cee
Hej!

Har fått en hel del tips här i trådarna men skulle vilja ha svar på mina frågor också i mitt sammanhang...

Jag vill ha staketdruva och kryddor hela året och jag vill driva upp lite squash och annat inför utesäsongen.
Nu har vi två staketdruvor som står i jättekrukor kanske 60 cm i diameter...
Hur litet kan växthuset vara? Vilken storlek verkar lagom för det jag vill ha?
Vad krävs av marken? Bör man odla direkt i jorden eller i krukor?
Vilket underarbete krävs med de olika odlingssätten?
Materialet har jag sett en del diskusioner om och tror jag lutar åt polykarbonat?
Var placerar man bäst ett växthus - jag tänker mest på vädersteck - om det t.ex är bäst att ställa det på någon viss sida om sitt eget hus. Jag har alltså inte en stor åker med fritt runt om att tillgå...
Vill gärna ha tips om saker man inte ska glömma också - jag vet i princip ingenting om vare sig odling eller växthus... (vädringsfönster har jag läst någonstans t.ex).

Mvh //Charlotte

skogstroll
Här står en del om växthus: http://www.odla.nu/metoder/vaxthus.shtml

Jag är själv nybörjare och har bara haft växthus 1 år. Jag bor på en väldigt brant och bergig skogstomt och har ett 5kvm växthus på en klipphylla (i stort sett). Har en sockel i form av plankor som höjer upp växthuset en del. Mycket förbättringar finns att göra dock.

Om du har möjlighet, så ha i alla fall 10 kvm och med möjlighet att odla "neråt" i jord, för själv har jag bara berg under växthuset och måste ha odlingslådor. Det har ändå gått väldigt bra med tomater, både i odlingslådorna och i större hinkar. Men som sagt kolla länken och avdelningen under växthus, där finns det mycket! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Staketdruvor bör inte odlas i växthus, dessa är härdiga rackare och kan odlas utan växthus upp till runt zon 5. I växthus blir de alltför kraftigväxande och kväver det mesta.
lol
Oj, jag som hade tänkt leda in den befintliga gamla vinrankan, som står bredvid den plats där växthuset kommer att stå... kanske bättre att köpa en ny växthusdruva och plantera den inuti växthuset istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon