Full version: vilka lekar?
aanderss
vilka lekar lekte ni som barn?

jag minns en vi lekta o de var kriga land men jag minns inte hur den gick till
Aqvakul
Kurragömma, Burken, Bro bro breja, Sista paret ut, Hallihallå låt bollen gå, Land och rike, Näsor, Nigger mmm
Solstorm
Det var mycket tjuv och polis, indianer och cowboys. Vi gjorde cykelbanor med kluriga vägar och hinder. Byggde kojor. Många kojor blev det. Mamma, pappa barn. Vattenfall med burkar och spänner. Affär. Kafé där vi serverade lervatten.

Fast du tänkte kanske på lekar med bestämda regler?
HelenN
Vi lekte Dunken, Spelade brännboll, åkte skidor & skridskor på vintern, vi körde följa John på miniskidor, lekte mycket i skogen & vid bäckarna, byggde kojor.........med facit i hand så var vi ute jämt!!!!!! Fanns ju inga datorer & tv-spel då, och kollade jag på tv så kollade jag på idrott....Ingemar Stenmark, Steve & Phil Mare, Gunde Svan, Tomas Wassber, fri idrott- Miro Zalar, Linda Haglund, Patrik Sjöberg mm mm mm
skogstroll
kurragömma, burken, hade en restaurang Stubben med en kompis, mycket hästar och galopperande och hopp över mammas rosenbuskar giggle.gif Sen blev det en del kaninhoppning (om man nu kan kalla det för en lek)
*Stintan*
Mycket tjyv och polis och burken blev det här med och sen ordnade vi både sommar- och vinterolymiader, spelade pingis i packhallen, röda och vita rosen mm mm.
*Ulrica*
CITAT (Aqvakul @ 02-04-2008, 12:55) *
Nigger
Vi spelade också nigger. Det måste ju ha låtit konstigt i de vuxnas öron men vi hade ingen aning om någon annan betydelse av ordet. Vet ens varför det kallades så. Det kanske är nåt skånskt (jag är uppvuxen i Helsingborg)

Det fanns en lek där man skulle kasta en sten eller en pinne och ta långa steg, ett i taget och på så sätt "ta" land eller nåt... vad kan det ha varit för lek???

Tjuv och polis, tjejer mot killar var kul i lågstadiet! Vi pussade killarna som vi fångade och de höll på att dö!!!!
aanderss
CITAT (Solstorm @ 02-04-2008, 12:55) *
Det var mycket tjuv och polis, indianer och cowboys. Vi gjorde cykelbanor med kluriga vägar och hinder. Byggde kojor. Många kojor blev det. Mamma, pappa barn. Vattenfall med burkar och spänner. Affär. Kafé där vi serverade lervatten.

Fast du tänkte kanske på lekar med bestämda regler?

nä de gör jag inte

CITAT (skogstroll @ 02-04-2008, 13:03) *
kurragömma, burken, hade en restaurang Stubben med en kompis, mycket hästar och galopperande och hopp över mammas rosenbuskar giggle.gif Sen blev det en del kaninhoppning (om man nu kan kalla det för en lek)

burken? var de bollen på burken
Aqvakul
När ni andra skriver så minns jag att det var mycket "Indianer och cowboys". Tror inte det är särskilt populärt nuförtiden......

Visst, det mesta skedde utomhus. Man bodde trångt och ville man leka så ringde man på och frågade om kompisen fick komma ut och leka....

Växte upp (3-6 år) i ett ganska nybyggt område i Stockholmsförorten Solberga. Minns att det alltid fanns barn att leka med och att i lek och spel, typ brännboll, var "alla" åldrar med.
Årets höjdpunkt var när det kom ny sand i sandlådan........
skogstroll
Här är från susning.nu:

Burken är en variant på kurragömma fast med en burk och där ett lagom antal av lekdeltagarna är "han". "Han" inleder med att räkna till ett tal, vanligtvis 100, och under den tiden ska de andra deltagarna gömma sig. Den eller de som är "han" kan förpassa de andra, gömda deltagarna ur leken genom att hitta dem och då ropa deras namn och var de gömmer sig (om det är oklart). De gömda deltagarna kan vinna leken om någon av dem lyckas smyga fram och sparka till burken utan att bli upptäckt av någon "han". Vanligtvis skriker deltagaren "burken är sparkad" med triumferande stämma samtidigt som han eller hon sparkar till burken. Detta resulterar i att "han" får fortsätta vara "han" även i nästa omgång av leken. För att slippa vara "han" måste den eller de alltså hitta samtliga deltgare.

Eva-Helene
Kurragömma, bro bro breja, hoppa hage, björnen sover, herre på täppan, kurragömma, Simon säger, följa John, gömma nyckel, den där som *Ulrica* beskriver om att ta land, kull, hoppa twistband, hopprep (man skulle hoppa 1 hopp på ett sätt, 2 hopp på ett annat sätt, 3 hopp på ett annat sätt...inalles 10 olika hopp-sätt)
Vi hade några bollekar också, en där man kastar bollen mot vägg/plank på olika sätt (liknande som vid hopprep-leken) och en där man på liknande vis kastar bollen upp i luften. När man var duktig på att handskas med en boll så fick man gå över till att använda två bollar samtidigt.
*Ulrica*
CITAT (Eva-Helene @ 02-04-2008, 14:36) *
hoppa twistband
Åh, Twist!!! wub.gif Det var kul! För några år sedan såg jag ett twistband och det började rycka i benen på mej. Till min oerhörda förvånging hade benen ett minne av hur de skulle göra och jag gjorde några studsande och sparkande rörelser helt utan min hjärnas inblandning! Häftigt!

I Skåne sa vi Pjett när vi skulle "ta" i olika "ta-lekar" och det fanns många, en mycket vanlig var "Tunnelpjett" där den som blir tagen ska stå stilla med benen isär tills en annan "befriar" den tagne genom att krypa mellan dennes ben.

På vintern fanns det en förskräckligt tråkig lek som hette "ligga-i-bakhåll-på-Ulrica-och-kasta-snöbollar-och-mula-henne-tills-hon-gråter" tyvärr kunde jag inte välja om jag ville vara med eller inte. Vintern var inte min bästa årstid i mellanstadiet.... no.gif

(mula är skånska för att trycka hela ansiktet fullt med snö på någon)
Eva i Höga
Nu blir jag riktigt nostalgisk när jag ser dessa roliga lekar vi hade som barn. Tycker vi ska lära barnen idag att leka sådana här lekar, eller är jag alldeles gammalmodig?
Alba
Oj vad man glömmer. Jag blir riktigt nostalgisk och ser bilderna framför mig...gatan där vi lekte.
Det jag nu kan minnas är
Kurragömma
Hallihallå låt bollen gå
Dunk
Hoppa Hage
Herre på täppan
Folja John
Simon säger
Gömma nyckel
Sur....men den minns jag inte hur den var...minns bara namnet.
*Ulrica*
CITAT (Eva i Höga @ 02-04-2008, 14:52) *
Nu blir jag riktigt nostalgisk när jag ser dessa roliga lekar vi hade som barn. Tycker vi ska lära barnen idag att leka sådana här lekar, eller är jag alldeles gammalmodig?
Min son leker tjuv och polis, tjejer mot killar på sin skola. De har tillockmed pussarna med! wub.gif Fast nuförtiden är tydligen inte alla killarna lika livrädda för pussarna.... giggle.gif
Noak
Burken, halli hallå, Land och rike, Stornäsa..

Hoppa hage och hopprep, kulspel och kurra gömma.

Niggerrutor finns på vår skola, vi har försökt döpa om spelet, men det går inte. Ett bollspel, där fyra stycken ska försöka peta ut varann genom att kasta eller studsa bollen i rutorna.
*Ulrica*
CITAT (NIKEN @ 02-04-2008, 15:09) *
Niggerrutor finns på vår skola, vi har försökt döpa om spelet, men det går inte. Ett bollspel, där fyra stycken ska försöka peta ut varann genom att kasta eller studsa bollen i rutorna.
Jag tror min son kallar det Kingen eller Kungen. Idag är nog ordet mer laddat än det var på 70-talet.
Solstorm
Hoppa twist och rep åh så roligt det var. Jag försökte visa barn med kompisar twist . Inte lång tid vi höll på, de tyckte det var dödstråkigt.

Mycket med dockor var det ju också förstås. Och mycket handarbetande. Det tror jag inte barn i dag vet vad det är för något. Man virkade massa kläder till barbie och lyckotrollen. Sydde dockkläder för hand men de blev fruktansvärt fula. Bytte bokmärken. Anordnade bokmärkslotteri. Lekte postkassör. Mekano. Elektriskt tåg.

Nu känner jag alldeles tydligt: Jag önskar att jag aldrig hade blivit stur. Pippi visste vad hon talade om.
Alphaville
CITAT (skogstroll @ 02-04-2008, 13:25) *
Här är från susning.nu:

Burken är en variant på kurragömma fast med en burk och där ett lagom antal av lekdeltagarna är "han". "Han" inleder med att räkna till ett tal, vanligtvis 100, och under den tiden ska de andra deltagarna gömma sig. Den eller de som är "han" kan förpassa de andra, gömda deltagarna ur leken genom att hitta dem och då ropa deras namn och var de gömmer sig (om det är oklart). De gömda deltagarna kan vinna leken om någon av dem lyckas smyga fram och sparka till burken utan att bli upptäckt av någon "han". Vanligtvis skriker deltagaren "burken är sparkad" med triumferande stämma samtidigt som han eller hon sparkar till burken. Detta resulterar i att "han" får fortsätta vara "han" även i nästa omgång av leken. För att slippa vara "han" måste den eller de alltså hitta samtliga deltgare.

Hehe, den leken kommer jag ihåg! Vi var ofta ett gäng ungar som lekte den i mitten av 70-talet. Som mest var vi 7-8 stycken. Tack för att jag blev påmind, hade nästan glömt att leken fanns! thanks.gif
anna_rispan
Åh! Rolig tråd! Jag satt och skrev massor av lekar. Sen hängde sig datorn.

Kan ju i allafall berätta många av de lekar ni nämnt har även jag, född på 80-talet , lekt. Inte röda vita rosen o indianer o sånt bara.
Lillja
Det man lekte då var kurragömma och brännboll tror jag, vi lekte
ju tillsammans oavsett ålder, jag tror jag hade två dockor de lekte
jag mycket med, lärde mig cykla på en stor cykel det gick hur bra
som helst, sen tror jag vi stog och bollade med småbollar mot en
vägg jag minns inte vad det gick ut på, tänk vad roligt vi hade
och frisk luft fick vi också, var ju aldrig inne.
Inga från Närke
Kurragömma, Tjuv och polis, Mamma, pappa barn, Affär, Följa John, Hoppa hage, twistband och rep, Björnen sover, Spela kula, Gömma nyckel, Bytte bokmärken, Skrev i poesibok och kamratbok, åkte skridskor när det gick.
Spelade hartsfiol och småbusade ibland som palla äpplen.
Lekte mycket ensam också med mina dockor och även pappersdockor som jag skapade kläder till.
Detta är vad jag kommer ihåg, var mycket sjuk när jag var liten och hade inte så många kamrater så det mesta hände nog i skolan på rasterna.
Fick börja tidigt med att hjälpa till hemma redan vid 7-årsåldern p.g.a. sjuklig mor så tiden för lekar blev inte så många och sedan var min mor städpedant så jag hade inte så många lekkamrater.
Wilmer
OJ, så många minnen jag får! Röda vita rosen, dunke ta, burken, gårdarnas krig, twist, gömme, ta, tjuv o polis, indianer och vita, komocke krig, inte nudda mark, hela havet stormar, vi komma i från riara, bro bro breja, kom alla mina kycklingar kom, är de jag kommer ihåg på rak arm.

Så var det flera när man ritade rutor i sanden och skulle hoppa och ha sig...
anna_rispan
Jo! Någon här ovan skrev om tunnelpjett?? när man blev tagen skulle man stå med benen som en tunnel och blev befriad när någon kröp under.

Det lekte vi också fast hos oss heter det tunneldatten. Så hade vi tv-datten. Om tagaren kom nära kunde man skapa fritt genom att kasta sig ner på backen och ropa ett tv-program. Man var tvungen att säga ett som inte var sagt förut så det minskade ju valmöjligheterna tillslut och alltså tog man bara till det när det var riktigt nära att bli dattad.

Vanlig datten/kull körde vi också. När tagaren byts till den som blev dattad/kullad.
Solstorm
CITAT (Inga från Närke @ 02-04-2008, 23:28) *
Detta är vad jag kommer ihåg, var mycket sjuk när jag var liten och hade inte så många kamrater så det mesta hände nog i skolan på rasterna.
Fick börja tidigt med att hjälpa till hemma redan vid 7-årsåldern p.g.a. sjuklig mor så tiden för lekar blev inte så många och sedan var min mor städpedant så jag hade inte så många lekkamrater.

Hoppas att du har fått ta igen det på senare år med mycket nöje och njutning och glädje!
Hannele
Leklusten börjar vakna så här på våren.
zaaritha
Datten, "Slängkyrka", "Följa John", "Gömme", "Förstenad", "Vita o röda rosor", m fl.
rahmat2
Killar och tjejer brukade leka separat. Vi lekte med valnötter. Tre olika lekar kunde vi med dem. Och man antingen vann valnötter eller förlorade de. Det kan vara nåt för Svenskaspel.
Wilmer
Men Rahmat2, förklara så vi kan leka också!
rahmat2
Vi får köpa ett helt säck nån gång och sätta igång på nåt Odlamöte.
Chamomille
Vad är röda vita rosen eg? Jag har glömt, är ju så gammal unsure.gif
Aqvakul
CITAT (Chamomille @ 04-04-2008, 23:40) *
Vad är röda vita rosen eg? Jag har glömt, är ju så gammal unsure.gif

och jag är för ung..... confused.gif

Var en lek som lektes mellan två gäng i filmen om Mästerdetektiven Blomkvist. Det handlade om att erövra en speciell sten.
*Stintan*
Stenen hette Stormumriken och den stred gängen röda rosen och vita rosen om. Den gömdes på konstiga ställen och skulle således hittas och erövras. Kryptiska ledtrådar kunde ges.
Aqvakul
Filmen kom tydligen redan 1947, dvs några år innan jag föddes. Förklarar varför jag aldrig lekt Vita och Röda rosen, fast jag minns att det pratades en del om det bland äldre kamrater.
*Stintan*
Jag tror inte det berodde på filmen att vi lekte så utan att vi läste böckerna om Kalle Blomkvist. Jag har inget minne av att jag såg filmen som barn.
Aqvakul
CITAT (Stintan43 @ 05-04-2008, 19:36) *
Jag tror inte det berodde på filmen att vi lekte så utan att vi läste böckerna om Kalle Blomkvist. Jag har inget minne av att jag såg filmen som barn.

Första boken kom 1946 och första filmen året efter. Det troliga är väl att intresset tog fart i den vevan...
*Stintan*
Då var jag alldeles för liten för sånt giggle.gif
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 05-04-2008, 19:41) *
Första boken kom 1946 och första filmen året efter. Det troliga är väl att intresset tyog fart i den vevan...

1946... Då var inte ens mamma påtänkt... rolleyes.gif
Violmormor
kul med alla lekar

vi lekte för det mesta ute. Eller i uthus.

Vi lekte kurragömma, kacken, spelade fotboll på ängen, hoppade rep och spiong, spelade kort, hoppade i hö gick balansgång, gick på tunna, ryska posten, mörkleken och avsked på grått papper (kommer inte ihåg hur den fungerade, är det någon som kan den?) lekte i skogen, hemliga ställen och hemliga stigar, spelade kort gjorde kojor i hamlmen eller i hö. hoppade hage spelade kula (grop varianten) cyklade, plockade blåbär, tjuv och polis
burken, häxan sista paret ut, flera lekar där man går från en sida av en bestämd yta till den andra, vita röda rosen, gick (smög) runt huset (hur den leken gick till kommer jag inte ihåg) . och åkte skidor och skriskor lekte på olika sätt i snön, byggde fästningar, gjorde rum som möblerades av snöspis och div möbler. mm mm
Aqvakul
CITAT (Violmormor @ 06-04-2008, 00:44) *
kul med alla lekar
vi lekte för det mesta ute. Eller i uthus.

Vi lekte kurragömma, kacken, spelade fotboll på ängen, hoppade rep och spiong, spelade kort, hoppade i hö gick balansgång, gick på tunna, ryska posten, mörkleken och avsked på grått papper (kommer inte ihåg hur den fungerade, är det någon som kan den?) lekte i skogen, hemliga ställen och hemliga stigar, spelade kort gjorde kojor i hamlmen eller i hö. hoppade hage spelade kula (grop varianten) cyklade, plockade blåbär, tjuv och polis
burken, häxan sista paret ut, flera lekar där man går från en sida av en bestämd yta till den andra, vita röda rosen, gick (smög) runt huset (hur den leken gick till kommer jag inte ihåg) . och åkte skidor och skriskor lekte på olika sätt i snön, byggde fästningar, gjorde rum som möblerades av snöspis och div möbler. mm mm

Det fanns en lek som hette "Fria på narri" som lektes i samma samanhang som "Ryska posten" och "Sanning och konsekvens".
Ett antal flicckor satt i ett rum. Pojkarna kom in en i taget och valde att fria till en av flickorna.
Flickorna svarade enligt ett av tre alternativ: "Ja, "På återseende" eller "Avsked på grått papper".
Violmormor
ja, fria på narri måste vara samma lek som avsked på grått papper.

Pojkarna alt. flickorna kom in och fria, frågade frågor, osv. var det fel flicka/pojke blev svaret "avsked........."

lite som "Godag min kung", fast en annan anda på leken. Men hur frågorna gick till kommer jag inte ihåg.

Minns det som en spännande lek, liksom ryska posten.
ylvahi
Kurragömma, jaga, polis o tjuv, var ute i skogen, hoppade rep, hoppade hage, twist, spelade fotboll, badminton, spelade kula. brännboll.+ något som liknade brännboll fast med en kort pinne som man la i en grop och hade en lång pinne och slog iväg den.
Vi byggde snögrottor, äkte skidor, skridskor, hoppade i lövhögarna och en massa annat kul.
När jag var en 3-4 var jag ute och åkte kana på ett nytjärat tak ohmy.gif och ritade fina gubbar på grannens smutsiga bil whistling.gif

mina barn undrar varför jag jämt var ute fasst jag fick vara inne.
Varför vara inne när det var så roligt ute?

MariaÖrebro
Jag lekte väldigt vilda lekar eftersom jag var ensam tjej i kvarteret! det blev mycket krig: Vi tillverkade egna vapen av tomma toarullar som vi tejpade fast en ballong på i ena änden. Sedan sköt vi gula ärtor mot varandra och mot grannungarna uppe i skogen. Jäklar vad ont det gjorde när man blev träffad! Höll på att få ögat bortskjutet en gång.

vi samlade ofta ihop alla i kvarteret, vuxna som barn, oc spelade brännboll. Jättekul!

Sedan var det en och annan olympiad på en grusplan en bit bort. Vi skulle bygga höjdhoppshinder, längdhoppsgropar med mera. Egentligen var det ju byggandet i sig som var det roliga, för det blev ine så mycket tävlande, vad jag minns.

Fotboll blev det också, och mjuktennis och andra bollsporter.

Jag minns att man aldrig var inne, utan föräldrarna fick jaga in oss nä det var dags att gå in och sova! Inget dataspelande smsande eller chattande då, inte!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon