Full version: Symphatie vs New Dawn
Sommartjejen
Hej

Spaljen vid huset är på plats och har läst en massa här på odla under vintern om olika rosor. Är helt nybörjare, äger bara en Flammentanz men nu ska det blir fler. Hade bestämt mig för NewDawn kombinerat med någon Klematis. Verkar ju vara en av de enklare klätterrosor att ha. Kommer så till plantskolan, förklarar vad jag är ute efter och han säger - ta Symphatie istället, blommar jättelänge, skräpar inte lika mycket som NewDawn. unsure.gif Totalt förvirrad. Så min fråga är någon som har lust/tid med lite åsikter om fördelar/nackdelar med dessa rosor. Tycker nog själv att det skulle vara finare med en röd än rosavit. Är det dessutom någon som kan föreslå mig vilket klematis jag ska välja (fanns säker 50 olika).

Plantering ska ske i hmnn (sol mellan morgon och sena em)
Zon 3
Sommarstuga modell gammalt stuk (rödmålad, grusgångar, mm)

Jätteglad för svar.

Sommartjejen
Monaxe
Har 3 stycken New Dawn på ena sidan i min pergola, är storförtjust i dem. wub.gif Visst skräpar dom efter några dagars blomning men det tar gräsklipparen lätt som en plätt. Dessutom är blommorna och doften hänförande. Men det är ju jag det... blush.gif
Kajsa
Tycker du ska ta New Dawn som du tänkt, där har du växtkraft och en bra frysmarginal om det blir en kall vinter. New Dawn är väl klätterrosen som har allt, vackert vid sommarstugan. Sympathie är mer ömtålig och bör nog växa skyddat för att bli stor, zon 4 ros, men den är elegant.
Klematis, varför inte en Viticella sort, den kommer att blomma från juli till aug. då får man en vacker sensommar blomning, kan klippas ner på senhösten och man slipper skräpet, kika i mitt album/klematis om du gillar något, men det finns en massa fina sorter.
Thé
Är båda rosorna bra hade jag tagit den jag tyckte var finast.

Själv satte jag New Dawn som min första ros i höstas wub.gif
AnnammA
Jag hade nog också tagit "New Dawn"...Trots, som en del tycker; nedskräpning, är det en vacker och härdig ros.

NewD.JPG

Stiffe
Nedskräpning? Hallå! Vad var det för ett pucko du pratade med? Finns det något mer romantiskt än gräsmattor och grusgångar beströdda med rosenblad? Jeez!

Har du ett hus i gammal stil ska du självklart också ha rosor/trädgård i gammal stil. Det hör ihop. Det blir nästan alltid snyggast. Men, för all del, smaken är som baken...

Om huset är rött, så tycker inte jag att röda rosor är det bästa. Vita, gula och ljusrosa passar mycket bättre, såsom t ex New Dawn. Är ditt röda hus Falurött så kan du i stort sett ha vilken färg som helst, det är inte mycket som skär sig med Falurött. Dock är Falurött en dov "naturlig" nordisk färg som enligt min mening går bättre ihop med de gammaldags rosornas pastelliga färger än de modernas grälla. Men, det är du som bor där, så självklart ska du välja vad du tycker om och blir glad av.

Oj, nu höll jag på att glömma det viktigaste med rosor - DOFTEN. Ju mer desto bättre. yahoo.gif De generellt härligaste dofterna har Gallicor- och Damascener-rosor, med en uppfriskande citruston som perfekt bryter av det söta. Mmmmmm. /S
Sommartjejen
Många tack för synpunkter. Det får bli enligt ursprungsplanen, alltså en NewDawn. Till att börja med ska jag väl säga, tycker mig förstå att har man väl börjat med rosor är det lätt att fortsätta wink.gif. Nu ska jag bara bestämma vilken klematis som ska få bo ihop med rosen. Ska kika vidare i dina album Kajsa. Helt helt underbara bilder, kan (nästan) föreställa mig hur det är i verkligheten.

Sommartjejen

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon