Bee
Mitt första inlägg i den här avdelningen.
Så här är det: jag har alltid velat ha Rosenskära. Jag gillar blommorna men framförallt det skira bladverket. Det är en så romantisk växt!
Nu har Rosenskära inte hittat in i min trädgård för jag har så svårt för det här med sådder. Jag har kollat bland färdiga växter i handelsträdgårdar men nix, inga plantor.
Man måste alltså så frön för att kunna njuta av Rosenskära?
När skall dessa frön i jord för att få plantor som blommar i år? Är det redan försent?

Eva 33c
Absolut inte för sent, tvärtom. När och hur du ska så beror lite på var du bor. I södra delarna av Sverige kan man säkert så den direkt på friland. Där kanske den tom självsår sig år från år?
Hos mig i zon 5 är odlingssäsongen för kort för att direkt så. Jag sår i krukor i början av maj och sätter ut plantorna när risken för frost är över, dvs omkring första veckan i juni. Ändå är det så att vissa sorter blommar väldigt sent, det har nånting med daglängd och knoppbildning att göra har jag läst...
Den sort som heter Early Summer är odlingssäkrast hos mig, men den jag tycker bäst om , Daydream, blommar seeent. Men bladverket är ju fint det också smile.gif
Bee
Tack för uppmuntran! Då blir det nog ett försök med frön i år då smile.gif
Rihane
Rosenskära är tacksam att fröså. Gror och växer så det knakar
Jag förkultiverar därför jag har en balkong och vill ha kontroll. På min balkong blev det en djungel förra året av rosenskäran Daydream, som är helt ljuvlig.
Förkultiverade lite färre i år eftersom jag egentligen bara behöver EN giggle.gif när dom blir så stora(ska ge bort dom jag inte behöver). Hade jag en trädgård här i Zon 2-3 skulle jag nog prova att direktså.( kallar min balkong zon3 men tror att Stockholm egentligen är Zon2 för en trädgård)

Börjar som smått fundera på att ta kontakt med bostadsrättsföreningen och fråga om man kan plantera ut några av småttingarna i rabatterna här omkring unsure.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon