|
 den här rosen hittade jag inklämd i en massa sly den har antagligen stått i en trädgår för längesedan jag tyckte att de va synd att den skulle stå där till ingens glädje så jag har flyttat den till min rosportal det verkar som om den har tagit sej ,,det ska bli kul o se till sommaren kan någon gissa vad den skulle kunna heta jag är helt novis på rosor o har mest törnrosor på mitt torp så denhär skulle bli den första "riktiga" skulle vara kul o ha ett namn på den den är hög iallafall det kanjag säga ca 190 där den stod för sej själv hoppas på alla er som kan  finns det INGEN som kan gissa nåt skulle vara så kul o få ett namn på den fast förstås det gör ju inget egentligen va den heter
CITAT (oldwolfie @ 25-11-2002, 23:20)  den här rosen hittade jag inklämd i en massa sly den har antagligen stått i en trädgår för längesedan jag tyckte att de va synd att den skulle stå där till ingens glädje så jag har flyttat den till min rosportal det verkar som om den har tagit sej ,,det ska bli kul o se till sommaren kan någon gissa vad den skulle kunna heta jag är helt novis på rosor o har mest törnrosor på mitt torp så denhär skulle bli den första "riktiga" skulle vara kul o ha ett namn på den den är hög iallafall det kanjag säga ca 190 där den stod för sej själv hoppas på alla er som kan  finns det INGEN som kan gissa nåt skulle vara så kul o få ett namn på den fast förstås det gör ju inget egentligen va den heter  ingen roskunnig som kan
CITAT (oldwolfie @ 26-11-2002, 22:24) ingen roskunnig som kan  Ingen oroskunnig heller tydligen... men den var fin, tycker jag!  Jag gillar gamla rosor, dom nya ser lite för nya ut.
CITAT (Berith @ 26-11-2002, 22:31) CITAT (oldwolfie @ 26-11-2002, 22:24) ingen roskunnig som kan  Ingen oroskunnig heller tydligen... men den var fin, tycker jag!  Jag gillar gamla rosor, dom nya ser lite för nya ut. jo en gammal ros är det alldeles säkert o det kanske kan vara en ledtråd till någon kunnig roskunnig
Åsa, mälardalen zon 2
27-11-2002, 11:09
Själv tycker jag rosen ser ut att vara någon lite modernare sorts busk/klängros med tanke på att bladen är så blanka. Riktigt gamla rosor har ofta lite mattare blad, men många av våra moderna sorter är ganska gamla det finns många som är från början av 1900-talet.
Kanske lite mera info behövs för att någon ska våga sig på att gissa sorten. Blommar rosen under lång tid eller kort tid på sommaren?? Doftar den?? Har den taggar?? Är det stora eller små taggar?? Hurpass stora på ett ungefär är blommorna?? Enligt bilden verkar blommorna sitta i klasar stämmer det eller sitter blommorna mera en och en?? Brukar rosen få nypon och har de då något speciellt utseende?? Hur är växtsättet, har rosen kraftiga grenar eller är grenarna mera veka??
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-11-2002, 11:09) Själv tycker jag rosen ser ut att vara någon lite modernare sorts busk/klängros med tanke på att bladen är så blanka. Riktigt gamla rosor har ofta lite mattare blad, men många av våra moderna sorter är ganska gamla det finns många som är från början av 1900-talet.
Kanske lite mera info behövs för att någon ska våga sig på att gissa sorten. Blommar rosen under lång tid eller kort tid på sommaren?? Doftar den?? Har den taggar?? Är det stora eller små taggar?? Hurpass stora på ett ungefär är blommorna?? Enligt bilden verkar blommorna sitta i klasar stämmer det eller sitter blommorna mera en och en?? Brukar rosen få nypon och har de då något speciellt utseende?? Hur är växtsättet, har rosen kraftiga grenar eller är grenarna mera veka??  ja jag kan inte riktigt svara på alladomdär frågorna eftersom jag har sett denna enda klase med blommor en enda gång jag tog rosen den torraste perioden i somras o fick den att överleva men de va knappt så jag har ingen aning om hur länge den ska blomma eller hur nyponen ser ut jag vet dock att törnrosen blommat över då den här hade sina blommor i full skrud,Tanken att törnrosen på ena sidan portalen ska börja med sina rosa blommor o sedan den här med sina rödare ska ta över taggarna ska jag kolla nästa gång jag åker ut till torpet o sen får vi då se om det går att bestämma nåt annars får jag ge mej till tåls tills i sommar o komma åter med frågan men som sagt taggarna ska jag fota i veckan
Vill bara påpeka att det syns lite taggar i nedre vänstra hörnet på bilden. Eftersom jag inte är speciellt roskunnig kan jag våga göra bort mig genom att gissa på någon Rugosaros (vresros). Påminner om de som växter vilt på kommunens mark härutanför. Storvuxna, taggiga och vackra.
CITAT (Lena N @ 27-11-2002, 20:53) Vill bara påpeka att det syns lite taggar i nedre vänstra hörnet på bilden. Eftersom jag inte är speciellt roskunnig kan jag våga göra bort mig genom att gissa på någon Rugosaros (vresros). Påminner om de som växter vilt på kommunens mark härutanför. Storvuxna, taggiga och vackra.  jaa va bra där finns det taggar då ska jag kolla lite på det du föreslog tack solonge
Karin i Peking
28-11-2002, 16:33
Jag har en klängros som ser ut som rosen på din bild. Och det ska vara en Flammentanz. Lite svårt att avgöra om det är samma sort när man inte vet storlek på blommor och så vidare.
CITAT (Karin i Peking @ 28-11-2002, 16:33) Jag har en klängros som ser ut som rosen på din bild. Och det ska vara en Flammentanz. Lite svårt att avgöra om det är samma sort när man inte vet storlek på blommor och så vidare. kanske att det är en sådan ,,,jag tittade lite på bilder på nätet o en del flamentaz hade inte dessa klasar som min har,,,,o jag kunde inte se några taggar men de verkar ändå troligt de vore perfekt om den är en klängros eftersom jag vill att den ska klänga tack för förslaget men säker är jag ju inte
Är den inte klängig nu då? Jag har också en Flammentanz och den växer som bara den varje år. Och den är också väldigt likt din. Och den har tagggggar!
CITAT (Berith @ 28-11-2002, 18:36) Är den inte klängig nu då? Jag har också en Flammentanz och den växer som bara den varje år. Och den är också väldigt likt din. Och den har tagggggar!  aaa men, den har ju precis klarat av att flytta o troligen överlevt så de kommer att bli först nästa år som jag kommer att få se hur den vill vara men jaghar satt upp den på en portal så den kommer att får klänga vare sej den vill eller ej den är ju väldigt HÖG borde jag täcka över den på nåt sätt förresten jag kan ju bara törnrosor.....klarar den vår vinter i zon 2 -3 nu bli jag orolig åker nog till torpet o täcker imorrn men vad ska jag täcka o hur mycket
Karin i Peking
03-12-2002, 09:31
Är det samma sort som min så överlever den nog det mesta. När vi flyttade in i vårt hus var den så förvuxen så den täckte nästan entrétrappan Vet knappt om jag törs tala om detta  men för att få någotsånär fason på den gick jag på den med en yxa Seda dess, 7 år sedan, har den vuxit och vuxit och....Ja yxan finns kvar
CITAT (Karin i Peking @ 03-12-2002, 09:31) Är det samma sort som min så överlever den nog det mesta. När vi flyttade in i vårt hus var den så förvuxen så den täckte nästan entrétrappan Vet knappt om jag törs tala om detta  men för att få någotsånär fason på den gick jag på den med en yxa Seda dess, 7 år sedan, har den vuxit och vuxit och....Ja yxan finns kvar åhh de vore verkligen toppen om det är den sorten .För hos mej behövs härdiga sorter men den här måste ju vara ganska härdig som överlevt att stå mitt i all sly där jag hittade den...men nu ser jag framför mej en portal som son fullständigt bågnar av rosen efter din beskrivning jag har flera yxor om det skulle behövas,,det kanske räcker om man visar yxan då o då  ,när man förklarar för rosen hur man vill att den ska uppföra sej
Karin i Peking
05-12-2002, 16:14
Hej Oldwolfie!
Tror nog att de flesta rosor är ganska så tåliga....i alla fall de sorter jag provat och jag bor i ungefär samma zon som du....På gränsen mellan 2 och 3.
Var rädd om yxorna.....dem kan man ha till annat än att hota rosor. Fast maken blev inte så glad....det var ju inte allt som var över mark så att säga
 här kommer taggbilden jag lovat om de e nån som blir säker nu så
idag såg jag ett litet litet grönt blad längst ner på den taggiga stammen o jag HOPPAS så att det är rosen som har överlevt o har den det så kommer de bergis en bild sen igen jag har trott att den va död
Jag är ägare av en "Flammentanz" och jag bor i zon 5 (Dalarna). Den är absolut härdig här!!
CITAT (belle @ 29-05-2003, 19:24) Jag är ägare av en "Flammentanz" och jag bor i zon 5 (Dalarna). Den är absolut härdig här!!  gör du nåt särskilt med den till vintern eller ??????????????? nu har det kommit ett rotskott till upp från min taggiga kvist så jag är alldeles säker på att den iallafall överlevt o nu e de bara att vänta på att den ska växa upp o ge mej överdådigt med rosor som sagt jag väntar o det kommer att komma bilder
CITAT (oldwolfie @ 31-05-2003, 14:38) CITAT (belle @ 29-05-2003, 19:24) Jag är ägare av en "Flammentanz" och jag bor i zon 5 (Dalarna). Den är absolut härdig här!!  gör du nåt särskilt med den till vintern eller ??????????????? nu har det kommit ett rotskott till upp från min taggiga kvist så jag är alldeles säker på att den iallafall överlevt o nu e de bara att vänta på att den ska växa upp o ge mej överdådigt med rosor som sagt jag väntar o det kommer att komma bilder  nu undrar jag hur fort dom växer ,,,på en säsong ser ni två stycken små skott ,,jag e jätteglad ska den ha nån slags näring måntro,,,o som sagt hur fort växer den har aldrig haft en ros förr utan de har bara varit törnrosorna o dom växer ju utan hjälp men råd mej nu  så mina två små skott blir perfekta törs jag klippa av den torra speten nu eller ??
måste bara berätta o visa nu har min ros klarat av att flyttas den kommer med knoppar ,,,fast det va bara det ena skottet som kom upp som växte vidare den ena står alldeles stilla därnere med fyra blad medans den andra växer på o har knopp ,ska bli spännande när den slår ut, o kul sedan då den kommer upp i höjd med törnrosen så den kan klättra på sin båge 
rosettei
11-07-2003, 23:13
[QUOTE]kanske att det är en sådan ,,,jag tittade lite på bilder på nätet o en del flamentaz hade inte dessa klasar som min har,,,,o jag kunde inte se några taggar men de verkar ändå troligt de vore perfekt om den är en klängros eftersom jag vill att den ska klänga tack för förslaget men säker är jag ju inte . Jag har en 19 år gammal Flammentaz den har klasar på en del grenar taggar på den äldre veden gamla tjocka grenar som inte skjuter nya skott klipper jag bort, och rensar bort tunna smala skott den blommar nu och brukar blomma en gång till med lite mindre blommor Nyss blev den bästa stammen och längsta bruten av , den var nedtagen för att balkongen skulle målas stammen var så tung så den gick av en meter från marken http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...settei&pid=3080
va synd att den gick av det måste kännts tråkigt snart så kan jag nog börja binda upp min thihi den e ju inte en meter ännu men då jag hittade den så va den nog två meter hög
I en trädgård får man skynda lågnsamt o njuta av varje lite förändring
har ni sett den har fransiga kronblad o blommorna är inte riktigt lika stora som dom va då jag hittade den .Undras om de e samma me tanke på att den kom upp från roten så kanske de kan vara vad som helst .det va först idag som den slog ut med de första blommorna är det någon som har nån ide är det fortfarande en flammentans eller ???? undrar rosnovisen
Ann-Christin Lindberg zon II
22-07-2003, 15:01
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|