"MOONLIGHT"
"Moonlight" är en Pembertonros, alltså från Storbritannien, anno 1913, med rosen "Trier" (P. Lambert 1904, Tyskland) som förälder.
Enligt LÅG kan denna buskros bli 1,5x1,2 m , med ett tätt, upprätt växtsätt, och med upprätta till svagt bågböjda grenar. Bladverket är mörkgrönt och glänsande, och rosen har talrikt med taggar.
Blommorna är små, enkla och halvfyllda med framträdande gula ståndare, och de växer i klasar.Blomfärgen är ljusgul, som bleknar till vitt, och blommorna doftar svagt till medelstarkt av mysk.
Blomningen är från slutet på juni till långt ut på hösten, och busken kan få lättare svampangrepp.
Enligt LÅG kan den odlas till zon 3.
Min "Moonlight" är ettt "skötebarn", som jag fick som bonus från en plantskola jag besökte, som hade tänkt kassera plantan, då några av grenarna brutits av. Vi fick rosen 2005, och den växer kring en stolpe, som en lägre klängros. Är inte så stor än, men växer väl till sig, och har ännu ej visat sig få något sjukdomstillstånd.

Moonl.JPG
Nu är mina bilder slut, men inte mina myskroshybrider. Vi har en "Thisbe"(Pemberton 1918, zon 4) inköpt 2004, som är odlad i kanten av ett litet stenparti.(Men jag tycker du har en fin bild i ditt rosalbum, Svennis,

Förra året inköptes "Erfurt"(Kordes 1939, zon 3) och "Prosperity"(Pemberton 1919 zon 3) till vår trädgård, så de rosorna blir det till att vänta och längta

Och så finns det ju önskerosor, några som jag hittade nu på nätet när jag letade fakta om bl a "Walferdange": rosen "Eva"( Kordes 1933, zon 4-5), "Lavender Lassie" (Kordes 1960, zon 2-3), "Queen of Musks"(Paul 1913, zon 3) och givetvis rosen "Trier"(P.Lambert 1904, zon 4) som är förälder till så många förädlade rosor...
Kanske någon annan nu vill& kan fortsätta serien om myskroshybrider???