Visst kan du det!
Man kan ha timjan, mynta, rosmarin, ja, i princip allt i lådodling på till exempel en balkong.
Det du skall tänka på bara är att det skall vara ordentliga dräneringshål i lådorna/krukorna så att ev. regnvatten rinner av. Antingen så väljer du att ha nya kryddor/örter varje år, eller så övervintrar du de fleråriga på balkongen inpackade i tex. gamla mattor.
Säg till om du vill ha pepparmynta och gräslök, så gräver jag upp till dig!
Andra förslag;
Basilika, 1 årig
Vitlök, klipp blasten som kommer upp, den har en mild god smak, perfekt på en smörgås. Bara att peta ned en klyfta i en kruka.
Persilja ( tar lång tid på sig att gro, går snabbare om du blöter fröna ett dygn innan) 1 årig
Dragon ( Köp en planta, de som säljs som frö är rysk dragon, som inte smakar lika gott som den franska.)
Gurkört 1 årig
Koriander 1 årig
Lavendel ( Fortast att köpa en planta, om du sår, vill sådden stå kallt ett par veckor, sedan varmt.)
Isop (Lättsådd, växer ganska fort, lockar fjärilar)
I princip allt, bara du sköter vattningen. Du bör också ha ett soligt ställe, då de flesta örter/kryddor kräver mycket ljus.
En bra ide är att så flera små omgångar av tex. Basilikan, så att du har ett förråd av plantor efterhand. Så med en veckas mellanrum.
Du kan till och med odla sallad i en balkonglåda.
När det gäller solälskare som är litet förvedade, som lavendeln och timjan, så är det bra att blanda jorden med litet sand.
Jag odlade på min minimala söderbalkong på detta sätt, innan jag blev med mark. Det var både roligt och gott. rädisorna gjorde succe!