|
Full version: Nytt datavirus
Ni har väl skyddat era datorer mot det nya viruset Blaster. Går att läsa om på t ex aftonbladet.se där det också finns en länk till säkerhetsuppdatering.
Hasse_h
12-08-2003, 15:20
För er som är lite tekniskt insatta i era datorer, surfa till beskrivningen av W32.Blaster.Worm, läs, begrunda och konfigurera er brandvägg rätt så slipper ni bli smittade: "Block access to TCP port 4444 at the firewall level, and then block the following ports, if they do not use the applications listed: TCP Port 135, "DCOM RPC" UDP Port 69, "TFTP" " Och se till att omedelbart uppdatera Windows genom http://windowsupdate.microsoft.com. Det är inte säkert att den tjänsten fungerar efter lördag...då kommer alla infekterade datorer världen över göra sitt yttersta för att sänka den.
Gossen Ruda
12-08-2003, 19:52
Ibland undrar jar hur hjärnan fungerar på dessa virusmakare. En del tycks ta det som en lek att kunna ställa till med så mycket oreda som möjligt. Dags att dom inser vad som händer när man leker med elden.
Andra hatar tydligen allt och alla, sig själva inräknade. Synd att man inte kan komma åt att smitta dom själva med nåt virus, SARS hade varit lämpligt. Eller varför inte Ebola.
Ja, en anledning till att gå över till Linux?!
 Hej på er alla virusdrabbade, tyvärr har jag bara råd till er som sitter på XP och använder Norton Antivirus... Åkte själv på viruset igår och efter en dags gruvande tog jag tag i det... Läste först att det bara skulle vara att radera wsblast.exe filen men tji fick jag, när jag startade om datorn igen så varnade mitt virusprogram och där fanns det... Suck... nåja.... har nu suttit en timma utan några problem... så nu är det kanske borta... såhär gjorde jag: 1. Gå på kontrollpanelen, system, och stäng av systemåterställaren (viktigt eftersom om du vid senare tillfälle använder denna så kan viruset finnas kvar... om du inte stängt av den) 2. Besök adressen www.symantec.se där finns det en länk där du kan ta hem fixblast.exe 3. Kör fix blast, svara ja på frågan som ställs om du vill gå på windows sida. Tanka där ner den "patch" som du behöver. 4. Starta om datorn 5. Kör fixblast igen (så du ser att det förhoppningsvis fortfarande är borta) 6. När du kört fix en andra gång tackar du förstås nej till frågan om du vill gå på windows sida eftersom du redan gjort det...  Kör sedan patchen du på punkt 3 plockade ner. 7. Starta om datorn 8. Hämta hem senaste virusdefinationerna till norton.... 10. Luta dig tillbaka och pusta ut... nu ska det vara borta... för ett tag i alla fall... Mvh Hobbydatanörden....
Hasse_h
12-08-2003, 21:35
CITAT (Virgo @ 12-08-2003, 21:05) Ja, en anledning till att gå över till Linux?! Det enda "roliga" med detta viruset var väl att skaparen har kodat in textsträngen billy gates why do you make this possible ? Stop making money and fix your software!!i viruskoden. Man kan tycka vad man vill om microsoft, men det ursäktar inte att man sänker 100.000-tals datorer världen över. Det kan ju nån roa sig med att räkna ut vad det kostar... När jag kan göra samma saker i Linux som jag kan i Windows, då kommer jag ta steget över till "andra sidan" på allvar. ...
CITAT Synd att man inte kan komma åt att smitta dom själva med nåt virus, SARS hade varit lämpligt. Eller varför inte Ebola.  den va kul... vi kanske ska smida några onda planer ihop du och jag..
habanero
12-08-2003, 22:39
Hasse, då måste jag av nyfikenhet fråga vad det är du kan göra i Windows som inte kan göras i Linux. Jag vill inte på något sätt starta en religiös diskussion, utan jag är som sagt bara nyfiken.
Jag står själv just nu med ena foten i vardera lägret. Och det enda som inte funkar till 100% är min gamla scanner. Som jag ändå inte använder speciellt ofta. Allt annat tycker jag att jag börjat få ordning på. Jag kör Redhat 9.
Hälsningar Mats
Hasse_h
12-08-2003, 23:53
Mats: Jag skulle mycket gärna ta steget till Linux idag om jag ansåg det uppfyllde mina behov. Nu är det något år sedan jag hade RedHat Linux på min hemmamaskin (har provat andra distar också). Det jag störde mig mest på då var att man fortfarande var tvungen att hacka runt i en massa obegripliga konfigurationsfiler i systemet för att få nätverket och brandväggar att fungera. Kunde heller inte utnyttja mitt ljudkort fullt ut. USB-stödet var rena skämtet vilket betydde att min laserskrivare inte fungerade. Min parallellportsscanner, som jag använder relativt ofta, var ej kontaktbar.
Idag har jag Bluetooth i datorn, det vet jag inte om det finns full support för i Linux, men jag är tveksam med tanke på hur lång tid det tagit för USB att bli stabil i Linux.
Och sedan har vi detta med programvaror, mest näraliggande är det planerade inköpet av 3D Garden Composer. Det lär jag inte kunna hitta något liknande för Linux (motbevisa mig gärna!). Stödet för spel i Linux är fortfarande i sin linda jämfört med Windows. Programvaror för digital videoredigering i Linux är också ett stort frågetecken.
Dessutom är min fritid och min familj mer värd än att jag ska tillbringa oräkneliga antal timmar framför skärmen för att få systemet att fungera tillfredsställande med Linux när jag idag har en utmärkt och stabil plattform med Windows XP.
Nä, jag tycker att Linux forfarande gör sig bäst i serverapplikationer och i mjuka inbyggda system. På jobbet utvecklar vi produkter med inbyggd Linux och där är det utmärkt bra! Vi har också utvecklingsmiljöer i Linux, och vi är nöjda med det. Men inom desktop och hemmaPC segmentet har man fortfarande en bit kvar att vandra, även om det går framåt lite i taget. Jag tror kanske att desktop-maskiner på företag skulle kunna utrustas med Linux inom en snar framtid, men hemmaPC-burkar lär dröja ännu några år innan det slår igenom på allvar.
habanero
13-08-2003, 07:07
Hej Hasse, jag förstår. Jag var mest nyfiken. Testade själv Linux för några år sedan, och då lyckades jag knappt ens skriva ut på skrivaren. Men jag blev väldigt positivt överraskad i våras av Redhat 9., och som sagt, min datorkonfiguration fungerar mycket väl.
Spelar dock inga spel, utan använder mest OpenOffice, Mozilla, MySQL-databaser, digitalkameror och scanners, samt delar hemmanätet med en laptop.
Bluetooth-stödet har jag ingen aning om, och digital videoredigering håller jag inte på med. Så de problemen har jag inte stött på.
Likaså vet jag inte om det finns andra varianter på 3D garden-programmet för Linux.
Så du gör säkert rätt i att stanna i Windows XP om du är nöjd. Don't fix it if it ain't broken, brukar man ju säga.
Hälsningar Mats
Hasse_h
13-08-2003, 07:17
Jo, jag har också förstått att RedHat 9 har tagit ett kliv framåt jämfört med tidigare versioner. Vem vet, blir det en lång höst och vinter kanske jag lägger in den parallellt med min XP-installation... På jobbet är det några som använder VMWare, en programvara som gör det möjligt att starta Windows inifrån Linux, eller tvärtom beroende på vilken version man kör, utan att boota om systemet. Det verkar fungera bra och kanske skulle vara en möjlighet att gå över gradvis utan alltför mycket strul. Kostar dock en slant...
Kan en bifogad fil med suffixet JPG respektive MIX innehålla smitta?
Hasse_h
13-08-2003, 22:45
En fil med suffixet JPG är normalt en bildfil och ska normalt inte innehålla någon exekverbar kod. Jag skriver "normalt" eftersom det givetvis går att maskera t.ex. en körbar EXE-fil och ge den vilket suffix som helst. Därmed kan också ett virus, mask etc gömma sig i vilken fil som helst med vilket suffix som helst.
Vad är filtypen MIX för någe? Jag hade aldrig hört om en sådan filtyp förrän igår när jag fick ett sånt attachment i ett mail som jag inte tordats öppna ännu.
Hasse_h
14-08-2003, 07:22
Har ingen aning. Låter inte som något standardsuffix. Känner man inte avsändaren ska man inte öppna bilagan, oavsett filtyp. Då minimerar man smittorisken.
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 08:22) Har ingen aning. Låter inte som något standardsuffix. Känner man inte avsändaren ska man inte öppna bilagan, oavsett filtyp. Då minimerar man smittorisken. Mailet är adresserat från en i USA till min hemsida, dit man alltså inbjudits skriva, verkar vettigt och seriöst (inte som något spam eller "virusmeddelande) nämner bilder... men filtypen kan ju möjligen vara riskabel.
Hasse_h
14-08-2003, 07:43
Vad du kan göra är att spara ner bilagan med MIX-suffixet på din hårddisk. Om du sedan letar upp filen i Utforskaren kan du se om filen är associerad med något program i din dator. T.ex. så brukar filer med suffixet TXT vara associerat med Anteckningar (notepad.exe). Finns det ingen association definierad kanske du kan prova att öppna MIX-filen i Anteckningar för se om det finns något läsbart inuti. Om det inte är läsbart i Anteckningar så skulle jag iaf slängt filen. Körbar kod brukar inte vara direkt läsbar, så är den inte det finns iaf risken att det kan vara något man inte vill ha i sin burk.
Vid sökning med Google fick jag nu fram sidan File Extension Details for .MIX. Riskabel filtyp eller inte? Kommentarer?
Hasse_h
14-08-2003, 10:30
Intressant sida du hittade. Den sparar vi.
Nja, har väl inga egentliga kommentarer. Det ser ju oskyldigt ut. Filen är ju inte direkt körbar med den extensionen så det borde vara lugnt.
Fast frågan är ju varför du fick filen och vad du ska göra med den. Avsändaren, som du verkar lita på, måste ju haft en tanke med att skicka den till dig?
Hasse_h
14-08-2003, 12:13
Om man nu inte lyckas rensa datorn innan lördag, då man förväntar sig att WindowsUpdate.com kommer dyka, och uppdatera sitt Windows, så kan man surfa hit: http://www.microsoft.com/sverige/security/Där finns samtliga nödvändiga uppdateringar och rensningsprocedurer tillgängliga från alternativa nedladdningsplatser. Spara gärna länken!
Hasse_h
14-08-2003, 12:20
Dessutom har det kommit två nya varianter av MSBlast varav den ena sägs spridas även via epost. Nya uppdateringar till antivirusprogramvaror kommer troligen finnas inom några timmar...
Varning för skumma bilagor i eposten idag alltså!
Phu, måste vara svettigt att jobba med IT-säkerhet idag...
Almdalen
14-08-2003, 21:19
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 13:20) Dessutom har det kommit två nya varianter av MSBlast varav den ena sägs spridas även via epost. Nya uppdateringar till antivirusprogramvaror kommer troligen finnas inom några timmar...
Varning för skumma bilagor i eposten idag alltså!
Phu, måste vara svettigt att jobba med IT-säkerhet idag... Du kan tro att det är skönt med semester just nu!! Drabbades visserligen själv av "viruset" just när jag var på denna sidan, men nu är det fixat tills nästa attack. E-post från okända går alltid i papperskorg det borde alla veta, eller????
Bör personer som skapar och/eller medvetet sprider datorvirus stämplas som terrorister? (Se gärna debattråden Terroriststatus.)
Hasse_h
15-08-2003, 13:41
Folk sprider oftast virus utan att själva veta om det. Känns taskigt att kalla dem för terrorister. Däremot bör skaparna av virus klassas som terrorister. Även om virus sällan leder till att människor dör så orsakar de ofantligt stora kostnader i samhället. Ett elakt virus kan lamslå stora delar av vår ekonomi på bara några timmar. Det tycker iaf jag är terrorism.
Dessutom borde Microsofts ägare Bill Gates åtalas för allmänfarlig verksamhet eller liknande. Det är deras mycket väl medvetna teststrategi att släppa halvfärdiga och buggiga operativsystem på marknaden som möjliggör de kreativa virusskaparnas verksamhet.
CITAT (Hasse_h @ 15-08-2003, 14:41) Folk sprider oftast virus utan att själva veta om det. Känns taskigt att kalla dem för terrorister. Däremot bör skaparna av virus klassas som terrorister. Även om virus sällan leder till att människor dör så orsakar de ofantligt stora kostnader i samhället. Ett elakt virus kan lamslå stora delar av vår ekonomi på bara några timmar. Det tycker iaf jag är terrorism.
Dessutom borde Microsofts ägare Bill Gates åtalas för allmänfarlig verksamhet eller liknande. Det är deras mycket väl medvetna teststrategi att släppa halvfärdiga och buggiga operativsystem på marknaden som möjliggör de kreativa virusskaparnas verksamhet. Jag tycker internet verkar vara ett "livsfarligt" system, med "raka rör" till och genom alla världsdelar. Varför finns det inte mängder med inbyggda "brandväggar" i systemet? Och varför visas ingen sida när jag klickar på din hemsideikon?
Hasse_h
15-08-2003, 14:44
Llivsfarligt vet jag inte, ingen har väl dött av internet? Men visst finns det risker. Det största problemet tror jag är att säkerhetstänkandet och -kunskapen fortfarande är väldigt låg på en global nivå, inte bara hos privatpersoner utan också hos en del myndigheter och företag. Annars tycker jag det är mer obehagligt att sätta mig i bilen på väg till eller från jobbet. Jag oroar mig mer (i den mån jag verkligen oroar mig) över att bli krossad av en långtradare än över att nån hacker i Estland eller Taiwan skulle hacka sig in i min dator. En av mina hemsidor finns på http://och.nu/hasse, en annan på http://och.nu/ciklid. Lite dåligt uppdaterade, men ändock.
CITAT (Hasse_h @ 15-08-2003, 15:44) Llivsfarligt vet jag inte, ingen har väl dött av internet? Men visst finns det risker. Det största problemet tror jag är att säkerhetstänkandet och -kunskapen fortfarande är väldigt låg på en global nivå, inte bara hos privatpersoner utan också hos en del myndigheter och företag. Annars tycker jag det är mer obehagligt att sätta mig i bilen på väg till eller från jobbet. Jag oroar mig mer (i den mån jag verkligen oroar mig) över att bli krossad av en långtradare än över att nån hacker i Estland eller Taiwan skulle hacka sig in i min dator. En av mina hemsidor finns på http://och.nu/hasse, en annan på http://och.nu/ciklid. Lite dåligt uppdaterade, men ändock. Jag skrev med avsikt "livsfarligt" inom tecknen. F.ö. tycker jag att det är väldigt konstigt om "säkerhetstänkandet" ska lastas på de månghundra(?) miljonerna ofta totalt oerfarna användarna. Varför tillhandahåller man inte istället ett riskfritt internet? Ang din hemsida som inte fungerar är det förstås http://fraga.mig/omduvillveta jag syftar på, dvs den adress din hemsideikon "pekar" på.
Hasse_h
15-08-2003, 15:35
CITAT (Posse @ 15-08-2003, 16:02) F.ö. tycker jag att det är väldigt konstigt om "säkerhetstänkandet" ska lastas på de månghundra(?) miljonerna ofta totalt oerfarna användarna. Varför tillhandahåller man inte istället ett riskfritt internet? Och vem är "man" då? Det finns ingen som "äger" internet. CITAT Ang din hemsida som inte fungerar är det förstås http://fraga.mig/omduvillveta jag syftar på, dvs den adress din hemsideikon "pekar" på. Du frågade mig, jag svarade. Det finns naturligtvis ingen sida som heter http://fraga.mig/omduvillvetaMan kan ju skriva hur man vill, t.ex. http://värst.vad.det.blåser/idag
CITAT (Hasse_h @ 15-08-2003, 16:35) CITAT (Posse @ 15-08-2003, 16:02) F.ö. tycker jag att det är väldigt konstigt om "säkerhetstänkandet" ska lastas på de månghundra(?) miljonerna ofta totalt oerfarna användarna. Varför tillhandahåller man inte istället ett riskfritt internet? Och vem är "man" då? Det finns ingen som "äger" internet. CITAT Ang din hemsida som inte fungerar är det förstås http://fraga.mig/omduvillveta jag syftar på, dvs den adress din hemsideikon "pekar" på. Du frågade mig, jag svarade. Det finns naturligtvis ingen sida som heter http://fraga.mig/omduvillvetaMan kan ju skriva hur man vill, t.ex. http://värst.vad.det.blåser/idagOm ingen äger internet, hur kan det då fungera?  Så din hemsideikon är bara till för att orsaka onödigt besvär för andra?
Hasse_h
15-08-2003, 16:23
CITAT (Posse @ 15-08-2003, 17:05) Om ingen äger internet, hur kan det då fungera? Jadu...vi är alla små arbetsmyror som drar sitt strå till stacken. Ingen av oss ser helheten, men ändå funkar det.... CITAT  Så din hemsideikon är bara till för att orsaka onödigt besvär för andra?  ? Ja, givetvis. Jag har ett sjukligt nöje i att göra det krångligt för andra.
digitalkarin
15-08-2003, 18:49
Att äga internet... Hum, det skulle ju vara som att säga: vem äger Sverige? Eller vem äger luften? Tillsammans bildar alla som har någonting på internet INTERNET. Internet är liksom inget befintligt nät, utan byggs upp av dem som använder det... Typ.
CITAT (Posse @ 15-08-2003, 17:05) Om ingen äger internet, hur kan det då fungera? Det är just det som är poängen!! Att det fungerar just för att "ingen" äger det. Liten animerad film som beskriver grunderna finns på http://www.warriorsofthe.net/movie.htmlGunilla
Hasse_h
15-08-2003, 20:25
CITAT (digitalkarin @ 15-08-2003, 19:49) Att äga internet... Hum, det skulle ju vara som att säga: vem äger Sverige? Eller vem äger luften? Tillsammans bildar alla som har någonting på internet INTERNET. Internet är liksom inget befintligt nät, utan byggs upp av dem som använder det... Typ. Med internet avser jag just nätet, förbindelserna (som naturligtvis måste ha ägare) som dataströmmarna löper genom. Och där måste det väl gå att sätta "brandväggar" o.dyl. så att inte även maskar och virus kan swischa runt mest hela världen - som det verkar - fullständigt obehindrade...
Hasse_h
16-08-2003, 08:03
Jo, visst finns det ägare till förbindelserna till internet. De brukar kallas Internet-operatörer. Ex. Telia, Bredbandsbolaget m. fl. En del kan erbjuda brandväggar och inbyggda virusskydd, men det innebär att man gör inskränkningar och riskerar filtrera bort trafik som är helt ofarlig. Det vill man normalt inte göra eftersom man då snart skulle vara uträknad på marknaden.
Dessutom vill de flesta företag etc ha fullständig kontroll själva över sin brandvägg. Det finns också en mängd olika internetapplikationer som alla använder internet på olika sätt, det skulle vara en omöjlighet för en operatör att hålla koll på en generell brandvägg för alla som klarar allt detta och samtidigt hålla en tillräckligt hög säkerhetsnivå.
Nä, vi kommer få dras med virus och maskar så länge som våra datorer har svaga punkter. MS Windows heter den överlägset svagaste punkten. Det enda man som privatperson kan göra är att ständigt uppdatera sitt Windows-system och se till att ha uppdaterade virusskydd och en egen fungerande brandvägg. Eller så kan man lämna Windows och gå över till Linux eller köpa en Mac-dator.
CITAT (Hasse_h @ 16-08-2003, 09:03) En del kan erbjuda brandväggar och inbyggda virusskydd, men det innebär att man gör inskränkningar och riskerar filtrera bort trafik som är helt ofarlig. (---) Dessutom vill de flesta företag etc ha fullständig kontroll själva över sin brandvägg. Det finns också en mängd olika internetapplikationer som alla använder internet på olika sätt, det skulle vara en omöjlighet för en operatör att hålla koll på en generell brandvägg för alla som klarar allt detta och samtidigt hålla en tillräckligt hög säkerhetsnivå.
Nä, vi kommer få dras med virus och maskar så länge som våra datorer har svaga punkter. MS Windows heter den överlägset svagaste punkten. Det enda man som privatperson kan göra är att ständigt uppdatera sitt Windows-system och se till att ha uppdaterade virusskydd och en egen fungerande brandvägg. Den överväldigande andelen surfare i världen använder säkert datorn såsom de flesta använder bilen. Man köper den, vrider om startnyckeln och använder den, och har knappt en susning om hur den fungerar. Och medelsurfaren torde ha mycket vaga begrepp om vad som kan drabba datorn. T.ex. fick jag för något år sedan virusmail där som avsändare stod en kvinna som jag flyktigt kände till. Hennes epostadress hade visst masken förvrängt men jag kände igen även den. Meddelandet (på svenska) handlade detaljerat om någons underlivsoperationer, tydligen hade masken grabbat det ur hennes dator och mailat det till okänt antal icke avsedda mottagare. Jag mailade henne och berättade försiktigt att hennes dator nog hade drabbats av epostmask, och något om arten av det meddelande jag hade fått. I svaret framgick att hon aldrig någonsin hade hört talas om epostmaskar och faran med att okritiskt öppna allehanda mail och attachment. Ändå hade hon haft (tillgång till?) dator och epostadress minst sisådär 4-5 år. Jag tycker det är helt bisarrt att internet i nuet fungerar som en slags gemensam ledning för såväl nyttigt "dricksvatten" som det farligaste, smittospridande "kloakvatten" och att operatörer praktiskt taget utom någon som helst beränsningar "pumpar" omkring denna sörja ut till ofta inte anande surfare. Det borde finnas inbyggda "brandväggar" och "brandgator" ute i nätet. Som det nu är tycks ju maskar kunna sprida sig kors och tvärs från världsdel till världsdel utan att någon kan hindra det ens när nya maskar redan konstaterats.
Jag tillhör "bilsurfarna" och först igår aktiverade jag min dators (XP) egen brandvägg....Nu har jag blivit riktigt uppskrämd, vågade knappt sätta igång datorn idag!  Vad ska man göra om det värsta skulle hända och man får in det här viruset. Är det bara att slänga allt och köpa ny dator??? Jag verkar ha lyckats med uppdateringen, men är orolig iallafall.(Tack Hasse för länken till windows, så jag åtminstone fick igång brandväggen!  ) Jag har helt enkelt inte råd att skaffa egna brandväggar osv. Men det kanske inte är så dyrt? Det är väl så att det verkar alldeles för krångligt att hålla på med datorn på den nivån, när man inte kan något om hur den funkar...
Hasse_h
16-08-2003, 10:46
Tja, vad ska man säga...har man bil och använder den är man förhoppningsvis medveten om de risker och möjligheter man har genom att köra bilen. Det finns massor av säkerhetsfrågor man måste kunna angående sin bil. Vet man inte hur man använder blinkers eller broms ska man inte ha körkort. Byter man inte däck när de är slitna, låt bilen stå kvar i garaget. Man kan inte begära att Vägverket ska göra din tid du tillbringar på vägen 100% säker. Samma sak gäller datorn, öppna inte skumma bilagor i eposten, se till att det finns en brandvägg, var uppmärksam på skumma websidor m.m... Vi har en lång väg att vandra innan säkerhetstänkandet slagit igenom hos gemene man. Man får komma ihåg att för 10 år sedan fanns inte ordet "internet" i gemene mans vokabulär. Utvecklingen lär fortsätta, oavsett vad man tycker om det. En brandvägg behöver inte vara dyr eller komplicerad. Den kan t.o.m. vara gratis. Har man XP kan man göra som Wargen, aktivera den inbyggda brandväggen. Annars kan man besöka http://www.zonelabs.com/ och plocka hem den lättanvända brandväggen ZoneAlarm helt gratis. Den har alltid fått höga betyg i oberoende tester och anses vara lättanvänd. Själv använder jag den inte eftersom jag vill ha fullständig kontroll själv över detaljerna i min brandvägg, men det är ju jag det....
Tack för tipset om zonelabs, ska gå dit o kolla om jag fattar hur man gör.  Jag har varit förskonad från virus, men så öppnar jag ALDRIG mail som jag inte känner igen avsändaren på (men även igenkända kan ju vara smittade). Är hyfsat försiktig med surfandet. Anledningen till att jag inte aktiverat brandväggen tidigare är att jag hört att då missar man mycket och att det blir svårare att "tanka ner" saker (bilder? musik) från nätet. Nu gör ju inte jag det så ofta så det får bli brandvägg äntligen.
CITAT (Wargen @ 16-08-2003, 12:10) Anledningen till att jag inte aktiverat brandväggen tidigare är att jag hört att då missar man mycket och att det blir svårare att "tanka ner" saker (bilder? musik) från nätet. Jag installerade en gång Normans säkerhetspaket (som Utfors tillhandahöll gratis) på en i det närmaste fullständigt oerfaren kompis dator, och den blev i det närmaste totalt oanvändbart seg. Och nästan så fort man försökte göra något kom det från programmet en flod av "sammelsurium"-frågor som jag knappt förstod ett jota av, trots att jag av andra anses tämligen dataklipsk och har åtminstone 5 års erfarenhet av surfande och visst datorpulande. Så det blev att avinstallera fanstyget igen.
Nu har jag laddat ner zonelabs brandvägg, men när jag skulle öppna den blev det tji!  Fanns inte på mitt språk stod det när jag klickade vidare och sen kunde inte windows hitta den....har försökt både framlänges och baklänges och åt sidorna men det vill sig inte....får väl nöja mig med XP-brandväggen.  Typiskt!
Hasse_h
16-08-2003, 16:32
Alltid är det nåt som strular...
Jag vill gärna varna för mask-mailen med ämne typ "Security Update" och som utger sig komma från Microsoft. Att döma av de mask-mail som jag råkar ut för i dagarna är det rätt många människor som går på det bedrägeriet och sabotaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|