Full version: Hallon på balkongen?
förvirrad
Jag har länge drömt om en hallonbuske på balkongen, men eftersom vinterförvaring inte varit möjligt, har det inte blivit av. Nu har jag fått upp ögonen för "Lindesbergskrukan" och tänkte göra ett försök.

Vilken sorts hallon funkar att plantera i kruka på balkongen? Någon som har några bra tips? (Den ska ju helst inte ta allt för mycket plats, men ändå ge mycket bär biggrin.gif )

Och, för en nybörjare som jag: Vad ska jag tänka på för att få hallonen att överleva?
KURT
Sorter har nog ingen större betydelse, men det är viktigt att odlingskärlet inte är alltför litet. Minst 10-12 l, gärna större, se odlingsråd och sorter:

http://www.hallonplantor.se/odla.shtml
Åsa, mälardalen zon 2
Om du bor i zon 1-2 säger jag hösthallonet Allgold Risarp, gult hallon, kompakt planta, inte alltför hög. Om man inte klipper ner den på hösten börjar den sätta frukt runt början av juli och fortsätter sedan sätta frukt ända in på hösten.

Något härdigare än Allgold är Lloyd George som också passar i kruka i och med att sorten inte får så höga plantor.
förvirrad
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-04-2008, 16:26) *
Om du bor i zon 1-2 säger jag hösthallonet Allgold Risarp, gult hallon, kompakt planta, inte alltför hög. Om man inte klipper ner den på hösten börjar den sätta frukt runt början av juli och fortsätter sedan sätta frukt ända in på hösten.

Något härdigare än Allgold är Lloyd George som också passar i kruka i och med att sorten inte får så höga plantor.

Okej, tack för tipsen, ska kolla efter de sorterna... Frågan är ju bara vad sonen (3 år) säger om hallonen är gula ohmy.gif Kanske bäst att hålla sig till röda hallon ändå!
KURT
Jag har fått "intrycket" att gula hallon kan klara sig bättr från insektsangrepp också. Och det är inget problem att se när de är mogna.
*Stintan*
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-04-2008, 16:26) *

Det här låter intressant, kanske jag skulle testa men jag undrar då när man ska klippa dom om inte på hösten som du skriver?
Åsa, mälardalen zon 2
Hösthallon är lite speciella, vanliga hallon sätter bär på fjolårsskotten inte på årsskotten, hösthallon sätter bär på ettårsskotten så ofta brukar man kapa ner hösthallonen helt till marken på hösten (bra med tanke på övervintrande skadedjur som ofta sitter på grenarna). Allgold Risarp har jag dock märkt sätter bär både på fjolårs och ettårsskott, man kan klippa både höst + vår, men man kan nöja sig med en lättare gallring (ta bort de äldsta skotten) vår eller höst, vid behov.
vårskutt!
Men vad trevligt! Hallon! Kunde jag inte ens drömma om! Kanske i en av mina 2 stora trätunnor!! Är det möjligt med rabarber också tror ni? Har fått för mig att rabarber är svårt, men ack så gott! Några tips?
Åsa, mälardalen zon 2
Rabarber är ingen svår gröda det är en av de lättaste grädorna man kan odla, bara köpa en rejäl planta planta eller få en stor knöl, plantera i näringsrik jord (ex. kogödsel på påse) i stor kruka + vattna.
Man kan köpa mindre plantor också men då kan man få vänta 1-2år på att börja skörda, numera kan man i vissa butiker köpa rejäla plantor som man kan nalla av lite redan första året.
vårskutt!
Tack!! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon