Full version: Vända komposten?
Madeleine1
Hur är det egentligen? huh.gif
Jag har en "vanlig" trädgårdskompost som jag fyllt på under säsongen. För kanske en månad sedan vände jag över hela komposten till binge nr 2, blandade innehållet lite bättre och vattnade en skvätt eftersom den avstannat totalt. Jag fick liv i den igen och det börjar synas att det är påväg att bli nåt!

Nu undrar jag - hur länge ska jag låta den ligga innan jag ger mig på den igen? Man pratar så mycket om att vända komposten, låta den vila osv, men jag har aldrig riktigt lärt mig när det är dags för vad.

Nån som kan dela med sig av sina kunskaper?
Ella
På den gamla goda tiden när jag hade plats till en riktig komposthörna så brukade jag varje vår tömma över den aktiva komposten (med en hel del köksavfall i) i en annan kompostbinge. Sen började jag om igen i den aktiva komposten. nästa år gjorde jag om proceduren igen. Den enda omrörning som jag gjorde utöver det var när jag skulle gräva ner köksavfallet.

Det enda som man behöver tänka på när det gäller komposten, förutom att varva dött och levande material, är just fuktigheten. Jag gjorde så att jag hela kompostens aktiva tid hällde i 10 liter vatten i veckan. På vintern när den var frusen och/eller näst intill frusen vattnade jag inte. Kanske behöver du vattna mer eller mindre än jag gjorde men du har ju lite känsla för det så du finner nog din väg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon