JennyR
Hej!

Jag har sått några sorters chili i mitten av februari. de har utvecklat nåt/några karaktärsblad och är omskolade. De är ca 5-8 cm höga...

Jag har sått flera olika tomater, också i mitten av fbruari. dessa har utvecklat flera karaktärsblad men nu känns det som destannat av...de är mellan 7-12 cm höga. De är omskolade.

De har extraljus (dock bara energisparlampor) och står i ett ljust rum med ca 16-18 grader samt får gödselvatten ca 1 g/vecka, Ska jag oroa ig? Eller är det normalt att de växer segt? Därtil "krusar" sg bladen och på tomaterna blir de mörkröda undertill, i övrigt ser de friska ut i färgen och är ganska stabbiga.

Tacksam för svar! confused.gif

Jenny /Nybörjarodlare i zon 1
Mrs-E
Hej

Mina chilisar är mellan 5-15 cm har 4 par karaktärsblad och börjar nu att förgrena sig.(2 olika sorter) frösådda slutet feb

Tomaterna är mellan 12-15 cm och har minst 10 st karaktärsblad och förgrenar sig.
Oxå frösådda slutet feb.

Mina plantor har bara fått extra näring en gång för 2 veckor sedan av misstag.
Jag är ingen expert men chilisarna ska inte gödas för tidigt i alla fall.
Och de står i 21-22 graders värme hos mig. sweatingbullets.gif

Mina plantor växer så det knakar. biggrin.gif

Mitt tips blir att inte gödsla så ofta.
Kanske någon annan kan mer
DragonLady
Jag sådde mina 26 jan. o de började blomma förra veckan.. happy.gif
mina står oxå varmt under "sollampan" sweatingbullets.gif
Sunbleed
Sådde i förra veckan, nu är de 1 mm stora ungefär. De ska drivas inomhus.
skogstroll
har sått chilisarna i mitten på februari ungefär, är väldigt olika på storlek (Blondie växer som raketer medans andra växer 1 mm i veckan...). Tomaterna sådde jag i början och mitten av mars och är 1-2 dm. Skulle behövt mer belysning och värme men hoppas de står ut lite till
Knytt
Mina chilis sådde jag tidigt, redan under senhösten.
Så här såg de ut igår:

Tomaterna sådde jag en vecka in i mars. De ser ut så här nu:

Chilisarna står inne i rumstemp i söderfönster med extrabelysning. Tomaterna står svalt 16-18 grader under lysrör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon