Tobb
Jag som hade tänkt att sätta frön tidigt i år tongue.gif
Och nu har jag inte ens köpt några.
Natrix
Det hoppas jag att det inte är med tanke på att jag sådda mina chili igår. Däremot kan man tänka på att undvika de arter/sorter med lång utvecklingstid såsom exempelvis Capsicum pubescens.
/Jakob
Pata
CITAT (Tobb @ 01-04-2008, 23:39) *
Jag som hade tänkt att sätta frön tidigt i år tongue.gif
Och nu har jag inte ens köpt några.

Det beror lite på hur du tänker odla i växthus, inomhus eller utomhus. Samt var du bor.

Bland släktet capsicum annuum finns det flera snabbväxande sorter. Även vissa capsicum baccatum och capsicum chinense kan vara ganska snabba. Om du odlar i kruka kan du ju alltid ta in plantorna när det börjar bli för kallt och ljuset miskar.

Patrik
Tobb
Student i uppsala, och tänkte troligen odla Capsicum chinense L.
Coolt, visste inte att det var Linné som namngivit den...

EDIT:
(sluka, från kina) och ändå heter den havannapeppar? tongue.gif Men varifrån kommer sluka?
Pata
CITAT (Tobb @ 02-04-2008, 16:34) *
Student i uppsala, och tänkte troligen odla Capsicum chinense L.
Coolt, visste inte att det var Linné som namngivit den...

EDIT:
(sluka, från kina) och ändå heter den havannapeppar? tongue.gif Men varifrån kommer sluka?

Visst är det roligt. Capsicum chinense har sitt ursprung så vitt jag vet i Amazonas.

mer att läsa finns här
Chiliguiden

Tobb
CITAT (Pata @ 02-04-2008, 17:22) *
Visst är det roligt. Capsicum chinense har sitt ursprung så vitt jag vet i Amazonas.

mer att läsa finns här
Chiliguiden

Schet vilken historia bäret har, det tänker man inte på när man sår det själv whist.gif
Men där står inget om Linné, eftersom det står ett L. efter så är det ju han som namngivit den unsure.gif
Pata
Kan L. står för att Linné godkände namnet?

Vad jag vet så har har han inte namngettt släktet "Capsicum" däremot har han namngett arterna annuum (årlig) och frutescens (perenn). Två år innan Linne dog namngavs/klassificerades Chinense av vad han nu hette(inte Linné).

/Patrik
Tobb
CITAT (Pata @ 03-04-2008, 10:49) *
Kan L. står för att Linné godkände namnet?

Vad jag vet så har har han inte namngettt släktet "Capsicum" däremot har han namngett arterna annuum (årlig) och frutescens (perenn). Två år innan Linne dog namngavs/klassificerades Chinense av vad han nu hette(inte Linné).
/Patrik

Såg på chilisidan att det inte var linne som namngivit den, men då borde ju det stå dennes namn istället.

Men jag trode att frutescens betydde "som blir buskartad" eller betyder det perenn på "svenska"?
Pata
Du har säkert rätt när det gäller frutescens. Om jag minns rätt så läste jag i The Pepper Garden att Linné delade in chilipepparna i två grupper,en grupp som han ansåg vara årliga och en grupp som var perenna. Kan dock inte gå i godo för varken mitt minne eller referensen smile.gif
Tobb
CITAT (Pata @ 04-04-2008, 14:53) *
Du har säkert rätt när det gäller frutescens. Om jag minns rätt så läste jag i The Pepper Garden att Linné delade in chilipepparna i två grupper,en grupp som han ansåg vara årliga och en grupp som var perenna. Kan dock inte gå i godo för varken mitt minne eller referensen smile.gif

Kom på det för någon dag sedan att jag inte var på samma tankespår som dig... slap.gif
Så vi har säkert båda rätt om varsina saker whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon