Full version: Planetera thuja
linko1
Jag ska sätta en 25 meter lång thujahäck och undrar om det finns någon här som har erfarenhet av Dalby plantskola? De säljer små plantor (ca 20cm) väldigt billigt. Finns några andra nackdelar med att sätta så små plantor förutom att det tar längre tid att få dem stora? Är de t. ex. extra känsliga? Hur mycket kan man räkna med att de växer på höjden per år i zon 2?

Hoppas någon vet! confused.gif
Thomas Wahlqvist
Var noga med att du får en sort som är bra och snygg när den vuxit klart.
Jag har satt sånna små och på 5 år blev de runt metern, riktigt fula i växtaättet.
Sånt syns inte förren detr gått ett par år.
theseraphim
Det vanligaste är att sorten är Thuja brabant och den är tänkt som häckplanta då den är lite öjämnare i växtsättet än tex "Smaragd" men eftersom man sätter dem tätt så blir det ju bra ändå i slutändan.
Vad är billigt?
Tänk på att jorden skall vara lucker o fin när du planterar och gräv gärna upp ganska mycket i diket som det skall planteras i så att man är säker på att etableringen går bättre. Skulle man tex bara gräva för krukans storlek och resten är stenhårt så får man räkna med mer svinn och sämre plantor överlag då rottillväxten blir dålig.
Inte så mycket nackdelar i tålighet men i tidsperspektiv så klart du förlorar ett antal år på att välja en 20cm planta än en på kanske 1-1.3 meter som du också kan få billigt om du har tur plus att du vet vart du skall leta.
linko1
Tack för era råd!
Med billigt menar jag 8kr/planta. Kan så klart tänka mig betala mer för ett bättre resultat. Några förslag på var man kan hitta bra plantor till bra priser i mälardalen eller hos firmor som skickar? Har kollat med några handelsträdgårdar och de ligger runt 50kr för 30-50cm plant.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon