|
Johanna O
02-04-2008, 16:53
Hej! Ja, frågan lyder alltså vems spillningen är! tittade runt lite på nätet men blev inte klokare...   Klumparna var lite slemmiga först, men nu när de torkat är de istället lite rynkiga. Varje enskild "plutt" är ca 1-1,5 cm, så det är rätt stort... Hittade tre ställen i trädgården som tydligen haft besök! Här finns både räv, grävling, vildsvin, hjort och rådjur. Tycker inte det ser ut som hjort/rådjurspillning för de har väl en annan färg och konsistens? De går väl att smula sönder när de torkar och innehållet brukar väl se ut som finhackat gräs/hö.... Nån som har några förslag? Mvh Johanna
juliette
02-04-2008, 17:18
Ser ut som vildsvinens vinterspillning. Har du inga andra spår efter dem, typ uppböjad jord eller fotspår?
Sussie F-Flower
02-04-2008, 17:25
Rådjur, hjort och hare har denna typ av spillning, ef.s dom smälter maten två ggr. Allas "bajskulor" är ungefär lika stora. Fåren och älgarna har också många "småpluttar, (smälter också maten två ggr). Färgen kan vara varierande, beroende på vad djuret ätit.
Nu, när det gröna gräset börjar att komma är detta favoritfödan för de flesta djur, om de får välja. Då kan det bli lite "lösa" i magen och "bajspluttarna" blir inte helt ovalt runda när de kommer ut. En stor hare skiter ungefär lika stora som ett rådjur. Hjortens skit borde väl kanske vara aningen lite större, men inte mycket. (har aldrig sett hjortskit i verkligheten)
Hans i Värmland
02-04-2008, 18:03
Jag gissar på en igelkott som har käkat något speciellt,för det ser blåfärgat ut.
Fågelvägen
02-04-2008, 18:06
Johanna O, sånt bajs lämnar våra objudna gäster rådjuren efter sig. Här finns varken älg eller vildsvin. Men oj då, jag tycks ha fått harbajs om bakfoten.  Jag har alltid trott att harbajs är runt som en kula och att man kan se rester av gräs i bajset. Rådjur och hjortar är ju idisslare, liksom älgar, kor och får. Men kor gör normalt stora blöta pladuskor och fåren avlånga piller, fast bägge är idisslare. Vi har ofta undrat hur hararnas och fårens tarmsystem funkar när de gör så perfekta kulor och piller (utom när de frossar i färskt nytt gräs på våren, som Sussie också skrev).
Johanna O
02-04-2008, 18:15
Jo, vi har både dovhjort och vildsvin in på knuten. Hjortavtryck i trädgården och avätna penseér  . Men hjortspillningen jag ser ute i skogen häromkring, som också är ny, ser inte alls likadan ut! Vildsvinen har funnits i området en längre tid, men de börjar dra sig närmare. Under vintern och även nu, är de på ängen, och som närmast ca 50 m från vårt hus... Uppbökat i mängder, klövavtryck, och en gång även en hög med svinborst!!! Jag får helt enkelt gå upp om natten / gryningen och spana!
Fågelvägen
02-04-2008, 18:20
..."Uppbökat i mängder, klövavtryck, och en gång även en hög med svinborst!!! " Hoppas vildsvinen inte hittar till ditt himmelrike.  Ifall du inte tänkt starta en rakborst- eller penseltillverkning förstås. Dyraste sorten!
Tror på hjort eller rådjur. Älg, hare, får har visserligen små pluttar (nåja, älgens är inte så små) men de kommer lite mer en och en, får och get kan få ut dem hoppackade iofs, men de är lite mindre.
Gossen Ruda
02-04-2008, 19:16
En titt i Spårboken säger vildsvin: "normalt korvformad och ca 7 cm tjock men består av mer eller mindre hopsmälta, avlånga lösningbollar". Knappast något hjortdjur inkl älg, dom producerar en mängd torra avlånga småbollar.
Johanna O
15-04-2008, 09:50
Nu vet jag!  Det är hjortspillning! Jag tog hjortarna på bar gärning igår när de betade på ängen! Och mycket riktigt, där hjortarna alldeles nyss stod låg precis likadan färsk spillning!
Fågelvägen
15-04-2008, 10:00
Hurra för dig Johanna! Nu slipper vi grubbla och jämföra med egna erfarenheter av MBiN (Mystiskt Bajs i Naturen). Hoppas hjortarna lämnar din trädgård i fred. Glad vår!
Johanna O
15-04-2008, 10:16
Här är några av de nu mindre mystiska gästerna!
Gossen Ruda
15-04-2008, 10:23
Då var mysteriet löst.  Har ingen erfarenhet själv av dovhjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|