Full version: fästingar
katah
Jag hittade en svart prick på låren igår, den var lite rött runtom .
Visst kan det bara varit en pytteskorpa , men det är inte första gången som någon av oss har en festing( vi har tbe-vaccin pga. var vi bor och hur vi semestrar ) någonstans, det "kändes" som en fästing.

men inbillar jag bara, kan de röra så här tidigt? ... ja, jag bor i zon 2-3 så varmt är det nu efter " påskvintern"
EKLO
Jojo, fästingarna de kan överleva allt och lite till. Suck. Titta i tråden lite längre ner där min förhoppning om att fästingarna tagit stryk av kylan över påsk totalt fick stryka på foten.
MammaMattsson
Tyvärr!

Har hittat på hunden, ett stycke levande, fastbiten fästing.

Får väl sätta på hunden fästinghalsband tidigare i år. Vi köper dessa på apoteket, och en "Lustig" biverkning är att vi också blir fästingfria när jycken har halsbandet. Förmodligen så får vi på oss av ämnet när vi klappar hunden. Fast vi inte klappar runt halsbandet. Jag hade två fästingar i somras, jämfört med innan, då jag hade en rekordsommar med 22 stycken fästingar innan hundens halsband.

Jag undrar vad det är för häxbrygd de har på de där halsbanden?
( Växer nog ut antenner eller nått på oss snart...) confused.gif
Mysko
Jodå, visst finns de otäcka små krypen redan nu. Har plockan runt 10st redan på min låghåriga katt. Det blir en lång fästingperiod iår.. Usch å fy!!!! -cry-.gif
flower
Fästingarna kommer fram vid en temperatur på +5 grader.. detta kan innebära att de även finns framme milda vintrar..
LindaA
Jag hittade en krypandes på mig för flera veckor sedan... så visst finns dem redan!
huskatt
Hej!
Jag tog bort en stor otäcking på min hund oxå.Så det är nog dax att förbereda både djur o människor inför fästingsäsongen. coolgleam.gif
Meriona
tyvärr har de överlevt hela vintern hos oss i mellan sverige, de har ALDIG givit up de rackarna Ge oss tillbaka riktig vinter!!!
zaaritha
Har hittills tagit 14 fästingar på katterna o 2 på mej själv!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon