikus, olivträd och yuccapalmer och vill gärna ställa nån eller några av dem i fönstret utan att riskera att döda dem pga att det blir lite kallt om nätterna.
Jag behöver även plantera om olivträdet till en lite större kruka och undrar vad för jord jag bör köpa. Som jag förstått det så vill olivträden ha lerig jord. Finns det någon att föredra? Just nu har jag bara vanlig plantjord hemma och undrar om det går att använda den ifall jag spar så mycket av lerjorden från krukan den nu står i eller om jag måste köpa ny.
Avslutningsvis har jag hört att benjaminfikusar ska vara lite svåra att ta väl hand om och tar med glädje emot alla råd jag kan få. Bör jag använda växtnäring, Vill den stå i solljus, bara ljust, eller lite mörkare? Hur ofta ska den vattnas osv osv.. med andra ord, alla tips är välkommna hur basic de än må vara

Kram på er!