Karrolina
02-04-2008, 08:40
Hej!
Vi har en stor tråkig ogräsmatta som vi tänkte göra om till grusplan lite enkelt. Tänkte bara lägga markduk och ett lager med gårdssingel eller makadam 4/8 på ca 5 cm. Problemet är att det är lerjord där. Måste man göra underarbetet noggrannare då?
Funderar även på vår uppfart. Där har det legat grus som tryckte ner i leran genom åren. Kan man göra på samma sätt där? Bara skrapa av lite, markduk och 5 cm slitlager? Eller är det bara bortkastade pengar att göra så?
Nån som vet?
För framfartsvägar och uppfarter, krävs att man gräver ur 30cm. Lägg en kraftig markduk och fyll med ett bärlager. därefter toppar man man eventuellt gårdssingel.
På övriga ytor gör man lika men det räcker med 20cm bärlager.
Anledningen till att man lägger ett bärlager, är för att leran inte ska äta upp ytlagret. Det räcker inte med bara markduken, eftersom leran hela tiden förändras. Är lagret för tunnt, sjunker det ner i leran i alla fall.
Karrolina
02-04-2008, 18:58
Hej!
Tack för svar!
På uppfarten borde det ju vara ett bärlager sen innan. Men vi får väl gräva en grop och kolla..
Har läst att andra här har gjort så att dom bara lagt markduk direkt på backen och så ett tunt lager singel ovanpå. Men det kanske är en kortsiktig lösning? (Jag är inte lat bara fattig...)
CITAT (Karrolina @ 02-04-2008, 18:58)

Hej!
Tack för svar!
På uppfarten borde det ju vara ett bärlager sen innan. Men vi får väl gräva en grop och kolla..
Har läst att andra här har gjort så att dom bara lagt markduk direkt på backen och så ett tunt lager singel ovanpå. Men det kanske är en kortsiktig lösning? (Jag är inte lat bara fattig...)
Det beror nog på vad man har under. Har man riktig lera under så kan den nog svälja en markduk. När man ser hur de anlägger vägar professionellt så lägger de alltid bärlager + markduk + beläggning.
kalle_p
10-04-2008, 09:24
Jag hittade bra tips och råd här
http://www.ballastsverige.se/BYGG-MED-BALLAST/ Du kanske också kan hitta tips där?
eugenia
15-04-2008, 08:22
Jag tycker detta låter jättedyrt! Säkert så grusplansanläggning ska gå till, jag säger inte att de råd du fått är fel, tvärtom. Om du gör allt detta får du en gedigen grusplan för all framtid. Men du kan också mycket väl göra en enklare grusplan av din ogräsmatta på precis det sätt du tänkt genom att lägga duk och toppa med singel. Till en bråkdel av priset. Är det lite sankt och lerigt kan du ev. ta grus under duken också. Blir det inte bra går materialet att återanvända till något annat. Är det åkerfräken som du vill bekämpa så räcker inte markduk, den tränger upp genom den. Då krävs dessutom typ byggplast under väven.
Karrolina
15-04-2008, 09:14
Hej!
Jag har faktiskt tänkt göra på det enklare sätt jag planerat trots att jag vet att det inte är det rätta egentligen. Det får vara en tillfällig lösning. Ogräset är vanligt gräs, mossa och kirskål + en massa annat. Fast inte åkerfräken som tur är..
Sommartorparn
04-05-2008, 12:25
Själv har jag gjort tvärtom. Eftersom jag tröttnade på att försöka hålla grusplanen ogräsfri så har jag börjat klippa den med gräskippare i stället. Som grönyta är den helt OK (även om jag inte påstår att det är en "gräsmatta")
Karrolina
06-05-2008, 19:14
CITAT (Sommartorparn @ 04-05-2008, 13:25)

Själv har jag gjort tvärtom. Eftersom jag tröttnade på att försöka hålla grusplanen ogräsfri så har jag börjat klippa den med gräskippare i stället. Som grönyta är den helt OK (även om jag inte påstår att det är en "gräsmatta")
Haha! Ja våran är i norrläge och har klippt som gräsmatta några år men ser rent förjävlig ut rent ut sagt. Nu har dessutom en jättestor grävmaskin kört omkring där vid grunddräneringsjobb så det ser ännu värre ut nu. Känns bara skönt att täcka allt så jag slipper se det.. Gillar grus också. Tänkte lite asiatiskt kanske så småningom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.