Full version: Fuchsior. Hjälp
Chamomille
Fick min leverans igår med Pellisar och Fuchsior. Fuchsiorna har då en stam - aldrig klippta. De är nu 1-2 dm! Frågan är - ska jag kapa av allihopa och fortsätta med lite klipp då och då eller finns det någon sort som man inte bör klippa lika mycket?

Fick:
Baby blue eyes
Deep purple
F. mag. grasilis. var
Hidcote beauty
Joy patmore
Lechlade Magican
Our darling
Preston guild
Venus victrix
Robert lutters
Smokey mountain
Voodoo

Kom gärna med tips. ALLA är välkomna! thanks.gif

Var ska jag placera allt i vinter... duh.gif
Wilmer
Jag är så feg att jag inte toppar mina. Men du kan säkert få expert tips från någon som vet bättre! De borde ju grena sig lite mer om du toppar dem?

I vinter g.gif Sovrummet? Någon garderob? Bygg jordkällare w00t.gif
Chamomille
Jaa.... Jordkällare ja... rolleyes.gif
Jag har toppat mina som jag har haft förut, fast då har de ju redan toppats en gång (minst). Men nu kanske jag har några "specialare" som man ska låta vara, och låta de buska till sig själva dunno.gif

Edit: Sovrummet! Hur stora fönster tror du att vi har rotfl.gif Det är 15 pellisar också.
Wilmer
CITAT
Edit: Sovrummet! Hur stora fönster tror du att vi har Det är 15 pellisar också.

naughty.gif Det är modeeernt med stoooora fönster, bygg om och ställ lagerhyllor framför dem..
Chamomille
Dom ääääär ganska stora. Men ställer jag lagerhyllor där kommer inte sambon fram till sängen wink.gif

Är det ingen som har ideer om kapning av Fuchsia-sticklingarna confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att bara nypa av den yttersta toppen ifall man inte ska göra stamexemplar (nr 1 se bild).

Vill man göra en till planta kan man göra såhär.

Kapa vid nr 3 (se bild) så du får ett skott i handen.

Kapa skottet vid nr 2 och ta bort de nedersta bladet, stick ner i porös såjord, vattna och sätt plastpåse över.

skogstroll
Själv vet jag noll om fuchisior men har nu ett gäng hemma på 1-1,5 decimeters höjd, här hittade jag lite:

Kanske http://www.odla.nu/artiklar/fuchsia.shtml

Fuchsiasällskapet: http://www2.dicom.se/fuchsias/menuswe.html

smile.gif
Chamomille
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-04-2008, 08:47) *
Det går bra att bara nypa av den yttersta toppen ifall man inte ska göra stamexemplar (nr 1 se bild).

Kapa skottet vid nr 2 och ta bort de nedersta bladet, stick ner i porös såjord, vattna och sätt plastpåse över.

Tack (fin, förklarande bild). Så tänkte jag göra (och då får jag dubbelt så många fuchsior blink.gif ) Fast det jag undrade över var ifall jag har någon speciell sort som jag ska toppa lite mindre än andra... Som ska "buska till sig själv". Annars brukar jag ju toppa ganska länge till någon gång i juni så det blir en buske. Vissa kanske man inte ska toppa alls, utan de grenar sig själva confused.gif

CITAT (skogstroll @ 03-04-2008, 08:49) *
Själv vet jag noll om fuchisior men har nu ett gäng hemma på 1-1,5 decimeters höjd, här hittade jag lite:

Kanske http://www.odla.nu/artiklar/fuchsia.shtml

Fuchsiasällskapet: http://www2.dicom.se/fuchsias/menuswe.html

smile.gif

Aah, odlasidan ska jag kolla upp! smile.gif Dicomsidan har jag tittat på, men lyckades inte hitta något tyvärr.
Rihane
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 03-04-2008, 08:47) *

Lånar tåten lite.Såg den inte förrän nu.
Har redan hunnit och toppa lite(vid 1) slap.gif
Jag skulle således kunna kapa vid (3) för att föröka...eller?...
Fantastisk sida det här. Lär sig mycket.
Har inte tänkt på att föröka fuchsia så här. bravo.gif

Fuchsia är ju faktiskt söta att ge bort....kom och tänka på att jag inte behöver fler blink.gif

Ing-Marie i Finnerödja
Du bör vänta lite med att toppa. Låt plantan rota sig först för om du göra båda delarna samtidigt så kanske skotten inte klarar sig. Va lite sen med att svara så du kanske redan toppat , då är det bara att önska lycka till i allafall........
Chamomille
CITAT (Ing-Marie i Finnerödja @ 03-04-2008, 21:21) *
Du bör vänta lite med att toppa. Låt plantan rota sig först för om du göra båda delarna samtidigt så kanske skotten inte klarar sig. Va lite sen med att svara så du kanske redan toppat , då är det bara att önska lycka till i allafall........

Nej, jag har inte toppat ännu smile.gif Jag väntar ett par dagar med det. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon