|
För en tid sedan köpte jag på tradera 5st Ipomoea frön. Stoppade ner dem i jorden förra torsdagen, och de har redan växt till ca 10cm, hade grott redan efter 2 dagar!!!!!! Jag har inga tidigare erfarenheter av ipomoea så detta imponerade stort på mig, och i och med att jag köpte dem på tradera så tänkte jag, det får bära eller brista, men alla frön har grott och jag är helnöjd. Nu ska det bli spännande att se de vackra blommorna, som kommer vara svartlila... Är det någon annan här som har varit med om detta lilla "mirakel"? Tycker det borde tagit lite längre, vad jag förstått skall de gro på mellan 12-18 dagar, så detta har facinerat mig. Jag gjorde visserligen en liten specialare, jag la alla frön i handen och gnodde på dem med en grov nagelfil, men att det gick så fort.... Jag kallar dem för mina anabolablommor =)
Ville bara dela med mig!
skogstroll
03-04-2008, 14:17
kanske borde heta Impomea istället
ingrids
03-04-2008, 15:20
 - och jag som trodde att jag var ensam om så usla ordvitsar ...
Nu ÄNTLIGEN har det börjat blomma! Å så vackra blommorna är. Min första Ipomoea kommer absolut inte att bli min sista. Nästa år ska jag ha massor sorter... Visst e de väl vackra!!??
Chamomille
15-07-2008, 11:52
Ja visst är de underbart vackra! Själv låter jag mina klättra upp till taket på en kätting.
[attachment=21191:051.JPG]
Det var otroligt snyggt Chamomille!! Kanske ska härma din idé till nästa år
Chamomille
15-07-2008, 12:35
CITAT (Mysko @ 15-07-2008, 13:27)  Det var otroligt snyggt Chamomille!! Kanske ska härma din idé till nästa år  Tack Ja härma på bara  . Det är otroligt vackert sen när den är i full blom! Än så länge har bara 1 blomma visat sig...
johannea
15-07-2008, 13:01
Förra året hadde mina blommor samma färg som dina, jag tog vara på frön i höstas, å se hur de blev i år! juni-juli 143.jpg
Jag tog frön från en likadan (purpurvinda hette den) för flera år sedan. I våras sådde jag några....alla grodde på 2-3 dagar! De fick samma färg som moderplantan! Vackra och lättodlade!!
Chamomille
17-07-2008, 14:45
Jag tog också frön från förra året och titta på skönheten.... [attachment=21338:Trädgård_002.JPG] Jag bara älskar färgen Så vacker...
Är det möjligtvis någon som har massor av frön över och skulle vilja byta? Jag har frön till en Ipomoea som kallas kejsarvinda, rosa, krusiga blommor. De kommer från min koloni så de är öppet pollinerade. Byter gärna mot vanliga blomman för dagen, som jag tycker är jättefina.
Chamomille
03-09-2008, 23:14
CITAT (sofiaq @ 03-09-2008, 23:00)  Är det möjligtvis någon som har massor av frön över och skulle vilja byta? Jag har frön till en Ipomoea som kallas kejsarvinda, rosa, krusiga blommor. De kommer från min koloni så de är öppet pollinerade. Byter gärna mot vanliga blomman för dagen, som jag tycker är jättefina. Javisst kan vi byta ifall du vill ha den sorten jag har? Jag kan skicka fröer i höst så fort de är klara.
CITAT (Chamomille @ 04-09-2008, 00:14)  Javisst kan vi byta ifall du vill ha den sorten jag har? Jag kan skicka fröer i höst så fort de är klara.  Tänk, det var dina jag spanade mest på.. Fast ALLA är ju så fina!  Skicka mig ett PM när dina fröer är färdiga så byter vi! Jag tror att jag har en blå blomman för dagen också, ska se om det blir några frön, den satte jag så sent.
Chamomille
04-09-2008, 07:11
CITAT (sofiaq @ 04-09-2008, 08:06)  Tänk, det var dina jag spanade mest på.. Fast ALLA är ju så fina!  Skicka mig ett PM när dina fröer är färdiga så byter vi! Jag tror att jag har en blå blomman för dagen också, ska se om det blir några frön, den satte jag så sent.  Kul! Jag PM:ar senare.
Jättevackra allihopa, mina blommade i år med microblommor direkt från pluggbrättet.. Jag orkade aldrig få ut dem i jorden. Men de var söta där med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|