Full version: The Fairy
buzz
Jag kan inte hitta hur jag ska beskära The Fairy.
Den blir fantastiskt buskig och nästan för stor under sommaren! Går det att ta rejält....?
Kajsa
Klipp tillbaka grenarna ca 1/3 ev. mer, synd och stubba ner den för hårt, den är som en minibuske.
Digger
Har hört att man kan ta en häcksax och bara klippa av allt vid en viss höjd utan att tänka så mycket men kanske inte alltför långt. Vet dock inte om detta är ok, vad säger expertisen?
Alexander-VG-zon3
att bara skära ner den i lagom höjd är inte bra 1dels blir den risig och 2 förlorar sitt naturliga växtsätt och 3 dom ''tappar'' som blir kvar som inte har en tillväxt punkt blir skade svårt plus kommer det in röta igenom där .

bästa är att klippa ner äldre grenar ,, då klippar man ner dom till 1-3ögon . eller ta veck mycket grova grenar helt plus allt dött och skadat ska ju veck . det kan du göra nu .
Kajsa
Jag håller med flaxss, att bara klippa ner den hårt är synd om den inte frusit, det står visserligen i Rosbibeln att " den kan formas med häcksax " men det blir trots allt en liten buskros 1 x 1.20 m bred, så vill den växa. Själv klipper jag bara bort äldsta grenar, den får ta lite plats. En ljuvlig ros.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga: på grund att den räknar som marktäcken för att hon är kort så för att beskära de behöver:
1 ta bort gamla och döda gren.
2 ock ta bort grenar som korsa andra.

Lycka till, H: Bassam
buzz
Nu är The Fairy tillsnoffsad. Jag tog lagom, kanske liite mer än jag brukar och jag tror att det blev bra. Tack för råden.
Carl
Hi!
jag har en rabbat med några fairy som jag klippt och gött enligt konstens regler inte speciellt snygga. Det roliga är jag har en som stått ensam i ett hörn i trädgärden i högt gräs. Aldrig gjort något med den inget vatten ingen gödsel aldrig klippt den. Jätte stor!!!!!! blommar rikligt och länge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon