Full version: Gräva sig neråt?
tinnak
Hej
Jag har beställt ett växthus ca 12 kvm. Hade gärna velat ha ett som står på en mur för att kunna ha en upphöjd bädd längs ena kanten men av olika anledningar blev det ett "vanligt" istället. Och nu har jag kommit på tanken att jag kan ju ha golvet nersänkt kanske 40 cm så man går ner några trappsteg när man går in i växhuset och då får jag ändå möjlighet att göra en upphöjd bädd längs ena kanten. Tänker ju göra en ordentligt grundmur som ska isoleras med cellplast.
Men det kräver ju, antar jag, att jag gör ett ordentligt arbete med dränering både inom och utanför växthuset för att vara säker på att få bort vatten. Och det vet jag inte riktigt hur man gör.
Nu skulle jag gärna vilja ha lite synpunkter på om det är en väldigt dålig idé jag har fått. Vad kan vara bra resp dåligt med att göra så här?
Och gärna tips på hur jag löser dräneringen, on någon som läser här är duktig på sånt.
Digger
Tänk på att det är ganska jobbigt att gräva 40cm djupt på en yta om 12m2. Det blir många skottkärror att gräva upp! Har egen erfarenhet just nu där jag gräver diken på sidorna för sockel samt gräver ut i mitten, men har just nu bara kommit ner 20cm. Räkna på hur stor jordvolymen blir som du måste forsla bort och planera för var du ska göra av all jord.Gräver du nedåt 40cm måste du fylla upp någon annanstans med minst 40cm på en yta av 12m2, tänk på att jorden växer i volym när man gräver upp den! Detta är det största problemet som jag ser det frånsett det fysiska arbetet om man gräver för hand.
tinnak
Gräva är inget problem för mig. Jag är så konstig så jag tycker det är roligt att gräva! Dessutom är det trädgårdsland idag och lättgrävt minst 50 cm ner är inget problem. Och matjorden som blir över ska bli upphöjda odlingsbäddar eller pallkragar på annat ställe i trädgården. Det jag är mest osäker på är om det blir en bra lösning när det blir färdigt. Fördelarna är ju bra med luftvolym och att jag inbillar mig det blir ett bra klimat. Nackdelarna jag ser är att man måste baxa saker ut och in via trappsteg och så är jag osäker på hur man bör lösa dränering och vattenavrinning.
Digger
Ja, det gäller ju att det inte blir en swimmingpool därinne när det regnar. Antagligen är det viktigt med någon form av dränering, se till att lägga in dräneringsrör som kan leda bort vattnet till lägre liggande ställen. Alltså måste du nog gräva kanaler för dräneringsrör på samma djup eller djupare än 40cm bort från huset till någon plats som ligger lägre. Dessutom är det nog viktigt att leda bort regnvatten från de hängrännor och stuprör som man nog bör ha på huset.
Lena N
När jag bodde i stans invandrarområde hade jag en odlingslott där. Alla Vietnameserna byggde växthus på sina odlingslotter av trävirke och byggplast (de lyckades få dem riktigt snygga). Alla deras växthus hade en nedsänkt gång (40--50 cm) i mitten och odlingsbäddar i höjd med marken utanför på växthusens långsidor och bakre gavel. Jag uppfattade aldrig att de hade problem med vatten i gången. De fick enorma skördar av framförallt bladgrönt och pumpor som de ledde upp till en hylla en dryg halvmeter ovanför odlingsbädden.

Vill du vara riktigt säker på att inte få problem med vatten i gången kan du ju göra en s k stenkista ytterligare några dm ner. Det räcker med en diameter på 10--20 cm för att dränera tillräckligt.
tinnak
Ja, grejen är att det lutar ju ingenstans på tomten så en sorts stenkista som jag leder dräneringsrören till kanske är en lösning då för säkerhets skull. Undrar hur man bygger en stenkista...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon