Full version: Rudbeckia
Berith
Hittade en bild på en vit rudbeckia. Någon som vet något om den - namn, om man kan få tag i frö här i Sverige osv?
Sidan är på japanska så jag förstår inte ett dyft, mer än just ordet rudbeckia! blink.gif

Fialotta

Rackarns Pampigt smile.gif

Har en förkärlek för vita blommor...vet inte varför rolleyes.gif
Berith
Jaaa! Hittade bild på en till, Echinacea Purpurea 'White Swan'.
Vad är det för skillnad/likhet mellan rudbeckia och echinacea?
Är det två olika eller samma? unsure.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Växterna med de vetenskapliga namnen Rudbeckia och Echinacea är 2 helt olika växter.

Det är när det gäller det svenska namnen vi har krånglat till det eftersom båda släktena heter något med Rudbeckia på svenska.

Ex. Echinacea purpurea, röd rudbeckia
Echinacea pallida, läkerudbeckia

Rudbeckia laciniata, höstrudbeckia
Rudbeckia hirta, sommarrudbeckia
Berith
Suck! Varför ska dom krångla till det så? mad.gif

Rudbeckia Magnus - Echinacea purpurea - är alltså en echinacea och inte en rudbeckia! Och den första bilden i inlägget däruppe är en Rudbeckia och den andra bilden är en Echinacea! Det syns ju ganska tydligt att dom är olika sorter men det är attans så svårt att lära sej vad som är vad!

Tom odla.nu krånglar till det! blink.gif
Lotta i Gbg
Hej jag har en vit Echinacea purpurea som jag sått på frön från en White Swan. De är inte fröäkta så man får ha tur om den blir vit. Annars är det en mycket trvlig växt som står längeeee..
Så här ser min ut:
Berith
Jaa, den är vacker! Den står med på min önskelista för nästa år... smile.gif Vad är det gula?
Lotta i Gbg
Det är en klippstånds som heter Ligularia dentata 'Desdemona' en stor praktfull perenn som med sina mörka blad är fin hela säsongen.
Berith
Tack! Önskelistan blir längre och längre... smile.gif
Louise i Göteborg
Jag vill bara citera en trött dam jag hörde för några år sen'

Alla dessa krångliga svenska namn kan ingen mäniska hålla reda på, det finns ju riktiga rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon