AnnammA
Detta är en ros, som troligen fått sitt namn efter sitt utseende:

"MOONLIGHT"

"Moonlight" är en Pembertonros, alltså från Storbritannien, anno 1913, med rosen "Trier" (P. Lambert 1904, Tyskland) som förälder.
Enligt LÅG kan denna buskros bli 1,5x1,2 m , med ett tätt, upprätt växtsätt, och med upprätta till svagt bågböjda grenar. Bladverket är mörkgrönt och glänsande, och rosen har talrikt med taggar.
Blommorna är små, enkla och halvfyllda med framträdande gula ståndare, och de växer i klasar.Blomfärgen är ljusgul, som bleknar till vitt, och blommorna doftar svagt till medelstarkt av mysk.
Blomningen är från slutet på juni till långt ut på hösten, och busken kan få lättare svampangrepp.
Enligt LÅG kan den odlas till zon 3.

Min "Moonlight" är ettt "skötebarn", som jag fick som bonus från en plantskola jag besökte, som hade tänkt kassera plantan, då några av grenarna brutits av. Vi fick rosen 2005, och den växer kring en stolpe, som en lägre klängros. Är inte så stor än, men växer väl till sig, och har ännu ej visat sig få något sjukdomstillstånd.

Moonl.JPG

Nu är mina bilder slut, men inte mina myskroshybrider. Vi har en "Thisbe"(Pemberton 1918, zon 4) inköpt 2004, som är odlad i kanten av ett litet stenparti.(Men jag tycker du har en fin bild i ditt rosalbum, Svennis, wub.gif eller?)
Förra året inköptes "Erfurt"(Kordes 1939, zon 3) och "Prosperity"(Pemberton 1919 zon 3) till vår trädgård, så de rosorna blir det till att vänta och längta rolleyes.gif efter.
Och så finns det ju önskerosor, några som jag hittade nu på nätet när jag letade fakta om bl a "Walferdange": rosen "Eva"( Kordes 1933, zon 4-5), "Lavender Lassie" (Kordes 1960, zon 2-3), "Queen of Musks"(Paul 1913, zon 3) och givetvis rosen "Trier"(P.Lambert 1904, zon 4) som är förälder till så många förädlade rosor...

Kanske någon annan nu vill& kan fortsätta serien om myskroshybrider???
Kajsa
Moonlight vacker och roligt med Pembertons rosor. Tackar för visade rosor alla vackra foto och allt du skrivit rose.gif
Hade du visat Ballerina, Trier, Thisbe, Robin Hood ? Har dom annars
noranettan
http://www.rosengardenibergslagen.se/Rosor..._rosor_mysk.htm

Tack rara Anna för serien. Jag önskar att jag hade tid och ork att fortsätta din serie. Jag vill inte påstå att jag samlar på myskrosor, men jag har några. Jag länkar till min hemsida och myskrosorna. Jag tycker det är så himla bra att du tog upp myskrosorna, det är en underskattad rosgrupp som förtjänar att lyftas fram mer.
svennis
Myskrosorna är trevliga o lätta att föröka biggrin.gif

Moonlight.jpg

Hittar ingen Thisbe. Hade 1000 bilder på alt, hittar inte dit crazy.gif
Kajsa
Tack svennis för Mozart som kom idag, går och funderar medan jag klipper rosor var jag ska ha den rose.gif
svennis
Hej Kajsa! Du hinner nog hitta en bra plats innan ’Mozart’ blir stor.
Vilket värde har en sån planta för oss samlare.

Nu ligger jag på plats 3 i Aktie-SM, inne o kollar med jämna mellanrum.
Kanske jag får råd att köpa mer rosor
Hämtar ny dator imorgon som skall vara snabbare. whist.gif

AnnammA
CITAT (Kajsa @ 02-04-2008, 09:13) *
Moonlight vacker och roligt med Pembertons rosor. Tackar för visade rosor alla vackra foto och allt du skrivit rose.gif
Hade du visat Ballerina, Trier, Thisbe, Robin Hood ? Har dom annars

Nix! Men vad bra, då kan du ju fortsätta.... tummenupp.gif ...om du villl...

CITAT (noranettan @ 02-04-2008, 09:15) *
http://www.rosengardenibergslagen.se/Rosor..._rosor_mysk.htm

Tack rara Anna för serien. Jag önskar att jag hade tid och ork att fortsätta din serie. Jag vill inte påstå att jag samlar på myskrosor, men jag har några. Jag länkar till min hemsida och myskrosorna. Jag tycker det är så himla bra att du tog upp myskrosorna, det är en underskattad rosgrupp som förtjänar att lyftas fram mer.

Jo, där var en del läckerbitar! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon