Full version: experiment =)
sudden
igårkväll fick jag värsta idén!
jag satte mig ner i vardagsrummet och planterade en massa frön. två krukor av varje sort med ungefär 4 - 5 frön i varje kruka (förutom blomstertobak och lobelia för dom fröna är så små så där är det säkert 50 - 100 frön hihi)
jag märkte upp varje kruka så jag vet vad som är vad ifall nånting gror öht.
en av varje sort åkte ut på balkongen och resten åkte upp på fönsterbrädan i vardagsrummet.... täckte alla med plastpåsar eftersom jag har nyfikna katter och det blåser ute... dom på balkongen får stå där dygnet runt annars är det ju ingen mening liksom smile.gif

nu är det bara att vänta och se om det gror nånting alls eller om det bara gror inne eller ute..
Betty
Fast resultatet kan ju bli lite olika beroende på om det är sorter som behöver en kylperiod för att gro eller om det är frön som varmgror. flirting.gif
sudden
jag har absolut ingen aning biggrin.gif
en del ska gro inomhus och en del ska gro utomhus..
det intressanta ska bli om de kanske gror inne och/eller ute eller inte alls..
det ska bli kul att se vilka fröer som inte har läst på förpackningen hur de ska bete sig precis som min stora blomstertobak smile.gif den har inte alls fattat vad som stog på baksidan av den fröpåsen tongue.gif

dessutom brydde jag mig inte om att läsa hur djupt fröna skulle sättas så jag tröck ner alla likadant tongue.gif
Betty
Ja jag har märkt att en del frön som ska kylas de gror ibland lika bra utan kylperiod. Tobak ja... jag ska aldrig mer så tobak! Det slutar bara med att jag varenda sommar får lov att ta bort en massa blaffastora tobaksplantor ur rabatterna när de hotar att kväva allt omkring sig... Jag har provat allt från vanlig narcisstobak till sorter som ska vara låga - men inte har de blivit låga inte Jag har aldrig upplevt en tobaksplanta under en meters höjd inte ens när det har stått typ "låg sort, ca 40 cm" jo tjena... no.gif
sudden
hahaha ja kolla bara i min tråd om min "lilla" tobak som ska bli 50 cm hög... den är 120 cm nu tongue.gif
Betty
Och värre kommer det att hinna bli innan sommaren är slut slap.gif Det är bara att plocka fram macheten... biggrin.gif
sudden
hahaha ja man får ha en tobakskruka i nåt hörn där dom kan bli så höga som dom vill tongue.gif
vilken tobak är det som ska lukta förresten? min luktar inte...

lobelian kan ju växa som ogräs den oxå har jag förstått.... tänk om jag kollar mina krukor en dag så bara väller det ut en massa lobelia bara för att alla 50 frön lyckades gro rolleyes.gif
Betty
Narcisstobak heter den som doftar. Varning: Den blir bautastor! -fear-.gif
sudden
aha oki det är inte den jag har.. typiskt..
haha jag bara pratar med den och skrämmer den ilte så vågar den inte ta över min balkong sen naughty.gif
Betty
CITAT (sudden @ 02-04-2008, 13:44) *
.../
haha jag bara pratar med den och skrämmer den ilte så vågar den inte ta över min balkong sen naughty.gif

You wish... giggle.gif
sudden
hej å hå nu har det börjat röra på sig lite granna i mina krukor tongue.gif

dock bara i dom som stått inne... dom där ute blir nog lite senare rolleyes.gif

[attachment=16411:DSC_3009.jpg]

[attachment=16412:DSC_3010.jpg]

[attachment=16413:DSC_3013.jpg]

[attachment=16414:DSC_3014.jpg]

Myosotis
Kul med experiment. En del frön bryr sig verkligen inte om hur de ska göra, typ Cosmos som självsår sig och kommer upp jättetidigt fast de inte tål frost. Jag hade blåklint en gång som grodde inne i fröpåsen för att den blivit fuktig (glömt ute över natten). Meconopsis bryr sig inte om att gro överhuvudtaget oavsett hur man gör. Skulle de mot förmodan gro, ruttnar de snart. Men jag tänker inte ge mig.
Wilmer
En del fröer gör verkligen som de vill! Lavendel har jag bara lyckats med varmgroende hittills.

Känner igen det där med små frön.. Jag satte brolkgyckelblomma i pluggboxen. De är enormt små, fattar inte att det kommer upp en planta från så små frön!! I allafall så måste jag ha lyckats fördela fröerna rätt bra. Utom i ena pluggen där kommer säkert 50 plantor i samma sweatingbullets.gif Bara att klippa av några..
sudden
jag brukar säga att om man inte klemar bort plantorna från början så klarar de vad som helst sen biggrin.gif
alltså kastar man bara ner frön lite hur som helst raka vägen ner i vanlig blomjord och ställer där de får plats så kommer det upp fina blommor sen biggrin.gif

iaf en 2-3 stycken borde titta fram hahaha

ska bli väldigt spännande att se hur det går med de som tittat fram och hur många krukor som jag kommer få kasta..
embees
CITAT (Betty @ 02-04-2008, 13:29) *
Ja jag har märkt att en del frön som ska kylas de gror ibland lika bra utan kylperiod. Tobak ja... jag ska aldrig mer så tobak! Det slutar bara med att jag varenda sommar får lov att ta bort en massa blaffastora tobaksplantor ur rabatterna när de hotar att kväva allt omkring sig... Jag har provat allt från vanlig narcisstobak till sorter som ska vara låga - men inte har de blivit låga inte Jag har aldrig upplevt en tobaksplanta under en meters höjd inte ens när det har stått typ "låg sort, ca 40 cm" jo tjena... no.gif

Jag har blomstertobak varje sommar tack vare att de frösår sig frikostigt. Älskar verkligen denna blommas väldoft och står gärna ut med att en och annan tobaksplanta måste byta plats.
sudden
uppdatering!

det rör sig i fler krukor nu tongue.gif

[attachment=16483:DSC_3015.jpg]

även i nya tobaken biggrin.gif
[attachment=16484:DSC_3021.jpg]

[attachment=16485:DSC_3022.jpg]
Myosotis
Hur går det?
stennie
CITAT (Myosotis @ 08-04-2008, 10:46) *
Kul med experiment. En del frön bryr sig verkligen inte om hur de ska göra, typ Cosmos som självsår sig och kommer upp jättetidigt fast de inte tål frost. Jag hade blåklint en gång som grodde inne i fröpåsen för att den blivit fuktig (glömt ute över natten). Meconopsis bryr sig inte om att gro överhuvudtaget oavsett hur man gör. Skulle de mot förmodan gro, ruttnar de snart. Men jag tänker inte ge mig.

Då måste jag berätta att tidigt i våras (februari) sådde jag en massa fröer bl.a Meconopsis. (Dessa har jag aldrig lyckats med innan).
Tanken var att dom skulle få stå ute tills vi kom hem från semestern, för att jag då skulle ta in dom så dom kunde börja gro.
Tänk då min förvåning när vi kom hem från semestern och nästan allt hade grott ute, och då hade vi ändå dom kallaste dagarna på hela vintern.
Byttorna hade jag ställt i ett sånt där litet plastväxthus från Rusta på ett skyddat ställe.....
I helgen skolade jag om 32 st meconopsisar, dom har fått sina första karaktärsblad.... yahoo.gif Så håll tummarna att det lyckas mig att hålla liv i dom nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon