Monica i Nässjö
02-04-2008, 17:08
Är det någon annan som köpt och sått Islandsvallmo, papaver nudicaule? Jag sådde mina 1/3 men jag har bara fått en enda att gro. Har det gått bättre för er? Jag gjorde som det stod på fröpåsen och täckte med en halv cm jord men nu börjar jag misstänka att det är det som är problemet. Jag skulle nog ha sått ytligt istället som man gör med annuell vallmo. Och F1-hybrid är det också, så inte kan jag ta nya frön från min enda planta, typiskt!
Maggan H
02-04-2008, 17:24
Kan du inte krafsa runt lite så det kommer ner lite ljus? Alt slå ut sådden på en bricka eller nåt så det bara är ett tunt lager med jord. Då borde de ju gro tycker jag. Sen kan man dra lite plastfolie över om man vill.
De var ju så små så jag sådde ytligt, strösslade bara på lite perlite och sprayade på lite vatten med blomsprutan. Jag sådde den 27/3 och kring ca 15st grodde idag onsdag.
Monica i Nässjö
03-04-2008, 04:33
Jo Maggan, så gjorde jag faktiskt, jag tog en tandpetare och försökte lite försiktigt luckra upp i ytan. Men när ingenting mer ändå hände på ett par veckor, och den enda plantan såg ut att börja blekna så skolade jag om igår. Det var ju synd att jag inte frågade innan för resten av jorden åkte i komposten. Det hade varit smart annars att breda ut den på en bricka. Men visst är det så att lyckas man bara få ett enda frö att gro så blir den en extra kär.
Tack båda två för svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.