[attachment=16262:Frem.JPG]Framför vårt hus står den här aplen. Tycker den fyller för mycket och är mörk och tråkig när den har blad. Skulle vilja planera något annat träd och önskar hjälp med att välja ett fruktträd som skulle kunna passa. Jag bor i zon 1 och har sandjord. Vill helst inte ha ett "pytteträd" men något stort (framför allt stor krona) får inte plats. Någon som har förslag???
Jag kan förstå att den här apeln förmörkar platsen och utsikten från huset. De lägst sittande grenarna borde ha tagits bort tidigt i trädets liv när de var tunna så hade kronan kommit längre upp och inte förmörkat på samma sätt som nu.
Det ser också ut som att trädet kan ha toppkapats på några ställen vid ett tillfälle och att det är anledningen till att det kvastat sig onaturligt från några få ställen högre upp i kronan.
Det går att med beskärning under tre-fyra somrar ändra karaktären på det här trädet, men stamsnitten som man tvingas lägga för att få bort de två lägst sittande grenarna kommer att stå öppna under många år innan trädet kan övervalla dem, och kanske för evigt, vilket innebär att trädet får kortare livstid än det skulle kunna haft.
Om önskemålet är att ett nytt träd både ska få bli stort men ändå inte fylla luftutrymmet så är det en svår kombination. Om problemet är att trädet fyller för mycket på låg nivå och det skulle kunna lösas med ett träd som har högre stam och krona högre upp så kan man antingen satsa på bra beskärning av detta träd under några år, eller sätta ett träd som redan har hög stam och sedan vänta ca 15-20 år innan det upplevs som ett hyfsat träd. Ett sådant är ganska dyrt och du bör inte välja ett ur släktet Malus (äpple) eftersom ditt befintlilga träd gjort marken jordtrött på just et som Malus behöver.
Tack för ditt svar. Känns som om vi satsar på ett nytt träd. Igentligen gör det inte så mycket om kronan inte hamnar så högt upp bara trädet inte blir för stort i omfång. Har tänkt att flytta det lite så det inte står mitt framför huset. Antar att det får bli ett träd med en mindre grundstam. Vilka fruktträd kan vara ett alt? Körsbär har vi massor av vildväxande där jag bor men kan ändå vara ett alt. Finns det mindre plommon eller päronträd? Kanske något annat frukträd som jag inte har tänkt på....
Jag vet ju inte vilken zon detta är, men plommon blir ett mindre träd. Körsbär finns också på Gisela, dvs svagväxande underlag. Persika blir ett mindre träd, men det måste vara skyddat läga och inte högre zon än 3 normalt.
Låga träd har dock sin krona längre ned, och de uppfattas ofta som mycket täta för att kronan är just där man ser ut genom fönster eller där man går. Hur du än gör med ett mindre träd så har du den täta kronan framför fönstren. Ett högre träd kan man stamma upp så att kronan hamnar högre.
Päron finns bara på underlag som gör dem stora. Kanske kan vara ett alternativ ändå - relativt smal krona högt upp med mycket vacker blom så småningom och god frukt.
För alla träd tar det dock ca 20 år innan man upplever dem som träd.
CITAT (Cilla @ 04-04-2008, 14:13)

Päron finns bara på underlag som gör dem stora. Kanske kan vara ett alternativ ändå - relativt smal krona högt upp med mycket vacker blom så småningom och god frukt.
Nämen Cilla, nu gömde du allt att till päron finns åtminstone en svagväxande grundstam, Pyrodwarf. Jag är förstås ingen expert på grundstammen så kanske du inte vill rekommendera pga någon orsak? Jag har ett träd med denna grundstam (Carola) och det gav frukt (nåja, bara 3-4 men goda och stora) redan andra året efter planteringen. Jag ville beställa grundstammar och ympa själv men minsta antal för beställning var 50 st, jag funderar på att försöka nästa år iallafall, en äppelpergola och en päronpergola skulle inte sitta fel men 50 stycken lät lite mycket
Helene
Tack för svaret. Bor i zon 1 så på så vis finns det inga begränsningar. Igentligen är höjden på trädet inte det stora problemet utan kronans omfång så kanske päron kunde vara ett alt. Något tips på sort? Hur kan man bäst få en bild av hur stora träden blir på de olika stammarna? Funderade annars på ett körsbärsträd, men vill inte ha ett pytteträd för det tycker jag ser så löjligt ut på nåt sätt.
eller sätta ett träd som redan har hög stam och sedan vänta ca 15-20 år innan det upplevs som ett hyfsat träd. Ett sådant är ganska dyrt Cilla undrar vad du menade med det? Att alt att köpa ett träd med hög stam. Hur hittar jag såna träd?
Usch, vad svårt att veta vad man ska göra, och vi som hade tänkt att plantera snart medans det var vår....
Puffar upp tråden, här är bilden på aplen
CITAT (Hepe @ 05-04-2008, 20:16)

Nämen Cilla, nu gömde du allt att till päron finns åtminstone en svagväxande grundstam, Pyrodwarf. Jag är förstås ingen expert på grundstammen så kanske du inte vill rekommendera pga någon orsak? Jag har ett träd med denna grundstam (Carola) och det gav frukt (nåja, bara 3-4 men goda och stora) redan andra året efter planteringen. Jag ville beställa grundstammar och ympa själv men minsta antal för beställning var 50 st, jag funderar på att försöka nästa år iallafall, en äppelpergola och en päronpergola skulle inte sitta fel men 50 stycken lät lite mycket
Helene
Den här tråden med apeln finns också i ett annat inlägg. Men det du skriver Hepe om Pyrodwarf visste jag inte om! Undrar vilken odlare som har dem, ska genast kolla. Kul om den fungerar!!!
Huggorm
09-07-2008, 21:08
Bor man i zon 1 finns det ju en del extra spännande alternativ. Kanske ett mullbärsträd skulle passa? Dom blir väll inte så väldigt stora i Sverige, eller kanske dom blir det ändå?
CITAT (lynnis @ 06-04-2008, 18:44)

eller sätta ett träd som redan har hög stam och sedan vänta ca 15-20 år innan det upplevs som ett hyfsat träd. Ett sådant är ganska dyrt
Cilla undrar vad du menade med det? Att alt att köpa ett träd med hög stam. Hur hittar jag såna träd?
Du ber din lokala trädgårdsbutik att köpa in ett träd på högstam. Då har det stått längre i plantskolan och de nedre grenarna har tagits bort under åren, och trädet bildat krona högre upp.
Mullbärsträd är härliga, men de har låga kronor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.