|
Hej ! Köpte en liten kaffeplanta i höstas. Jag tycker att den växer dåligt så jag undrar hur jag bäst sköter den ? Den står i solljus och värme underifrån (elementet är under) och får vatten när den torakt upp lite. /koja72
mogge92
03-04-2008, 16:05
har du planterat om den sen du köpte den?
Nej, det har jag inte tyvärr. Har inte hunnit plantera om några av mina växter i år ännu /koja72
mogge92
03-04-2008, 16:13
Även jag har en liten kaffeplanta, måste säga att de ser trevliga ut!  Men krukorna som följer med när man köper växter brukar ju oftast vara rätt så trånga, och jorden kanske inte är den bästa (min erfarenhet). Tror att den skulle växa lite bättre om du planterade om den och ger den lite näring då coh då ( om du inte redan gör det)
MariaÖrebro
03-04-2008, 17:03
Klokt sagt! Jag håller med helt och hållet! Jag planterar alltid om allt jag köper. Krukorna de drivs upp i är ju så små som möjligt för att odlarna ska kunna få plats med fler plantor på samma yta. Money money money! Oftast klättrar nästan växterna ur krukan själv när de kommer hem till mig på grund av att de står så trångt med rötterna! Dessutom tycker jag krukorna är FULA!
mogge92
03-04-2008, 17:09
okey krukornas utseende tänker jag faktiskt inte på, är inte så ytlig
MariaÖrebro
03-04-2008, 17:21
Hö hö! De är skitfula! Kolla nästa gång du ger dig ut på jakt efter växter! Berätta sen vad du tyckte! Lovar att du går och köper krukor efter färg så att det ska matcha...  Men det vågar du inte säga....
mogge92
03-04-2008, 17:23
ähh  okey kanske att de är LITE fula då
Okej, tack för råd. Ska plantera så snart jag bara kan. /koja72
sqrulan
03-04-2008, 20:10
Jag har en som är några år och den har fått massor av bruna blad,nåt problem är det.Jag undrar hur den vill ha det,vatten,sol m.m.Finns det någon här som har erfarenheter av den?
sgrulan...min har också lite bruna blad. Vet inte om det är för stark sol ? Någon som vet ?
/koja72
sqrulan
04-04-2008, 09:03
Hos mej kan det inte bero på för stark sol,snarare tvärt om.Däremot undrar jag om det är för torr luft.  Jag ska bättra mej och duscha den oftare, även använda duschflaskan mera.
spacepingo
04-04-2008, 19:09
Har också en liten kaffeplanta som är rätt ynklig.  Jag har haft den nån månad och den håller på att tappa sina blad som också håller på att bli gula. Vilken sorts jord ska man ha till kaffeplantan? Jag har misstänkt att det är jorden, ljuset eller vattnet som är ett problem. Hur ska den skötas?
Hej Jag tycker att skriva till vad jag läste och vet kanske hjälper er: När har ni har: Bruna bladspetsar och bladkanter. För lite ljus, för lite vatten, för mycket eller för stark näring, för torr luft. När har ni : Gula blad faller av. För mycket vatten.
Lycka till, H: Bassam
Bassam...tusen tack för dina råd
spacepingo
06-04-2008, 17:04
 Jag e inte så säker på att det är för mycket vatten... Mina växter brukar dö av vattenbrist, inte tvärtom eftersom jag gömmer att vattna dem.
MariaÖrebro
07-04-2008, 16:40
CITAT (spacepingo @ 06-04-2008, 18:04)   Jag e inte så säker på att det är för mycket vatten... Mina växter brukar dö av vattenbrist, inte tvärtom eftersom jag gömmer att vattna dem.  Eftersom det är enklare att vattna ihjäl en växt än att torka ihjäl dem, så måste du vara expert på det här med att missa vattningen??
spacepingo
07-04-2008, 18:24
Yes! Det enda som riktigt lyckas är ökenväxter  Jag tror att tricket är att ha växterna så utspridda i huset som möjligt så man glömmer att man har dem
CITAT (Bassam @ 04-04-2008, 20:53)  Hej Jag tycker att skriva till vad jag läste och vet kanske hjälper er: När har ni har: Bruna bladspetsar och bladkanter. För lite ljus, för lite vatten, för mycket eller för stark näring, för torr luft. När har ni : Gula blad faller av. För mycket vatten. Lycka till, H: Bassam Om man har både bruna bladspettsar och gula blad som faller av då?
Alexander-VG-zon3
26-04-2008, 19:31
CITAT (koja72 @ 03-04-2008, 16:03)  Hej ! Köpte en liten kaffeplanta i höstas. Jag tycker att den växer dåligt så jag undrar hur jag bäst sköter den ? Den står i solljus och värme underifrån (elementet är under) och får vatten när den torakt upp lite. /koja72 varför har du den över ett element ?? att den får brunablad eller områden är för torr luft och för varmt på vintern och att den har torkat för mycket i samband med stark sol under våren . kaffe trivs som bäst om den hålls fuktig hela tiden och inte placeras över element och får vara ute under vår-sommar-höst efter att man avhärdat den och vant den vid solen (när det är frostfritt och dagar runt +10c +15c kan den vara ute ) och sedan övervintras svalt +5c +15c och extra ljuse . ges näring varannan vecka med extra järn i under april-juli .
Vad bra att jag hittade den här tråden för min planta har fullt med gula blad i toppen, de har gröna nerver och det ser helt sjukt ut! Vattnar för det mesta med kalkfritt vatten men inte alltid, duschar av den ibland med duschspruta som har avkalkat vatten. Men det är nog dags att plantera om den för den står ff i samma kruka som jag köpte den i för ett halvår sen.
För de flesta är det nog oundvikligt att inte blommorna ovanför element eftersom elementen oftast sitter under fönstrena.
hjärtegull
23-08-2008, 16:06
CITAT (MariaÖrebro @ 03-04-2008, 18:03)  Klokt sagt! Jag håller med helt och hållet! Jag planterar alltid om allt jag köper. Krukorna de drivs upp i är ju så små som möjligt för att odlarna ska kunna få plats med fler plantor på samma yta. Money money money! Oftast klättrar nästan växterna ur krukan själv när de kommer hem till mig på grund av att de står så trångt med rötterna! Dessutom tycker jag krukorna är FULA! Okej, nu kanske jag kapar tråden lite, men jag måste bara få kommentera detta. Hur ofta har man sina plantor ståendes i bara plastkrukan i fönstret? Det spelar väl för sjuttsingen ingen roll hur plastkrukan ser ut, du stoppar väl den ändå i en ytterkruka när du kommer hem med den? För övrigt håller jag med föregående talare, Nina75, jag har då rakt ingen annan plats att ställa mina växter på än på fönsterbrädan, ovanför elementen.
Alexander-VG-zon3
23-08-2008, 16:25
CITAT (Nina75 @ 23-08-2008, 15:49)  Vad bra att jag hittade den här tråden för min planta har fullt med gula blad i toppen, de har gröna nerver och det ser helt sjukt ut! Vattnar för det mesta med kalkfritt vatten men inte alltid, duschar av den ibland med duschspruta som har avkalkat vatten. Men det är nog dags att plantera om den för den står ff i samma kruka som jag köpte den i för ett halvår sen.
För de flesta är det nog oundvikligt att inte blommorna ovanför element eftersom elementen oftast sitter under fönstrena. jo har man elementet på hela vintern ,dag som natt och dessutom kanske inte sköter dom man ska heller om vintern ,, ja då kommer era växter må fruktansvärt och må dåligt ( får bruna blad eller kanter och få ohyra eller gulablad ) . är det också en växt som vill ha det svalt så ligger man minus . att ha växter ovanför ett element är inga problem ,, problemet kommer till vintern när man har elementet på . då för att växterna ska klara detta så bra som möjligt ska man ge dom extra ljuse och hålla dom fuktiga runt bladen och i krukan . din behöver nog planteras om plus ge den näring som innehåller järn . CITAT (hjärtegull @ 23-08-2008, 16:06)  Okej, nu kanske jag kapar tråden lite, men jag måste bara få kommentera detta.
Hur ofta har man sina plantor ståendes i bara plastkrukan i fönstret? Det spelar väl för sjuttsingen ingen roll hur plastkrukan ser ut, du stoppar väl den ändå i en ytterkruka när du kommer hem med den?
För övrigt håller jag med föregående talare, Nina75, jag har då rakt ingen annan plats att ställa mina växter på än på fönsterbrädan, ovanför elementen. jag har aldrig använt eller ägt en ytterkruka i hela mitt liv !!  tycker det är fult och förstår inte alls vad man ska ha den till . mina växter står i plastkrukor eller i lerkrukor . utan större problem . då spelar det roll hur plastkrukan ser ut .
hjärtegull
24-08-2008, 07:40
CITAT (flaxss @ 23-08-2008, 17:25)  jo har man elementet på hela vintern ,dag som natt och dessutom kanske inte sköter dom man ska heller om vintern ,, ja då kommer era växter må fruktansvärt och må dåligt ( får bruna blad eller kanter och få ohyra eller gulablad ) . är det också en växt som vill ha det svalt så ligger man minus . att ha växter ovanför ett element är inga problem ,, problemet kommer till vintern när man har elementet på .
då för att växterna ska klara detta så bra som möjligt ska man ge dom extra ljuse och hålla dom fuktiga runt bladen och i krukan . Well, om man bor som jag gör, i lägenhet, så har man inte så många andra uppvärmningsmöjligheter än element. Då blir det så att dom står på dygnet runt under hela vintern. Att flytta växterna till ett ställe där dom inte står direkt ovanför ett element innebär (iaf för mig) att man flyttar in dom i rummet, bort från ljuset. Dels har jag ingen plats att ställa mina växter om dom inte står på fönsterbrädan, och dels tänker jag inte hålla på och mecka med extrabelysning. Men jag tycker inte att mina växter mår sämre under vintern för det. Minskar man ner på vattning och näring så brukar det gå bra. Det är ju trots allt ändå kallare vid fönsterglasen, så lite sänker det ju temperaturen.
CITAT (hjärtegull @ 24-08-2008, 08:40)  Well, om man bor som jag gör, i lägenhet, så har man inte så många andra uppvärmningsmöjligheter än element. Då blir det så att dom står på dygnet runt under hela vintern. Att flytta växterna till ett ställe där dom inte står direkt ovanför ett element innebär (iaf för mig) att man flyttar in dom i rummet, bort från ljuset. Dels har jag ingen plats att ställa mina växter om dom inte står på fönsterbrädan, och dels tänker jag inte hålla på och mecka med extrabelysning.
Men jag tycker inte att mina växter mår sämre under vintern för det. Minskar man ner på vattning och näring så brukar det gå bra. Det är ju trots allt ändå kallare vid fönsterglasen, så lite sänker det ju temperaturen. Ett annat problem med kaffeplanta i fönster, är att snart börjar kaffet växa! Det växer dessutom fort när det växer. Det är inte alls ovanligt att en kaffeplanta vid sju års ålder uppnår 2 m höjd. Då är man TVUNGEN att skaffa belysning till kaffeplantan. Vid denna ålder bör dessutom kaffeplantan få en svalare period, för att lockas till blomning och sätta frukt. Om plantan går på högvarv året runt (vilket den klarar) blir det inga frukter. Dessutom blir plantan väldigt konstig i sitt växtsätt. Långa internoder på vintern med dålig förgrening och korta internoder med bra buskning på sommaren. Jag har sett dessa kaffebuskar i verkligheten och de lockar verkligen till skratt. Nej, försök istället att ge kaffebusken åtminstone några grader svalare. Det finns säkert något hörn / rum / källare / vind som är svalare än i ett fönster ovanför element. Skaffa en billig lampa typ fönterampel eller liknande och sätt i en energisparlampa, som ni hänger över kaffeplantan. Faktum är att detta ofta ger mer än en växtbelysning, det blir även en mysighetsfaktor i ett rum. Vattna helst plantan på ett fat. Då ser ni hur mycke plantan får och det blir ngt bättre luftfuktighet för just den växten. Lycka till.
Alexander-VG-zon3
24-08-2008, 09:35
CITAT (hjärtegull @ 24-08-2008, 07:40)  Well, om man bor som jag gör, i lägenhet, så har man inte så många andra uppvärmningsmöjligheter än element. Då blir det så att dom står på dygnet runt under hela vintern. Att flytta växterna till ett ställe där dom inte står direkt ovanför ett element innebär (iaf för mig) att man flyttar in dom i rummet, bort från ljuset. Dels har jag ingen plats att ställa mina växter om dom inte står på fönsterbrädan, och dels tänker jag inte hålla på och mecka med extrabelysning.
Men jag tycker inte att mina växter mår sämre under vintern för det. Minskar man ner på vattning och näring så brukar det gå bra. Det är ju trots allt ändå kallare vid fönsterglasen, så lite sänker det ju temperaturen. ja som jag också bor  när jag bodde hemma så hade jag mitt kaffe inne över ett element ,, den klarade det bra . då hade den extra ljuse och fukt att tillgå . ges den inte det ja då blir resultaten som denna tråd handlar om,,alltså varmare man har på vintern desto mer ''fake'' sommar ska dom ha . sen beror det ju från lägenhet till lägenhet . köp dig växter som verkligen vill ha det svalt på vintern och kör elementet på hela vintern igenom plus minska på vattningen så ser du ett annat resultat . för det är ju skillnad från växt till växt ,, olika växter överlever det bättre än andra .
Det är klart att det blir ju väldigt varm och torr luft just ovanför elementen medan fönstrena är iskalla men det är ju inte så mycket man kan göra åt det egentligen. Vår hyresvärd drar iaf ner på värmen om nätterna vintertid och det tycker jag är kanon  för man måste inte så varmt om natten. Jag kan erkänna att jag inte är så värst duktig på att vattna mina blommor alla gånger, men min kaffeplanta står i köket tillsammans med ett bonsaiträd och en hel drös med orchidéer som blommar konstant så nåt rätt borde jag göra? Iofs kan jag flytta kaffeplantan till sovrummet i vinter där vi sover med öppen balkongdörr året om. Ja mindre på vintern då men ändå öppen. Jag är bara så rädd att den fryser då den står där inne, dessutom så är där direkt solljus då sovrummet ligger i söderläge och vi har balkong utan tak. Så det hela är inte helt problemfritt med placeringen. I övrigt har vi en rätt kall lägenhet på vintrarna då vi ofta sitter under filtar med yllesockor och tofflor och flera lager med kläder. Källare för oss är omöjligt då det är varmare i den än i lägenheten om vintrarna  Upp-och-ner-vända-världen  Jag har precis som hjärtegull ingen annan plats för växterna än i fönstret, dels pga platsbrist dels pga att jag har fyra växttokiga pippisar som tuggar i sig allt som är grönt. I fönstret har de ingen plats att sitta och mumsa, så växterna är trygga i fönstret och därmed är fåglarna trygga också  I veckan ska jag nu plantera om en del blommor, maken har fått instruktioner om kaffeplantan  Så det ska nog gå och fixa. Tack för alla ytterligare åsikter och tips.
Alexander-VG-zon3
24-08-2008, 15:52
CITAT (Nina75 @ 24-08-2008, 14:46)  Iofs kan jag flytta kaffeplantan till sovrummet i vinter där vi sover med öppen balkongdörr året om. Ja mindre på vintern då men ändå öppen. Jag är bara så rädd att den fryser då den står där inne, dessutom så är där direkt solljus då sovrummet ligger i söderläge och vi har balkong utan tak. Så det hela är inte helt problemfritt med placeringen. I övrigt har vi en rätt kall lägenhet på vintrarna då vi ofta sitter under filtar med yllesockor och tofflor och flera lager med kläder. Källare för oss är omöjligt då det är varmare i den än i lägenheten om vintrarna  Upp-och-ner-vända-världen  du ska inte utsätta den för drag dvs varmt från inne och kallt från ute ,, du ska ju ha en temp runt din kaffeplanta . och den tempen på vintern kan vara så lågt som +1c +10c .
hjärtegull
24-08-2008, 16:46
Nu äger ju jag inte ens någon kaffeplanta, jag menar bara på växter generellt sett. Mina får vackert pinas under vinterhalvåret med elementvärme underifrån och inget extraljus alls. Och tillråga på allt så står dom i snygga ytterkrukor. Stackars mina växter
Alexander-VG-zon3
24-08-2008, 17:31
CITAT (hjärtegull @ 24-08-2008, 16:46)  Nu äger ju jag inte ens någon kaffeplanta, jag menar bara på växter generellt sett. Mina får vackert pinas under vinterhalvåret med elementvärme underifrån och inget extraljus alls. Och tillråga på allt så står dom i snygga ytterkrukor. Stackars mina växter  jag skrev aldrig att det va synd om dina krukväxter . och mina växter står i snygga lerkrukor . smaken är som baken . och generellt sett är svårt att säga ,, som jag sa köp du en växt som vill ha en vintervila och sätt den bland dina andra växter så ser du att den inte kommer må bra . vanliga krukväxt eller tropiska växter uthärdar en ''värmeelements'' vinter utan problem .
CITAT (hjärtegull @ 24-08-2008, 17:46)  Nu äger ju jag inte ens någon kaffeplanta, jag menar bara på växter generellt sett. Mina får vackert pinas under vinterhalvåret med elementvärme underifrån och inget extraljus alls. Och tillråga på allt så står dom i snygga ytterkrukor. Stackars mina växter  Självklart finns det MASSOR med krukväxter som trivs aldeles utmärkt i snygga ytterkrukor ovanpå element utan extrabelysning. Snart är det dags för en av dessa mörkrets och värmens älskare... Vår kära julstjärna. Kommentaren just här var just om kaffeplantan och vad den behövde.
----Kaffeträd behöver sol med skydd, och väldränerad jord och kräver mycket vatten. samma medelhavet växter fuktighet omkring dem, och omkring rötter, så du kan blanda jord med Vermiculite som behålla fuktighet, och du kan sätta Vermiculit i faten som kaffeträd står på för att gör fuktighet omkring träd. H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|