|
Jag skulle gladeligen betala 250 kr/kg för att någon kom och hämtade här hos oss! [attachment=16183:DSC00270.JPG]
karlsdal
02-04-2008, 12:51
*jösses* Italienska, när vi har prima svenska?!?!
Jag tycker att det är ett bra exempel på bristande affärsmedvetande i Sverige, att man skall behöva importera dessa från Italien! Man kan säkert inte leva på att odla nässlor för konsumtion i Sverige, men tillsammans med många andra inkomster så. Det finns så mycket mark som inte utnyttjas till något alls, och det verkar finnas så otroligt dåligt med fantasi om vad man kan odla.
Men det är ju bara att gå ut och plocka... Så här års finns dom ju nästan redan(i stockholm) och är jättegoda ! I November hade jag förstått lite mera vitsen med italienska nässlor....även om jag hade gått till den utländska butiken och köpt molluchia(stavning?) istället.
CITAT (KURT @ 02-04-2008, 13:52)  Jag tycker att det är ett bra exempel på bristande affärsmedvetande i Sverige, att man skall behöva importera dessa från Italien! Man kan säkert inte leva på att odla nässlor för konsumtion i Sverige, men tillsammans med många andra inkomster så. Det finns så mycket mark som inte utnyttjas till något alls, och det verkar finnas så otroligt dåligt med fantasi om vad man kan odla. Ja, och nässlor behövs ju knappast ens odlas... Jag tycker det är helt vansinnigt faktiskt, att importera nässlor av alla livsmedel...
Dito Verde
02-04-2008, 15:17
Jag undrar om det är sant. Det skulle vara intressant att följa den leveransen bakåt. Har svårt att tro att någon skulle importera nässlor. Har däremot lättare att förstå en kanske oemotståndlig tanke att plocka nässlorna bakom skjulet och sälja som Italienska för 250 kr kg.
Alltså, jag kan se något lockande med det, men jag tycker så klart inte att man skall ge falsk varudeklaration, det är brottsligt och dumt (fast lite kul i ett sådant här fall). /p
jag tycker att om man går på den lätta och köper det för 250 kr/kg så får man faktiskt skylla sig själv
puskas5
02-04-2008, 20:28
Jag tycker dessutom att de italienska nässlorna ser ganska grova ut. För det priset vill man väl ha riktigt späda nässlor. Det finns det massor av runt min kompost. Kanske man kan kränga dem på torget i Lund, kanske inte för 250 kr kilot men för en hundring.
Anna-Karin Lundberg
02-04-2008, 20:59
Prova att erbjuda nån restaurang eller hotell i närheten! En vän till mig sålde sina ankägg till ett hotell och de betalade fint, hade dem som "lokalproducerade frukostägg".
Och att "bara plocka" - jo, samma som med kantareller och hjortron... Det är bara att gå och hämta, men många har inte tid eller lust eller vet hur man går till väga. De vill bara ha varan!
Jag jobbar i djuraffär och sålde rätt dyrt "Färska gnagpinnar till fågel och smådjur", det var halvmeterlånga säljkvistar. Jobbar i stan och bor "på landet". De kunde beställa "naturbukett" till sina smådjur, leverans dagen efter, blåbärsris och ljung ingick. Det här var över tio år sen, men tre säljpinnar kostade 35:- och buketterna 45:- Ibland orkade jag inte plocka så det tog slut, då fick jag väntelista. Förvarade i kysskåp, knöt ihop med hampasnöre och hade en etikett i naturpapp och det såg profisg ut förstås. Och djuren älskade det!!
Det finns så otroligt mycket man kunde sälja med lite fantasi. Nu på våren skulle man t ex kunna sälja blommande kvistar från fruktträd (framförallt körsbär) eller forsythia, gör man det bara någon månad innan de blommar naturligt utomhus, så går det nog att sälja.
Panduro brukar sälja tallkottar för en rejäl slant när det lackar mot jul.... så nog är det så. I innerstaden kan man sälja det mesta tror jag...
Åsa, mälardalen zon 2
03-04-2008, 10:22
Pyttesmå krukor med tussilago kostar runt 40kr i stockholm.
Whiskuchi
03-04-2008, 11:21
Men det måste väl vara något särskilt med italienska nässlor, för det priset?
skogstroll
03-04-2008, 12:04
såg dem idag jag med... heltokigt alltså
Färska kryddörter kostar nog också ganska mycket om man köper dem utan rötter. De måste säljas inom några få dagar bara. Det exporteras ju bla ganska mycket färska kryddörter från Thailand till Sverige, de säljs sedan i kyldisk här, men jag vet inte vad de kostar/kg.
MariaÖrebro
03-04-2008, 12:15
Man brukar ju få betala hutlösa priser för mossa också! Jag som kan gå rätt ut i skogen och bara hämta när jag är hos mina föräldrar!
För övrigt tycker jag Hötorgshallen har ett ganska ok sortiment när det gäller exotiska frukter. Jag köper inte kilovis av frukterna för att äta dem, utan jag har köpt en av varje och planterat kärnorna för att få egna små fina träd. Däremot skulle jag nog vilja klaga lite på kunnadet bakom disken. Frågade om deras fikon var ekologiska, och det hade de ingen aning om. Jobbar man i en fruktdisk borde man veta det, tycker jag! Men som ni redan sagt - det är skamligt dyrt!
Kanske ska sätta ut en skylt vid vägen Nässlor, självplock Gratis!
Så bra för dem som inte vill, orkar, hinner eller bryr sig att plocka själv, att det finns att köpa över disk! Själv tycker jag det är ganska trevligt att plocka nässlorna till middagen, men skulle inte få för mig att plocka för att sälja! Men jag vet att det finns de som gärna betalar en bra slant för att slippa plocka och de vet nog också vilken tid det tar!
Jan af Lisö
04-04-2008, 07:44
Var inte dessa nässlor för 250:- ett aprilskämt ???
Jag vill gärna göra jämförelsen med musik! Att betala för att se Linda Bengtzing eller liknande patrask när vi i Sverige har en av världens bästa Indiescener, med musiker som bär tungt för ett par öl i gage!
Det är bara att inse att folk inte alltid har koll! Är det så konstigt? Du äter hemmaplockade nässlor, jag lyssnar på polarns band!
Solstorm
05-04-2008, 23:51
CITAT (Whiskuchi @ 03-04-2008, 12:21)  Men det måste väl vara något särskilt med italienska nässlor, för det priset?   Eller med stockholmare
Kilmister
09-04-2008, 23:55
CITAT (Tosan @ 03-04-2008, 13:22)  Kanske ska sätta ut en skylt vid vägen Nässlor, självplock Gratis! Nä, så funkar inte folk, gratis är värdelöst skit. Sätt istället hundra spänn, plocka så mycket du vill. Det skall banne mig jag göra, jag förmår inte att utrota mina. Men en mångdubbling av insatsen kanske skulle göra susen
CITAT (Kilmister @ 10-04-2008, 00:55)  Nä, så funkar inte folk, gratis är värdelöst skit. Sätt istället hundra spänn, plocka så mycket du vill. Det skall banne mig jag göra, jag förmår inte att utrota mina. Men en mångdubbling av insatsen kanske skulle göra susen  Nej, mina verkar åxå odödliga, och växer i gräsmattan  Började allvarligt fundera på diesel förra sommarn, men det är ju inte sådär jättebra direkt. Massplock borde nästan funka...
Jan af Lisö
10-04-2008, 12:44
Massplock är inte bra, det skall vara exclusivt... Du måste dessutom hitta ett fint namn, typ "Ekologiska kungsnässlor" !!!
Kilmister
17-04-2008, 00:39
Vad tror ni om ett naturmuseum där besökarna själva får gå runt och titta på ett av de få kvarvarande bestånden av fornnordiska nässelsorter, som naturligtvis under inga omständigheter får plockas. Det borde ju bli renplockat ganska fort
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|