Full version: kiwi
inglan
Köpte för flertalet år sedan en kiwiplanta, de sa på handelsträdgården att det var en självfertil sort som skulle vara härdig iaf till zon 3 som vi bor i. Den har fört en tynande tillvaro fast den står mot en södervägg, aldrig några blommor utan bara liten och klen.
Kan den repa sig igen och får det plats en kiwi i ett växthus? Jag vill ju ha lite annat också på mina blivande
8-10 m2.
Eller ska jag gräva upp denna lilla plantan och försöka igen med en ny?

undrar Inglan g.gif
MariaS
Du kan lugnt sätta din kiwi i växthuset. Det är ingen växt som direkt tar över, som vindruva tex

Ge den en ordentlig "skvätt" ko på påse också. Kiwisar gillar näring i lagom givor.
Jan Lindgren
Hej!
Trivs kiwin så nog växer den minst lika våldsamt som vindruva. Jag antar att det är Issai du har och den tillhör väl inte till de våldsammaste.
MVH
Jan Lindgren
inglan
Tack för svar och kul att veta vad sorten heter, ska försöka hitta och läsa om den. Då blir det växthuset för den så kan jag ju hoppas på skörd också!
hälsningar Inglan
Jan Lindgren
Hej!
Issai är en minikiwi som är härdig. Den andra självfertila sorten är vanlig kiwi som heter Jenny. Den är inte härdig i zon 3. Det är lite tveksamt hur självfertil Issai är. Har du Issai så är det konstigt att den inte har växt bättre. Har den fått tillräckligt med vatten och gödsel?
MVH
Jan Lindgren
inglan
wub.gif Tveksamt om den har blivit bra skött... wub.gif

Men jag läste någonstans för att byta ämne lite, att Issai inte är så god, hur är det med Jenny?
Men om Jenny inte är härdig i zon 3 kan det ändå kanske vara den? Den växer mot en södervägg, men har tagit stryk av vintrarna, har trott flera gånger på våren att den är död. Men om det skulle vara Jenny så kanske den trivs i växthus då.
Vilken sort som är god och kan stå i ej vinteruppvärmt växthus i zon 3 finns?

hälsar och undrar Inglan smile.gif
mogge92
Det blir ju ingen stor skillnad att ha kiwin ute eller att ha den i ett icke uppvärmt växthus eller? Om du fixar en bild så kan jag säga vilken sort du har smile.gif
inglan
Bild är det värre med tyvärr, men tack ändå! Fast jag trodde nog att växthus skyddade lite även vintertid, det blir kanske inte riktigt lika kallt, ska kanske ha isolering, men ingen värme i tänkte jag. Sommartid måste ju det bli bättre zon än 3 i ett växthus, eller??? Kanske tänker fel, men hur som helst så låter jag nog min okända kiwi få en chans i lite mer värme, är den inte god när den förhoppningsvis ger skörd så blir det komposten nästa!

hälsningar Inglan smile.gif
mogge92
Jag tror den trivs superbra i växthus, det gjorde min förra året, men de gillar inte när det blir alltför varmt, vilket var ett problem för mig sad.gif det beror ju på i vilket läge växthuset ligger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon