Kat
Jag håller på att bli fullständigt vansinnig på alla pipanden de lägger över svärord och andra ord som någon på produktionsbilaget anser vara 'fult' i tv.

-Till att börja med är pipandet i sig hundra gånger mer störande än någon som säger 'fuck' eller 'skit' i tv.
-För det andra är det bara ORD - och vem har rätt att avgöra vilka ljud ihop som låter fint och vad som låter fult egentligen?
-För det tredje så är det hyckleri för att folk använder de orden i vanliga livet.
-Och för det fjärde så är det ett förfärligt hyckleri när man inte får säga "fula ord" i tv, men däremot visa våld och död som underhållning.

Nu börjar det här komma mer och mer till Sverige också. Fler och fler väljer att pipa eller tysta vad de anser vara fula ord i sina produktioner.
Jag PROTESTERAR!

ranting.gif
sudden
vi kan ställa oss på plattan med plakat och skrika svärord i en megafon tills dom slutar pipa naughty.gif

sen kommer det på nyheterna och då blir hela nyhetsinslaget ett fem minuter långt pipande rotfl.gif
Kat
Varför inte gå med en megafon och skrika Piiiiiip! i örat på alla som går på stan och svär?
sudden
CITAT (Kat @ 02-04-2008, 12:16) *
Varför inte gå med en megafon och skrika Piiiiiip! i örat på alla som går på stan och svär?

vi kan väl göra båda varianterna så att vi når ut till så många som möjligt??? bravo.gif
Kat
Låter bra! smile.gif

Man kanske skulle pipa den där gamla klassikern 'svordomsvisan' som bland andra Magnus Härenstam gjorde också....

Svordomsvisan
Text: Din piiip...
piiip...
du din piiip piiip piiip piiip!
Din piiip piiip;
Bondlurk, piiip skurk,
ynkliga piiip!
Piiip, piiip stork,
din ruttna rot, din piiip kork!
piiip , spattig och krum,
du är så piiip dum!
Din usla gam,
din piiip torsk,
förnicklade piiip,
skunk, piiipmig,
lägg ägg, slibbiga piiip
piiip och bandit!
Slashas, ditt vidriga piiip,
piiip och piiip och senapsgas!!
Sopprot, piiip, piiip vad du bär dig åt!
Din piiip bock, ditt feta piiip,
våga dig aldrig mer hit!
Attans piiip, hörru din
piiip, piiiiiiiiiip,
piip,piip, piip,piiiip,
piiip,
piip piip piiip!'

(var pipandet sitter är självklart godtyckligt)
Bee
Ooo, en PK-text! Helt utanför min smak coolgleam.gif

(Det där var en av barnens favorit på den tiden det begav sig. Nu vågar knappt barnbarnet lyssna när dom spelar den på radion)
Aqvakul
CITAT (Kat @ 02-04-2008, 13:59) *
Jag håller på att bli fullständigt vansinnig på alla pipanden de lägger över svärord och andra ord som någon på produktionsbilaget anser vara 'fult' i tv.

-Till att börja med är pipandet i sig hundra gånger mer störande än någon som säger 'fuck' eller 'skit' i tv.
-För det andra är det bara ORD - och vem har rätt att avgöra vilka ljud ihop som låter fint och vad som låter fult egentligen?
-För det tredje så är det hyckleri för att folk använder de orden i vanliga livet.
-Och för det fjärde så är det ett förfärligt hyckleri när man inte får säga "fula ord" i tv, men däremot visa våld och död som underhållning.

Nu börjar det här komma mer och mer till Sverige också. Fler och fler väljer att pipa eller tysta vad de anser vara fula ord i sina produktioner.
Jag PROTESTERAR!

ranting.gif

Instämmer tillfullo!
Eva-Helene
CITAT (sudden @ 02-04-2008, 14:04) *
vi kan ställa oss på plattan med plakat och skrika svärord i en megafon tills dom slutar pipa naughty.gif

sen kommer det på nyheterna och då blir hela nyhetsinslaget ett fem minuter långt pipande rotfl.gif

CITAT (Kat @ 02-04-2008, 14:16) *

Sk*tbra förslag!!! tummenupp.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
sudden
CITAT (Eva-Helene @ 02-04-2008, 13:51) *
Sk*tbra förslag!!! tummenupp.gif
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

PIIIIPbraförslag alltså tongue.gif
Lemonne

Visst är det larvigt! Jag som är så stolt över att vi FÅR svära i svensk television utan att det blir ramaskri. Måste vi apa efter amerikanerna i allt?
Magdis
Vilka program och kanaler har ni hört pipanden i? Jag har aldrig hört nåt pipande förutom på den där amerikanska talkshowen Jerry Springer som jag råkade zappa över till en gång. Det var bara pip hela tiden i stort sett, verkade vara det mest meningslösa program som nånsin funnits.
Kat
Överallt, tycker jag.
I alla amerikanska talksshower givetvis, liksom dito sitcoms.

Rätt vanligt har det också blivit i Stix produktioner på svenska
- och sist jag höll på att gå i taket av det, var när de censurerade i "äntligen hemma" på Tv4.

Enligt sambon har de även pipit reklam för "Ramp" i SVT/UR. I vilket syfter det var kan jag dock inte gå i god för själv.
Inga från Närke
Jag tror att pipandet finns inlagd i originalet de köper och det kanske de inte kan ta bort. För det är mest hörs det i utländska program så man kan nog inte lasta svensk TV för det utan USA.
Piccante
Jag tror att pipandet bara bidrar till att det svrs nnu mer. Vill man ha uppmärksamhet i tv så ska man använda ett så grovt språk att det bara blir piiiip piiiiip piiiiip nono.gif

Tror inte det hade blivit så stor uppståndelse i Sverige om någon råkade svära i en intervju för vi gör ingen stor sak av det. Men när jag har sett på Jay Leno och David Letterman, för att inte tala om Jerry Springer så svärs det ordentligt ibland.
anna_rispan
Nej det är lite jobbigt med pipandet.

Svensk produktion som inte vill ha svordomar i sitt material kan väl be de medverkande att tänka på sitt ordval när de filmas. Pipandet på redigerat material är som sagt jobbigt för öronen.

Annars brukar jag tänka som någon ovan. Det har ju varit det sköna med att det är okej att säga ett svärord i svenska produktioner. Det har ju använts rimligt också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon