Tullia
Har en stor klätterros som har fått en stor del av sitt rotsystem bortgrävt (bortslitet). Många säger att den kommer att klara sig fin-fint, men jag tycker att det var _väl_ mycket rötter som försvann...

Var går gränsen)? 50%?

Hur snabbt kommer jag att märka om den klarar sig?
KURT
Många träd och buskar kan se döda ut länge, men framåt slutet av juni bör det nog ha kommit något grönt. Se till att vattna ordentligt, det är viktigt när man förlorat rötter.
Kajsa
Grävde upp min stora Louise Odier nyligen då vi ska ha en ny uteplats där, det var inte så mycket att välja, bara gräva. Ungefär halva roten gick av en bit ner i jorden, det var bra mycket rötter kvar av rosen i gropen och djupt gick dom. Har planterat om den på annat ställe och är osäker om den kommer igen i sommar, rosen var helt nerklippt. Tror att är det en pigg och livskraftig ros kanske det går vägen, annars är det väl bara köpa en ny. Så här gör man mera sällan med sina rosor så därför är det inte så lätt veta hur det går ?
Tullia
Tack för era svar!

De rötter som är kvar går helt intill husgrunden. (Eller till och med under?) Kommer nog inte att vattna ihjäl mig där... no.gif

Än så länge märks det inget på rosen. Den är dock ganska stor, och kan kanske "försörja sig själv" i viss utsträckning när sådant här händer.

Den är i sig ganska vacker, men jag tycker egentligen inte om färgen. Det får bli något annat om den dör.

Är det kanske lika bra att plantera om den nu, till ett ställe där man kan götta på med en massa vatten (och bra jord)? Jag har tidigare ändå haft någon fundering på att flytta den. Den är dock ganska otymplig på grund av sin storlek - och taggarna... confused.gif
Kajsa
Plantera rosen där du ska ha den, vad är det för ros ? Har du inte klippt ner den gör det, annars får den det jobbigt med halva rotsystemet borta.
Tullia
Jag vet inte vad det är för ros. Cerise-röda blommor med en ganska klassisk form och storlek. ( rose.gif ) 4 meter hög är den, och många av stammarna är riktigt grova. Fogsvans gäller - inte sekatör. Förra våren toppade jag den lite halvmesigt - men den var fin hela sommaren. Hur mycket ska jag skära ner i det här fallet? Hur ska jag tänka?

smile.gif
Kajsa
Klipp ner den till 20 - 40 cm, kraften ska gå till att bilda nya rötter, sedan hoppas man få nya grenar efter hand, det tar nog flera år innan den liknar en klätterros igen. Vi får berätta sedan hur det gick för våra rosor i sommar, om dom visar något liv. Ska gå ut idag och slå på en kanna vatten.
Tullia
Okidoki.

Jag ska bearbeta fram ett ställningstagande ifrån min man inom en vecka. Han är den som tycker allra mest om den, och om den dör på grund av en flytt som _jag_ har gjort.... whist.gif

Ska försöka komma ihåg att rapportera!

Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon