Full version: Krukor till fikon
Tosan
Jag har drivit upp fikon från torkade frukter, och de växer på rätt bra, men jag tror de börjar få näringsbrist. Frågan är om jag behöver sätta dem i större krukor än de har, krukorna är djupa, men inte så vida, ser inte direkt små ut i förhållande till plantorna.
Så, små eller stora skor till fikon?
Agni
Fikonträd behöver inte så stora krukor. Vilda fikonträd växer ofta i en smal bergskreva. Tyvärr blir det sällan fikon på självsådda fikonplantor,men träden i sej är vackra. Om du vill ha frukter är det bättre att ta sticklingar från ett träd som har frukter. Hälsningar Agni
Tosan
Tack!
Då tror jag de får lika stora krukor ett tag till, de är ju fortfarade ganska små.
Ett litet experiment i vintras när jag hade lite att göra, och det gick över förväntan... smile.gif
Agni
Kanske har du ju tur och någon av plantorna får frukt. Så kommer ju nya sorter fram. Men mestadels blir det ju tyvärr vildsorter av frön- de behöver då befruktning av Fikonvespan-och den finns ju inte här.
Tosan
Ja går det så går det, men antagligen inte... Det är ju likadant med citrusar och såna har jag åxå sått, och äpple...
Alexander-VG-zon3
plantera om dom när rötterna växer ur krukan . fikon trivs bra i stora krukor men då trivs dom lite väl bra och växer sig väldigt stora . vill du hålla dom i en mindre storlek ska du inte ha alltför stora krukor . dom kan växa upp till 2meter under goda förhållande och stort utrymme om rötterna och då på kort tid . plus fikon är inte näringskrävande för att växa bra ,, ger dy mycket näring kommer man upp i dessa 2meter som jag skrev innan . lätt och kalkig jord med kväve svag näring .

finns ju olika sorters av fikon . dom som behöver en stekel och ett Getfikon Ficus caprificus .
sedan dom som klara fruktsättnigen utan getfikon och stekel , sedan finns det dom som är en blandning . alla är ju fikon .

frön från torkade frukterna kan vara allt möjligt sterilafrön eller plantor som kommer upp som ger anlag men inte mogen frukt då där inte är någon stekel eller getfikon som kan ge pollen till ditt frösådda träd .

vill man ha frukt ska man helst övervintra det svalt vilket gynnar blomanlagen .
KURT
Jag trodde att de flesta torkade fikon var smyrnafikon (som kräver Getfikon och fikonstekel för pollinering), det är väl i alla fall de som anses godast?
Thomas Wahlqvist
Jag håller med Kurt, det där fikonet som bildar frukt utan stekeln, Bornholmsfikonet är det väl, är knappast ätbart.
Men en fin bladväxt.

De där steklarna? Finns de i Sverige?

Små eller stora krukor?
Tidigare satte jag omskolade plantor i alltför stora krukor, dels för att jag hadde många stora krukor och dels för att jag skulle slippa en till omplantering.
Det har visat sig att det är helt fel väg, i en stor kruka är det lätt att övervattna med katastrofala följder.
I små krukor ges utrymme för att det skall torka upp imellanåt.

Alexander-VG-zon3
CITAT (KURT @ 04-04-2008, 05:56) *
Jag trodde att de flesta torkade fikon var smyrnafikon (som kräver Getfikon och fikonstekel för pollinering), det är väl i alla fall de som anses godast?

svar till kurt - dom som pollineras av fikonstekel har ju larver kvar i frukten(blomaxel) . larverna äter av blommorna och fikonet får pollen från getfikon . och det bildas frukt . sedan flyger dessa djur ut och gör om det .

hoppas du förstod försöker förklara det så gott jag kan . alltså stekeln lånar utrymmet i blomaxlen och larverna äter lite av blommorna sedan blir dom vuxna och så för dom över pollen på nytt till andra träd . hade inte fikonet låtit larverna äta av blommorna så hade inte fikonet fått någon pollen .

du får fråga om du inte förstod mig . tummenupp.gif

så även kommersiella odlingar i turkiet använder sig av fikon som inte behöver pollineras . men dom har även dom som behöver . därför kan man få olika sorter av färska,torkade frukter . jag personligen skulle hellre äta ett fikon som inte va pollinerat av en stekel .

svar till Thomas - dom som säljs i Sverige ( även bornholm ) ger frukt och den kan faktiskt vara rätt så god . med tanke på att dom odlas här . bland annat har jag fått fin frukt på fikon som varit goda (då inte bara bornholm) .

nej steklarna går inte upp här dels är det långt för dom att åka komma hitåt då allt finns där dom behöver det där nere plus tål dom inte vintern . Carl Linnaeus fick ju steklar men han lyckades inte med dom i Sverige .

det är faktiskt lite trögt att plantera små sådder i den största krukan . och det är ju inte krukans fel att du vattnar för mycket man måste ju kunna grunderna ,, dom flesta vet att man inte plantera sådder i stora krukor,, det får du lära dig till nästa gång . jag skrev ''plantera om när rötterna växer ur krukan'' då är det hög tid att plantera om en en större kruka . och jag vet att fikon trivs bra i stora krukor . men som jag skrev då blir tillväxten väldigt hög . jag har ju odlat fikon länge både i krukor och på friland jag borde ju faktiskt veta detta .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon