Full version: Svärmors tunga
Bettis
Nu börjar min svärmors tunga blomma igen yahoo.gif den luktar så gott.
Betty
Grattis! smile.gif
Krolliljan
Grattis !
visst doftar den underbart.
Orkidétjuven
Doftar, inte luktar

Doft=gott
lukt= inte gott
whistling.gif
Bettis
CITAT (Orkidétjuven @ 03-04-2008, 12:41) *
Doftar, inte luktar

Doft=gott
lukt= inte gott
whistling.gif

OK om man nu ska vara petig, men jag hoppas att du förstod vad jag menade flirting.gif
Cassiopeia
CITAT (Orkidétjuven @ 03-04-2008, 12:41) *
Doftar, inte luktar

Doft=gott
lukt= inte gott
whistling.gif

Håller inte med dig, så här tycker jag:

doft = gott
lukt = neutralt ord för något som... ja luktar helt enkelt, kan vara både gott och illa
stank = inte gott

I ordboken står:
lukt - doft; os; stank; luktsinne
koja72
Hej !
Min svärmors tunga blommade för första gången i höstas. Visste faktiskt inte att de kunde blomma blink.gif
Jättefin stängel med söta små vita blommor.
/koja72
Krolliljan
CITAT (Bettis @ 03-04-2008, 12:44) *
OK om man nu ska vara petig, men jag hoppas att du förstod vad jag menade flirting.gif

Jag förstod. kompiskram.gif
Eva i Höga
Oj, har aldrig sett en svärmors tunga blomma! Vad kul! Mina har aldrig blommat, kan tänka mig att de vill ha lite svalt på vintern om de ska sätta knopp. Eller?
pialotta
oj - jag visste inte heller at den kunde blomma... wub.gif
Bettis
CITAT (Eva i Höga @ 04-04-2008, 10:38) *
Oj, har aldrig sett en svärmors tunga blomma! Vad kul! Mina har aldrig blommat, kan tänka mig att de vill ha lite svalt på vintern om de ska sätta knopp. Eller?

Vet inte dom står i vardagsrummet där är vanlig temperatur, men när dom blommar så luktar, doftar eller vad det nu heter giggle.gif väldigt gott och så blir det små droppar på blommorna, jag ska ta kort så ni får se.
Eva-Helene
För det första ska dom vara "till åren", sen är det bra om dom fått svälta och haft det riktigt miserabelt under vintern, ungefär som när man ska ha novemberkaktusar till att blomma!
Bettis
CITAT (Eva-Helene @ 04-04-2008, 12:54) *
För det första ska dom vara "till åren", sen är det bra om dom fått svälta och haft det riktigt miserabelt under vintern, ungefär som när man ska ha novemberkaktusar till att blomma!

rotfl.gif rotfl.gif så måste det vara, även novemberkaktusarna blommar som den men visst har mina stackars blommor det misserabelt här (kom just på att det är minst 2 veckor sedan dom fick vatten, får nog vattna idag blush.gif )
Loobaman
he he, kan inte hålla mig rolig särskrivning "Min svärmors tunga blommade för första gången i höstas. Visste faktiskt inte att de kunde blomma"

rotfl.gif
pialotta
rotfl.gif a0a.gif crazy.gif
Betty
CITAT (Loobaman @ 04-04-2008, 13:06) *
he he, kan inte hålla mig rolig särskrivning "Min svärmors tunga blommade för första gången i höstas. Visste faktiskt inte att de kunde blomma"

rotfl.gif

giggle.gif
Bettis
CITAT (Loobaman @ 04-04-2008, 13:06) *
rotfl.gif

Så taskiga ni är ranting.gif flirting.gif
Loobaman
CITAT (Bettis @ 03-04-2008, 12:30) *
Nu börjar min svärmors tunga blomma igen yahoo.gif den luktar så gott.

a0a.gif rotfl.gif kan inte hjälpa det! tycker det va s¨sjukt roligt, säger mer om min humor iofs, jag är ingen språkpolis och tycker att folk borde få SÄR SKRIVA om dom vill, men jag kan bara inte hjälpa att jag tycker det är roligt
Orkidétjuven
CITAT (Bettis @ 03-04-2008, 12:44) *

jag vet, det är lungt. jag var inte allvarlig giggle.gif
Whiskuchi
CITAT (Eva-Helene @ 04-04-2008, 12:54) *

Mina blommade första året (och var små när jag köpte dem). Men svälta, det får de göra! wink.gif
pialotta
giggle.gif
CITAT (Bettis @ 04-04-2008, 15:21) *
Så taskiga ni är ranting.gif flirting.gif

det är ju bara föör roligt - jag behövde ett gott garv och nu har jag fått ett till
älskar dessa uttrycksfulla smileysar giggle.gif OCH svärmors tungor flirting.gif
Kee
Jag som haft lite "problem" med dessa tungor börjar gilla dem. Jag gillar ju främst gröna växter, men om en lite "trist" grön växt blommar är det ju ett klart plus. Har fått känslan att svärmorstunga är en långsamväxande växt som tycker om när det är torrt, och den typen av växter är inte riktigt mitt gebit.
sobbe
Har precis vattnat mina svärmorstungor, efter minst två veckors torka. Den ena har fått en blomma.
Aqvakul
Min brukar blomma varje år - den är säkert 25 år gammal, men inte beror det på att jag svälter den - vattnar alltid (för) rikligt.
Bettis
Nu har den allt vuxit en bit till bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon