koja72
Hej !
Min bananplanta är kraftig, men inte så hög. Ungefär 60 cm med bladtoppar. Märkte för flera månader sedan att den hade en "bulle" på stammen och jag tänkte att den nog växte lite tokigt. Växter kan ju få för sig att göra det. Häromdagen fick jag se att "bullen" har liksom spruckit upp och något är på väg ur "bullen". Jag kan inte se om det är ett nytt blad eller en blomma. Kan det vara en blomma eller ett nytt blad tror ni ? Tycker det verkar konstigt om det är ett blad, för de kommer ju uppifrån och i mitten. Har flera rotskott på plantan, men den frodas och växer. Får stå ute på sommaren. Har tyvärr inte hunnit att plantera om den, men vågar jag göra det nu med tanke på "bullen" ?
Tacksam för svar om det finns någon som vet vad "bullen" är.
Hälsningar Koja72
Orkidétjuven
Jag har sett så små blomma, men kan du fixa en bild? Nyfiken tongue.gif
koja72
Hej !
Här är en bild. Tyvärr är min digitalkamera inte den bästa, men det ger ett hum om "bullen" smile.gif

/koja72
mogge92
Den där bullen såg väldigt mysko ut! tongue.gif men angående sidoskott så tror jag ej att det är så bra att ha sidoskott då de tar mycket energi från plantan. Men knölen, ja du jag undrar verkligen vad det kan vara, man får väl vänta tills den spricker upp biggrin.gif det kommer säkert någon mer kunnig och hjälper dig snart
koja72
mogge92...ja, jag undrar verkligen, för bladen som sagt brukar ju komma högst upp och inte på sidan liksom. Hmmmm, får se om någon annan vet wink.gif
Orkidétjuven
Ja det där såg nästan lite alien ut, ngt liknande just så har jag inte sätt, men det kanske bara är i stadiet av ngt, vänta lite och se vad som händer och uppdatera oss lite smile.gif
koja72
Jo, jag får vänta och se, men nyfiken är jag och vill att det ska gå fort , så jag får se vad det är för lustigt. Tänkte om någon visste och har sett det förut. Någon annan som vet ?
Jag rapporterar vad som händer med plantan....

/koja72
ninnisky
Tror faktiskst att det är en blomma på gång. Har sett liknande utbuktningar på bananplantor i Asien och då har det alltid varit blommor på gång. Så var rädd om den - vi vill se blommorna biggrin.gif
Min egen planta är över metern hög och har två sidoskott, varav det ena är nästan 50 cm högt. Den mår förträffligt fast den står en bit in i rummet!
mogge92
hyffsat tufft om en så liten blomma skulle blomma tongue.gif men det verkar ju lite osannolikt, att en så liten planta skulle orka blomma.
Sussie F-Flower
Oj,oj,oj...
Tänk om plantan är importerad och det är något djur som lagt ägg eller nåt i plantan då...
(hualigen!!!)
Kanske fantasin drar iväg i mitt huvud...
Vet inte om jag ens skulle våga sova bredvid... sos.gif

Haha, vi hoppas på en blomma ,tycker jag. Håll tummarna!
Spännande att se vad det blir...
koja72
Hej igen !
Jag hoppas verkligen att det är en blomma på gång, men som Mogge skriver, den kanske inte orkar, men det skulle ändå vara kul att få uppleva en blomma iallafall. Tycker, när jag kikar lite närmare, att det ser ut som ett blad som har växt igenom liksom, men jag är absolut inte säker på det.

Har ju haft den i flera år, så det är nog inte troligt att det är kryp på väg ut giggle.gif
Men det kanske är något som har legat i idé och vaknar nu till våren, vem vet flirting.gif

Spännande är det iallafall och fortsättning följer ...
Jag bör väl inte plantera om den nu eller, ifall det är en blomma eller kan jag det ?

/Koja72
mogge92
alltså även om det är en blomma och den inte orkar så har du ju sidoskott! biggrin.gif
sudden
jag skulle nog vänta med att plantera om den ett litet tag..
koja72
Jag ska nog ta bort sidoskotten, för i samma kruka just nu är det 7 sidoskott. Tre stycken har jag planterat i egna krukor tidigare och de är nästan lika stora som moderplantan. Jag tänkte iallafall göra det och sedan byta det översta lagret med ny jord.
/koja72
mogge92
oj oj oj, det var en himla massa sidoskott! du får iallafall en massa nya plantor biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
tror inte det är blommor

det är svårt att få blommor på banan som krukväxt i sverige då den kräver tropsikt klimat plus gott om näring och vatten och ljuse plus en stor kruka ,, plus blommorna kommer alltid i toppen där bladen kommer .

tror den är sjuk eller missbildad eller att det är nåt blad som kommit fel .-

du behöver inte ta bort sidoskotten . med risk att skada dom så har du ingen banan alls . moderplantan kommer ändå att dö . har dom väl blommat eller bildat många sidoskott är bananens liv slut .

sedan blir sidoskotten nya bananer . och du kan då hugga veck moderplantan och täcka den med närinsgrikjord . du kan även plantera om den nu i en större kruka och välgödslad kraftigjord . sedan håll den väl vattnad .

dock tar det ett tag innan moderplantan vissnar ner helt .
Orkidétjuven
KAn vara lite knepigt att få den att blomma, men visst händer det, jag har sett det ett flertal ggr och även i vanligt inomhusklimat. Men vi får väl se.
Väntar med spänning.
koja72
flaxss...se inlägg ovan. Har tagit flers skott tidigare och har 4 bananplantor utöver denna med "bullen". Jag väntar och ser vad som händer med den. Det händer ju inte så mycket från dag till dag. Bara vänta och se whist.gif

/koja72
Alexander-VG-zon3
och tar du skotten vid fel tillfälle dör dom . därför bättre att ha kvar skotten i krukan .
koja72
flaxss...det lutar åt att du har rätt. "Bullen" har kommit ut lite mer, men ännu inte brutit sig ur. Jag tycker med och mer att det ser ut som ett blad i form av en boll, som inte har lyckats komma upp i toppen utan nu bryter sig ur från stammen. Det var för bra för att vara sant med en blomknopp -cry-.gif
Rapporterar dock när det har kommit ur, så ni får se vad det är.
/Koja72
Sussie F-Flower
Åh, vad spännande! Har det hänt nåt de sista 24 timmarna....?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 05-04-2008, 08:05) *
Åh, vad spännande! Har det hänt nåt de sista 24 timmarna....?

det är ju rena rama såpan .
koja72
Sussie F Flower...nej, det har inte hänt så mycket. Planterade om den idag och tog nya skott av de som satt på moderplantan och har planterat i gena krukor, så nu har jag väl 7-8 stycken plantor av banan rolleyes.gif
Bullen ser mer och mer ut som ett blad som gått sönder och försöker att komma ut, men det tar nog ett tag innan den kommer ut helt om den gör det.
/koja72
Orkidétjuven
Bara lite nyfiken har det hänt ngt mer med knölen sista veckorna? confused.gif
Sussie F-Flower
....jag också, men har inte hittat "tråden"...???
grace
Tror du inte att det kan vara en klase bananer som är på väg ut.....? rotfl.gif
koja72
Hej Allihop !

Förstår att ni är nyfikna och det har ju jag också varit. Knölen var massor med små blad som inte kommit ut. Ser jättelustigt ur, för samtidigt som dessa småblad kommer från stammen, så fortsätter det att komma blad upptill wacko.gif

Koja72
Sussie F-Flower
Nämen!!!
Det var underligt...!!
Brukar det kunna bli så...?

Kul att du skrev och berättade. Har funderat över hur det gick (med din Alien-planta)...
Kan du inte lägga ut en bild?
mogge92
Missbildad bananplanta ::tongue oj oj oj vad många skott du har fått. Hur gammal är din planta förresten?
koja72
Hej igen !
Jag tror att jag har haft min bananplanta i ca 6 år. Som ni ser på bilden så är det lika mycket skott på gång igen på moderplantan som hade "knölen" på stammen. Det kommer nya skott hela tiden och de kommer upp fort. Tog bort de gamla skotten och planterade om moderplantan för ca. 1 månad sedan.

/koja72
Sussie F-Flower
Oj,oj,oj, Vilken "frögurka" att yngla av sig!!!!!!!!!
Jättekul!

Men du har inte skurit i stammen va?
Tar du bara "skotten" som poppar upp ur jorden?

Vilket vädersträck står den i? Specialjord eller?

koja72
Sussie F- flower...nej, jag har inte skurit i stammen. Skotten kommer upp ur jorden och när jag tar bort dessa, så tar jag försiktigt bort dem från rotklumpen. Inbland går de sönder, men för det mesta så går det att ta skott som har börjat att bilda egna rötter. Nu har det även kommit skott från skotten tummenupp.gif
Så det växer generation efter generation här i huset !!
De växer i vanlig blomjord och står i sol nästan hela dagarna. Nu börjar jag att ställa ut dem och på sommaren får plantorna stå ute dygnet runt.

/koja72
mogge92
Du kanske inte borde släppa fram så mycket skott? moderplantan hinner ju inte växa till sig. Det är iallafall vad jag tror. Min banan är väl kanske 3 månader och den har växt vääldigt mycket på den tiden, fast då har jag nypitt de skott som börjat komma. lycka till i vilket fall koja! smile.gif
koja72
mogge...är det bara att knipsa av dem då ?

/koja72
Sofiia
Vi har också en bananplanta här hemma som har gjort samma sak, alltså att det kommit ut blad på sidan.

Angående nya skott så tar jag bort dem genast då de kommer upp för annars kan moderplantan dö. Nu väntar jag bara på att den skall börja blomma en vacker dag flirting.gif för den som jag fick bananplantan av hade fått sin att blomma smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon