amonik
Igår morse hade jag inga hoyor. Igår kväll hade jag tre. Hur gick det här till? Först köpte jag två:

En är jag nästan säker på är en compacta, det är väl bara den som har de där krulliga bladen? Den är bara 25 cm och sitter i en pytteliten kruka, så jag har tänkt sätta den i en lite större.

Den andra är stor, det är fem skott som sitter ihop i en stor kruka - de var monterade så att de klättrade runt en sådan där fiberklädd pinne, men jag tog ur den för jag tycker att de är fula. De flesta rankorna är ganska korta, den längsta är väl ungefär 70-80 centimeter. Också i växtsätt är den stor och kraftig. Bladen påminner mycket om gullranka, de har samma sorts spets och är mycket bredare vid basen. De är större på ena sidan om mittnerven, så att de blir lite sneda. De sitter ett och ett. Själva rankan är också lika tjock som en rejäl gullranka. Bladen är mörkgröna med mycket fläckar i silver, och riktigt matta men inte håriga. Vad heter den här? Jag har tittat på google-bilder och tror att det kan vara en caudata verkar det rimligt?

Den tredje är ett skott som jag fick av en vän, jag är nästan säker på att det är en vanlig carnosa.

Så är det skötseln. Jag tycker att hoyor verkar lättskötta och trevliga, men jag undrar i vilket fönster jag ska ställa dem? Jag har ett stort fönster som har sol från det att den går upp och fram till 11 ungefär (12 nu när det är sommartid). Så har jag ett mindre fönster som bara har sol ett par timmar på morgonen på sommaren. Vilket är bäst? Är det olika för de här olika sorterna?

Tillägg: Ok, efter att ha anat oråd med tanke på hur annorlunda växtsättet är har jag hitta min silverfläckiga "hoya". Det är en silverranka, scindapsus pictus, och inte alls en hoya! Jag känner mig ganska dum som trodde att jag fick världens deal på en jättestor hoya. "Verkar det för bra för att vara sant" osv... Hur vanligt är det egentligen att blomsteraffärer har så fel? Det verkar ju vara en rätt vanlig växt också.
Cassiopeia
Ojojoj vänta bara, när de börjar blomma är du fast. rolleyes.gif

Den med krulliga blad låter helt klart som en Compacta. Jag skulle satt den i fönstret med mest sol.

Den andra vet jag inte, skulle behöva se en bild på den. Caudata är hårig, dessutom har de avlånga blad snarare än hjärtformade som jag tycker Gullranka har. Är du säker på att det är en hoya? Tror inte jag hört om någon hoya där bladen sitter ett och ett... har däremot hört om en där ena bladet ofta lossnar, minns dock inte vilken det är nu.

Carnosa vill stå ljust men bör inte utsättas för solsken så du kanske kan prova fönstret med minst sol?

Grattis till att ha blivit med hoyor. wub.gif
amonik
Det är inte en hoya. Suck. Jag hade inte köpt den om jag vetat det. Det är ganska dåligt att en blomsteraffär inte vet vad de säljer. Det är en sak att ha fel på variationer och sådär, men ett helt annat släkte? Blä.
Cassiopeia
Vad tråkigt. Vad var det för något då?
Jag tycker du ska ta med växten tillbaks till affären och säga att du vill lämna tillbaks/byta eftersom det inte är den art de utlovat.
sqrulan
jag tycker att silverrankan är jätte fin,den har så vackra blad.Men
nog tycker jag att du ska tala om hur fel dom har på affären och
att du får byta om du vill.
Du kan bli medlem på hoya forumet så får du svar på alla dina frågor
och kan även köpa sticklingar där.
http://www.hoyaforumet.se/forum/index.php
amonik
Vi får väl se hur det blir med silverrankan. Jag är väldigt mesig i affärer, tyvärr. Och så har jag planterat om den. Tack för era råd! Nu står compactan i det ljusa fönstret. Sedan behöver jag ge bort lite växter innan jag har plats med fler. Carnosasticklingarna står i vatten än så länge, när jag sätter skott i jord är det så svårt att låta bli att dra upp dem för att se hur det går. biggrin.gif
Cassiopeia
CITAT (amonik @ 03-04-2008, 16:22) *
Carnosasticklingarna står i vatten än så länge, när jag sätter skott i jord är det så svårt att låta bli att dra upp dem för att se hur det går. biggrin.gif

rotfl.gif rotfl.gif Tack för dagens skratt! a0a.gif

Silverranka är ju fin också. Men sanslöst dåligt att affären inte visste skillnad på dessa två!
Det där med platsbrist känner jag igen... och när man upptäckt hoyor så blir det liksom bara trängre och trängre... whist.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon