kajsalisah
02-04-2008, 08:08
Vi har några stora smargder längs uppfarten. Tjusiga som sjutton men vi vill ha det som häck. Nu är det ca 1m mellan centrum för varje. Hur ser rotsystemen ut? Tror ni det går att få ner ytterliggare plantor mellan dom vi redan har?
Hur hårt vågar man klippa ner dom befintliga? Till 1 meters höjd?
kajsalisah
03-04-2008, 11:03
Många visningar men inget svar... Någon som vågar sig på att ge mig råd?
Hej
Jag tycker att säga om du toppa dem nu, de ska inte blir mera än 1m, det är regel som passa vintergrön växter barr gran,
Obs: om du tycker att den här höjden passar dig går och toppa dem.
Lycka till, H: Bassam
ingrids
03-04-2008, 15:26
Törs inte ge något råd om att göra om dina befingliga tujor, men du kanske har utrymme för en ganska låg häck en bit innanför ifall du vill ha en mer sammanhängande linje? Någon tålig blomma borde kunna växa mellan de stora tujorna med den nya häcken som bakgrund.
Håller med Bassam om att Thujor kan beskäras rätt hårt, även om jag tycker högre barrträdshäckar kan vara fint det också. Frågan är om dina träd är så stora att de riskerar att se stympade ut om du skär ner dem till 1 m.
kajsalisah
03-04-2008, 20:56
Tack för svar!
Ja, de thujorna vi har är ca 3 m höga så det kanske ser konsigt ut om man tar ner dom till 1 meter. Min undran gäller också hur konstigt det kommer att se ut med gamla stympade thujor med nya mindre emellan... Fast det är kanske snabbt övergående? Att plantera något innanför blir lite konstigt på just det här stället.
Bengt i Särö
03-04-2008, 22:31
Hej Kajsalisah.
Förstör inte de vackra tujorna,de växer i hop så småningom,du kommer att ångra dej.
Hälsningar
Bengt i Särö
Lilla Sibirien
04-04-2008, 16:31
Hej!
Jag håller med Bengt, förstör inte din thujahäck. Min erfarenhet är att thujan har hunnit få ett rätt så stort rotsystem. Själv grävde jag upp en thuja efter att den varit i jorden ett år och det var en rejäl rotklump kanske ca tre ggr större än vid planteringen. Smaragden växer lite långsamt men den blir bred, du skriver inte hur hög din häck är, eller hur gammal den kan vara.
Här är en länk till tidigare tråd om klippning av thuja.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=klippa+thuja
kajsalisah
04-04-2008, 20:47
När jag tittar lite närmare på thujorna så är det igentligen bara det två närmast huset som är fina. De övriga är taniga och de blir mindre och tunnare ju längre bort från huset de växer. Thujorna gissar jag är väldigt gamla.
Vi bor på en riktig skogstomt med övervägande blåbärsris och tallar. Gräsmattan är mest en mossmatta men eftersom vi har mycket gula kantareller

på tomten så vågar vi inte gödsla och ändra för mycket.... Jorden är väldigt torr och näringsfattig gissar jag. För att få en fin thujahäck istället för dom taniga på rad som man lätt och ledigt går mellan med så breda saker som skottkärra så antar jag att jorden behöver bättras på. Frågan är vad som händer med kantarellerna då? Dom vill vi absolut inte bli av med!
Det är mycket att undra över när man är grön i trädgården....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.