1. Jag har en rätt ny Monstera som jag bara älskar, tycker den är jätte snygg, dne växer nästan som ogräs (snabbt!!) och den blir inte uppäten av katterna!
Men, istället för uppäten så blev dne nerkastad ifrån fönsterbrädan när katterna var på flugjakt, och en av stjälkarna gick av som jag har ett stort fint blad på i änden. Min fråga är nu, om jag ställer stjälken i vatten, kan den kanske få rötter, så jag kan planetera om den? Eller är det ett "lost cause"?
Hur fungerar sticklingar på Monstera? Hur/var delar jag på den? Har alltid varit livrädd för att beskära mina väster för vill inte förstöra dem och i värsta fall ha ihjäl dem.
2. Jag gillar Gullrankor, det står överallt att de är rätt tåliga, man jag lyckas alltid ha ihjäl mina. Så något fel gör jag. Vad ska man tänka på med dessa? Vart ska de stå någonstans?
3. Jag har en jättefin (eller den var) Flasklilja, som katterna bokstavligen älskar, så den är rätt så nedäten, bladen kanske är 5-10 cm långa numera. Kommer dessa växa ut? Jag skall fösöka ställa den lite bättre till när vi väl får upp hyllor så katterna kanske inte kommer åt den, för de spyr av de hårda bladen (på mattor såklart) och jag vill gärna ha den hel och fin stående någonstans.
Men frågan är då, kan den stå lite längre in i rummet på en hylla? Fönsterbrädan går inte för där tuggas den ner på en gång.
4. Jag har en Yucca palm som jag fick med mig hemmifrån när jag flyttade för ca 3 år sedan. Den är den tåligaste växten jag har, coh har vixit sig jätte stor! Eftersom det bara är de gröna blatpartierna som växer, och de växer på längden så undrar jag hur man beskär Yucca palmen? Det växer inte ut några nya skott från stammen alls, utan de är bara de 2-3 (har den inte här på jobbet så är osäler på hur många blad knippen den har) orginal bladknipperna som fortsätter växa. Jag vill gärna behålla den i någolunda liten krukväxt storlek. Jag har planera om den ett par gånger till större krukor och den växer ju bara med på längden ju större kruka den har, men frågan är då hur jag ska göra för att förhindra att dne blir sådär jätte lång som jag har sett vissa ha. Vill inte ha ett "mini" träd. Utan gillar den storleken den är nu. Tycker inte det blir så fint nrä de gröna partierna börjar växa mot taket.
Har 2 lite sämre bilder på den, från ett dåligt läge till ett dåligt fönster men någonting kanske ni ser.

Kommer säker på flera frågor men får väl lägga till dem eller starta flera trådar