CITAT (KURT @ 04-04-2008, 05:56)

Jag trodde att de flesta torkade fikon var smyrnafikon (som kräver Getfikon och fikonstekel för pollinering), det är väl i alla fall de som anses godast?
svar till kurt - dom som pollineras av fikonstekel har ju larver kvar i frukten(blomaxel) . larverna äter av blommorna och fikonet får pollen från getfikon . och det bildas frukt . sedan flyger dessa djur ut och gör om det .
hoppas du förstod försöker förklara det så gott jag kan . alltså stekeln lånar utrymmet i blomaxlen och larverna äter lite av blommorna sedan blir dom vuxna och så för dom över pollen på nytt till andra träd . hade inte fikonet låtit larverna äta av blommorna så hade inte fikonet fått någon pollen .
du får fråga om du inte förstod mig .
så även kommersiella odlingar i turkiet använder sig av fikon som inte behöver pollineras . men dom har även dom som behöver . därför kan man få olika sorter av färska,torkade frukter . jag personligen skulle hellre äta ett fikon som inte va pollinerat av en stekel .
svar till Thomas - dom som säljs i Sverige ( även bornholm ) ger frukt och den kan faktiskt vara rätt så god . med tanke på att dom odlas här . bland annat har jag fått fin frukt på fikon som varit goda (då inte bara bornholm) .
nej steklarna går inte upp här dels är det långt för dom att åka komma hitåt då allt finns där dom behöver det där nere plus tål dom inte vintern . Carl Linnaeus fick ju steklar men han lyckades inte med dom i Sverige .
det är faktiskt lite trögt att plantera små sådder i den största krukan . och det är ju inte krukans fel att du vattnar för mycket man måste ju kunna grunderna ,, dom flesta vet att man inte plantera sådder i stora krukor,, det får du lära dig till nästa gång . jag skrev
''plantera om när rötterna växer ur krukan'' då är det hög tid att plantera om en en större kruka . och jag vet att fikon trivs bra i stora krukor . men som jag skrev då blir tillväxten väldigt hög . jag har ju odlat fikon länge både i krukor och på friland jag borde ju faktiskt veta detta .