Hej alla goa snälla fina odlaiter!
Vi köpte hus med tillhörande underbar, stor tomt i höstas. Mitt första egna hus. Jag är sååå lycklig.
Nu har små planer börjat spira för trädgården, och lite extra hjälp från Er tas tacksamt emot.
Området jag skulle vilja ha hjälp med ser ut ungefär så här:
Liten bergsplatå med ett tunt lager jord och ganska mycket mossa, nedanför några syrénbuskar. ("Framför" syrénerna är det en gräsplätt med utemöbler.) Nedanför platån växer det ett par stora granar, en lönn, en en mm.
Växter och färger:
Växterna får gärna vara i alla möjliga höjder och former, grundläggande är att de ska sköta sig så gott som själva då det är svårt att komma ner där. Det är nog ganska skuggigt på somrarna när lönnen är full med blad.
Färgmässigt hade jag tänkt mig allt från gult till oranget till mörkrött och även brunt. (Tyvärr vet jag inte vad det är för färg på syrenen, så den kan ju ställa till det...)
Det ska kännas lite som den hemlighetsfulla trädgården och temat kommer att sträcka sig över hela det området inkl gräsplätten. Det ska vara färgglatt och mysigt från tidig vår till sen höst. Vore även intressant att byta ut syrenerna mot någon lättskött buske i samma färgtema som ovan. (Bli inte förskräckta över att jag vill ta bort syrenerna, vi har mängder med buskar runt tomten, de har fått föröka sig någorlunda fritt. Och jag älskar syrendoften.)
Har just nu inga bilder att visa, för mitt Photoshop har lagt av men jag ska fixa till det under dagen...
//A
Glömde: zon 2-3 östra Östergötland