AvalonC

Vi ska dränera vårat hus, och då kommer våra pioner stryka med om de får stå kvar som de står idag...

Jag undrar ifall någon vet om man kan flytta pionerna nu eller några veckor framåt, men att de ändå klarar sig?

Hur djupa /vida rötter brukar de ha..?

Något annat som jag ska tänka på??

thanks.gif
MariaS
Pioner kan ha enorma rotknölar. Ta till så mycke du kan. Är det bara fritt från tjäle, kan du flytta dem nu. Annars brukar man rekomendera flytt på hösten, men vattna rejält så går det bra. I värsta fall får du ingen blomning, men den kommer igen inom två år.
Solstorm
Jag blev "fodervärd" åt pioner för två år sedan. Det skulle grävas upp runt ett hus. Jag hämtade hit dem när de redan börjat växa en hel del. Fel tid att ta dem och man har hört så mycket om hur känsliga pioner är för flyttning, att de håller upp ett par år med blomning efter flytt osv. Det kom en del blommor ändå samma år och året efter blommade de för fullt.

Jag satte dem medvetet lite för tätt eftersom en del av dem ska flytta tillbaka till sitt hem igen. Nu är problemet att det ser ut som det kommer att dröja många år innan det blir några rabatter iordningfixade att flytta tillbaka till. Men så vackert när de blommar wub.gif

Tänk bara på att du inte planterar dem djupare än de stått innan.
Cilla
Solstorms råd om att inte plantera för djupt är viktigt. Gräv inte djupare än du tänker sätta ned dem eller ställ dem hellre på liten kulle när du är klar. Sjunker jorden ned under knölarna så blir det mycket mindre eller ingen blom, och eftersom man ändå oftast får vänta några somrar på blom efter flytt så blir det först om några år som du får veta att de sitter för djupt.

De enda ställen där de riktigt stormtrivts för mig är när jag grävt djupt och gjort bäddar som för prinsessan på ärten, dvs mycket humusrik jord och mycket luckert både djupt och ganska brett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon