Full version: Gammal och ny bambu
Solstorm
Min gamla jättestora bambu blommade under några år under 90-talet. Mängder med frön, fåglarna var som tokiga. Jag tog vara på en del själv också. Jag trodde att en växt som blommar så sällan skulle ha en enorm grobarhet på fröna och att det skulle dyka upp självsådd bambu lite här och var på tomten, men det har det inte gjort. Jag brydde mig inte om att kämpa med att gräva upp de gamla rötterna utan den fick stå kvar. För några år sedan upptäckte jag nya plantor på precis samma ställe som den gamla. Det är nu ett stort frodigt buskage nu ca 1,5 meter högt.

Alla tycks vara överens om att de gamla plantorna dör efter blomning men jag tycker det är konstigt att den bara frösått sig på exakt samma ställe som den stod tidigare.

Hur har det gått med era bambu som blommat? Någon som självsått sig? Några nya plantor på samma ställe eller på nya platser?
cato
Jag hade två stora bestånd som blommade ungefär samtidigt som dina.
då de dött grävde jag upp dem och lade riset ute i skogen på ett fuktigt ställe
där jag hoppades att många frö skulle gro. Inga nya plantor kom där jag trodde.
Däremot kom massa nya plantor upp där det ena av beståndet stått men
endast en enda i närheten av det andra.

Jag tror därför att det är fröplantor du har, så du får säkert behålla dessa 80 år
till.
Solstorm
Fast jag hade nog tänkt att jag skulle ha dem i 110 år till. Någon som vill slå vad om det blir 80 elle 110 år?
Thomas Wahlqvist
Kan ju likagärna bli 10 eller 25 år, ingen har ju bevakat dina plantors livslängd då de är nya sorter.
Fru Frö
Min bambu blommade förra året, gick då glad in här på odla för att läsa om blommande bambu, fick då veta att de dör efter blommning = -cry-.gif - med det verkar vara olika uppfattningar om de dör eller ej?

Jag har inte gjort något åt min, för jag kan ej bestämma mig för om den ser död ut eller ej confused.gif confused.gif - den är ju liksom inte brun......

Här är länken
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...97&hl=bambu
(Prydnadsväxter och sök i den avdelningen på bambu)
Solstorm
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 05-04-2008, 19:48) *
Kan ju likagärna bli 10 eller 25 år, ingen har ju bevakat dina plantors livslängd då de är nya sorter.

Tror inte att det är någon ny sort. Bor på landet, vet att det inte finns någon mer bambu på flera kilometers avstånd, alltså inget att korsa sig med. Borde det inte bli samma sort som moderplantan?
Lotta i Gbg
Du har definitivt fröplantor. Mina föräldrar hade 27 bestånd av bergbambu (Fargesia murieliae) som dog under ett par års tid i samband med blomningen, men det har hela tiden dykt upp fröplantor i nära anslutning till där de gamla plantorna stod.
Solstorm
Roligt att det finns fler som har fått fröplantor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon